Varför så få frieser hästar på tävlingsbanan?

Sv: Varför så få frieser hästar på tävlingsbanan?

KL Jag har sett en frieser och en pre på en regional dressyrtävling en gång. :)

Jag tar mig friheten att svara på vad jag tycker lippizzaner har emot sig i modern dressyr. De är lågställda med korta, breda halsar, långa ryggar, stora huvuden och ofta väldigt markbundna gångarter, dvs. inte alls det som efterfrågas hos en modern dressyrhäst idag. Jag har ridit mycket lippizzaner och även om de är trevliga och oftast har en bra inställning till arbete så skulle jag aldrig välja att ha en som tävlingshäst i dressyr.

Hmm visserligen har jag bara stött på några stycken och dom har nog varit av ridhästmodell, dom du haft att göra med låter ju mer som körmodellen, med undantag för halsen.

Jag hoppas att det inte är så att dom generellt är som du säger, även om det tyvärr kankse är sant, men så vitt jag vet så är det ävl verkligen INTE vad rasstandarden är och vad folk eftertraktar i avel?
Dom jag stött på hade det som jag tänker är lite typiskt för dem, vilket snarare var en lite kortare rygg (inte kort, men inte lååång) och luftiga höga energiska o fraftfulla rörelser!
Även attd om verkade ha lätt för att samla sig och vara kraftfulla bakifårn, och ha lite svävmoment nästan i gången. Det enda negativa jag kunde se var att dom kunde biljardera lite (en av dom tre jag träffat) och då att huvudet är grövre än min smak (men jag har arab så liskom...då såklart) och som du säger om halsen då.

Tack för svar dock, som sagt jag var genuint intresserad och det var inte för att verka dryg som jag skrev det innan.

Ingen åsikt om araber och vad dom har emot sig i dressyr? ;) Det vore också intressant att höra :)

edit: förresten stryk diskussion om araber, kom på att det är en frisier tråd! sorry... ska inte kapa mer. (blir ibland lite ivrig när det är intressanta saker sådär man spårar in på)

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara lägga in ett inlägg jag med :)

Jag har en vän elr om man ska kalla henne "ponnymamma" ? Jag tränar och tävlar hennes ponnyer och hon hjälper mej en massa. Hon äger ocå en 5årig frieserhingst som hon tävlar dressyr på. Underbar häst! Jag är alltid med på deras tävlingar.

En underbar trav, och även galoppen är fantastisk. Rasen ska ju ha lite svårt med galoppen. Men han fick 8:or på galoppen förra tävlingen.
Nu går han LB stadigt på ca 70% varje gång. Bortskämd har man blivit med av alla dessa placeringar.
Förra gången vann de båda klasserna.

Jag tror att frieser hästarna kommer komma fram mer och mer.

:bump:

Här nere i småland har vi massvis med frieserhästar som tävlar dressyr! På tävlingen förra helgen var det en lös friserhingst som sprang runt utan grimma i säkert en halvtimme, 45-min. Ingen vet hur han kom lös. :confused:

Jag känner en tjej lite smått som har ett friesersto som hon tävlar dressyr på, och den är jättehäftig! Hon vann förra veckan en lokal LB med henne, och det lilla jag såg var jag betydligt mer imponerad än av många halvblod. Jag själv rider ett halvblodssto som inte har några speciella gångarter, men har vinster och placeringar i LA med henne (bara tävlat henne 3ggr) - vad det beror på vet jag inte, kanske just det att det är prydligt? ;) Så jag tror nog att det är som många säger, domarna dömer på samma saker generellt. Om man inte råkar ut för en sur domare, som lika gärna dömer ner oss med halvblod som lätt kan bli lite "platta o tråkiga" ;)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka