Varför så få frieser hästar på tävlingsbanan?

Sv: Varför så få frieser hästar på tävlingsbanan?

glömde säga: det står en frieser hingst i ett närl iggande stall. Mmmm Bara för läcker:d

finns ju många fina halvblod. Holsteiner o dylikt.

jag gillar dock mest det åt det tyska hållet. Mums.

Jag tycker också det är tråkigt att det nästan bara förekommer halvblod i dressyren. Det kanske är så att .

Väldigt tråkigt, jag tycker att dressyr är jätte tråkigt att kolla på. Med lite roligare raser som tex friser skulle göra det roligare. Själv tycker jag halvblod är lite tråkiga.

jag såg en frieser på en dressyrtävling div III, jättekul å se! den var jättefin o hade härligt steg o underbar galopp! :love: snacka om arbetsvilja!

dessutom fanns där en fjording, underbart söt! kanske inte några flashiga gångarter men den var lydig o visade upp en prydlig uppvisning.
kan säga att några av halvbloden som kanske hade fin gång inte alls var harmoniska med sin ryttare :crazy: såklart man kan ha en dålig dag, men sånt reagerade jag på. jag ser hellre en lydig häst utan gångarter än en olydig med gångarter...

fram med fler ovanliga raser på dressyrbanorna! :bump: :D :banana:

Senast ändrad:

en häst blir inte mer än var man gör den till.....

:bow: :bow:
Visst att rasen har lite med saken att göra men alla har istortsätt samma chans att lyckas!

Mina teorier:

Alla hästar är välkomna att tävla i modern dressyr, men många domare favoriserar halvbloden i sin poängsättning. Därför lönar det sej bäst att ha ett halvblod med dressyrsteg om man tävlar för att avancera. Har jag hört.

Frieser har hög halsansättning och det gör att det är svårare att få dem att söka framåt, neråt mot bettet, minsta okänslighet från ryttaren gör att hästen stannar kvar i sin lite högre halsansättning. Det gör dem svårridna. Inom AR arbetar man specifikt med just detta så därför funkar det bättre för dem.

Många av dem som köper frieser är egentligen inte intresserade av modern dressyr utan mer av barock/AR och kanske även de fina dräkterna. Om jag fattat det rätt är frieser dyra och är man då intresserad av tävlingsdressyr så kostar ju ett halvblod med dressyranlag ungefär lika mycket.

Så tror jag iallafall! Men kanske har ni invändningar! ;)

Jag har en invändning. Jag börjar bli trött på att höra att domare favoriserar halvblod. Domare favoriserar ekipage som kan utföra programmen i rätt form, med taktmässiga gångarter och fina vägar. Halvblod, fullblod, frieser, travare, pre, bulldog, you name it. Rätt form, taktmässiga gångarter, fina vägar. Punkt slut.

Tack för det inlägget :bow:

Till TS: Det finns en hel del frieserhästar i mina trakter, men de tävlar inte dressyr. Tack och lov för det, för de rids i erbarmligt dålig form: S-form, dvs höga nackar och svankrygg är en vanlig syn. Och en sjuhelsikes massa skjutkraft - sprätter ifrån bakåt.
Dock har jag sett några stycken som tränas enligt de akademiska principerna, de rids framåt-nedåt och hänger ihop i kroppen, har bärkraft och trampar under sig. Ser kanske (i vissa personers ögon) inte så spektakulära ut, men det är just det de är. Just dessa hästar skulle jag gärna se på dressyrbanan.

Immer

Jag är "vardagstränare" för en Frieser. De tränar också för en betydligt mer känd tränare. Både h*n och jag är överens om att hästen nästan har slutat se ut som en frieser. Den rids med sökning mot bettet vilket gör att svanhalsen är ett minne blott. Ryggen kunde komma upp mer, men det blir bättre vartefter.
Hästen är en underbar individ med hur mycket arbetsvilja som helst. Ännu är de inte klara att tävla - spänning ger bakslag - men de har inte bråttom. Det har hursomhelst varit jättekul att följa ekipagets förändring de senaste året!
MAO jag tror det handlar mest om korrekt ridning om friesrar ska lyckas på tävlingsbanan.:cool:

Tror nog att dålig rdining visar sig tydligare på en så rörlig ras som frieser än ett "fastare" halvblod.
-Om man ska få generalisera lite..
Men då grunderna sitter riktigt bra kan de showa off mer än en "vanlig" häst.

Tror nog att dålig rdining visar sig tydligare på en så rörlig ras som frieser än ett "fastare" halvblod.
-Om man ska få generalisera lite..
Men då grunderna sitter riktigt bra kan de showa off mer än en "vanlig" häst.

Vad grundar du det på?:confused:

Det finns många rörliga hästar, även halvblod:angel:. Friesern är också tyngre i sina rörelser. Samt rörliga på annat sätt, vagnshästbenen tex. De har mycket emot sej, som ridhästar. Svårt ja, absolut, det tror jag, men inte pga rörligheten. Exteriören bla.

Det finns så många typer av halvblod, det blir märkligt när du generaliserar så. Är det någon ras som inte går att generalisra runt så är det väl i så fall halvblod.......:cool:

Utan att veta så mycket så är de argument som jag har hört att:
1.
Friesern främst travar "uppåt". Dvs flashig gång med höga benlyft men att det går främst uppåt och inte framåt. Då de gör detta naturligt så lämpar sig inte freisern så väl som dressyrhästar enligt den klassiska dressyren som vi tävlar i sverige idag. (jag har kanske använt mig fel i någon terminologi nu och korrigera mig gärna men undvik hätska påhopp. Tack på förhand) Självklart kan detta arbetas med men precis som vissa andra raser som ex. araber, travare och lippizanern så gör det att man börjar med lite nackdelar som inte halvbloden alltid har (och javisst finns det individuella skillnader).

2.
Friesern har ingen bra, balanserad galopp naturligt. De är avlade för att trava flashigt och det krävs mycket jobb för att få fram en bra galopp. Inom frieser förbundet så har jag för mig att man inte tittar på galoppen vid avelsvärdering, men jag kan ha fel.

Om jag fattat det rätt är frieser dyra och är man då intresserad av tävlingsdressyr så kostar ju ett halvblod med dressyranlag ungefär lika mycket.

De är hyfsat dyra i Sverige. Men en bekanting till mig var nere i Holland och köpt två friesers. En 3-åring och en 9-åring. Kostade ca 25000:- styck där. Här hemma sålde h*n dem för 80000:- styck.:angel:

Jag tror att det är, som flera andra skriver, att friesern egentligen är avlad för att vara en körhäst. Och ja, detta faktum påverkar ridbarheten! Kort sagt så kan man säga att en ridhäst ska vara bra på att bära (sätta under sig med bakbenen) och en körhäst ska vara bra på att dra (skjuta på med bakbenen) och börjar man analysera hästarnas kroppsbyggnad så finns det ganska stora skillnader.

Naturligtvis så kan man köpa utpräglade körhästar och kunna få de ridbara och tävla i dressyr men man får då naturen lite emot sig, vägen blir mycket längre och eventuellt så kan man aldrig ens nå så högt som man skulle vilja därför att hästen rent fysiskt inte klarar av att utföra rörelserna. Så om man "bara" tycker att det är vägen som är det intressanta är man ju egentligen fri att välja vilken typ av häst man vill! Vill man däremot vill nå toppen inom dressyrvärlden så gör man det ju betydligt enklare genom att välja en häst som redan från början är anpassad rent fysiskt för att bli riden och exempel på hästar som är det är ju de vanliga halvbloden.

Men sedan är ju varje häst en egen individ och likväl som att det kan finnas individer inom körraser som är lämpad för att rida på så kan det inom ridhästraser finnas individer som egentligen skulle vara mer lämpade att använda som körhästar. Men rent generellt så är det ju lättare att hitta en bra ridhäst om man letar bland ridhästraserna!

/Sara

:bow::bow:

Bra sammanfattning:bow:

Varför skulle en friser inte passa till dressyr bara för att de är typiska körhästar?:confused:

Men kanske passar de tyvärr inte in på tävlingsbanorna i dagens dressyr, halvbloden dominerar och det är utifrån dem man bedömer rörelser etc. så det blir ju alltid "fel" när en annan ras kommer in i bilden..

ALLA hästar passar till dressyr, men alla kan inte göra superkarriär på tävlingsbanorna...!! Tror jag:idea:

Frågan var ju just om tävling. Och vi är väl på (tävlings)dressyrforumet? Är sällan här, skriver i princip aldrig eftersom jag inte tävlar och rider AR. Känner mig därför mer hemma under "klassisk dressyr"forumet så jag kan ha fel. Anledning till att jag valde att svara är att friesern har blivit något av en modehäst och många som börjar med AR eller barock köper en fries som förstahäst inom den nya grenen och därigenomhar jag sett hur lång och komplicerad vägen är för dem jämfört med utpräglade ridhästar.
Därför tycker jag det är lite konstigt att köpa en körhäst om man vill satsa på dressyr. Men är det en frieser man vill ha så visst, köp det, jag skulle inte döma någon pga det. Det jag har svårt att förstå är att en del tror att det är bra dressyrhästar för att de ser showiga ut.

Självklart ska en fries som ska användas som ridhäst tränas i dressyr som andra hästar. Dressyren är till för hästen, inte tvärtom.

Bra citat av oceanchild:
Naturligtvis så kan man köpa utpräglade körhästar och kunna få de ridbara och tävla i dressyr men man får då naturen lite emot sig, vägen blir mycket längre och eventuellt så kan man aldrig ens nå så högt som man skulle vilja därför att hästen rent fysiskt inte klarar av att utföra rörelserna.

Men om inte jag har uppfattat läget helt fel...kan vara troligt...:D så är ju frisern idag väldigt avlad just för ridning nu. Körningen har ju faktiskt kommit på andra plats. De har blivit sporthästar...
På varenda hemsida som man kommer till där friser säljs, förmedlas och avlas så berättas det om ridmeriter inte om körningsmeriter. I Holland så tävlas många friser inom dressyr..

Jag tycker att det har vart många bra svar! Förstår mkt bättre varför de vanligtvis ses i högreklasser.(eller egentligen tävling överhuvudtagen) Sedan kan man ju (tex jag) vilja ha en häst som även kan hoppa lite grann, då är friesern ingen idealisk häst(antar jag) eftersom de är krafiga och stora.
Jag visst knappt att friesern var en körhäst:angel:
Har mest sett frieser hästar på anons och då marknadsförs de i regel som dressyrhästar (konsigt:eek:) Men när jag tänker efter förstår jag att det är ju körning hästen är bäst lämpad för :smirk:

min friesers pappa är bla utsedd till "champion-best riding type"

riding betyder ju faktiskt ridning :D

jag är jättenyfiken...

hur många här har ridit frieser? menar helst inte en gång i 15 min typ (det hinner man inte känna ngt på...) utan helst ett par ggr? vore skoj o höra. Jag är nyfiken för dom flesta jag pratat med IRL brukar säga att dom inte ens sett frieser i verkligheten förräns dom sett min (eller ja mina...jag hade ju en förut också som jag sålde...)

dom flesta har bara läst om dom, sett på på nätet/annonser etc. Eller kanske på circus/levade. Det är dom vanligaste svaren.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka