Varför röstade inte 50% av väljarna i EU-valet?

Har uppfattat det som att många inte vet vad EU innebär och de orkar inte sätta sig in i det. Jag har fått svar som "det spelar ändå ingen roll vad jag röstar på för Sverige har ändå så få mandat" etc som svar.

Kanske pga. dålig kunskap i hur det fungerar i EU-parlamentet? Klen insyn i vad de gör "där i Bryssel"? Tanka om att det ändå inte spelar någon roll för det är tyskarna, fransoserna och britterna som bestämmer ändå?

Vad gör att folk inte får ändan ur vagnen för att gå och rösta?
Och vad kan man göra åt det?

Det är nog flera saker, bland annat bristande information och bristande förtroende för politiker.

Går jag till min egen stadsdel (väldigt blandad befolkning, både låg- och höginkomsttagare och ca. 40% utlandsfödda/medborgare med två utlandsfödda föräldrar) så tror jag att mycket handlar om att partierna inte lyckas nå ut till den utlandsfödda delen av befolkningen. Informationen finns visserligen både på val.se och partisidor på internet på flera olika språk, men då måste ju motivationen att aktivt söka information finnas.

Jag har inte sett en enda valarbetare i min stadsdel. Ett fåtal symboliskt uppsatta plakat pryder enstaka lyktstolpar, men inget annat har skvallrat om att det är val. Det här påverkar ju inte bara möjligheten till information utan också förtroendet för politikerna: "Bryr sig politikerna om oss som bor här? Vi ser ju att resurserna mest läggs på innerstan. De som påstår sig värna om levande förorter och ett multikulturellt samhälle lever själva i innerstan med lägst andel utlandsfödda. Vad spelar det för roll om vi röstar? etc.".

Partierna måste bli bättre på att nå ut till hela befolkningen och framförallt jobba på förtroendefrågan. Italien/Demokraterna har lyckats bra med att skapa ett förnyat förtroende för politiker och andra med höga poster i samhället och där är ju valdeltagandet rekordstort - högst i hela Europa. Som en konsekvens (ja, jag tror att det är rimligt att hävda att det är en konsekvens) så har även högerextrema Lega Nord backat rejält.

Senast ändrad:

På ett plan tror jag att EU blir för abstrakt, för långt borta. Så att folk helt enkelt inte bryr sig. Bryssel är en liten bubbla i sig - visserligen i mitten, där borta, men vi sitter här på vår kant i norr.

1010480_10154366795725107_4897134482811900113_n.jpg

Inte så värst roliga siffror överlag...

Jag tror inte att de har gett upp eller att det är en protest.
Jag tror att folk är lata, glömska och att det är svårt att ta sig till vallokalerna eftersom det krävs ett de bryter sitt vardagsmönster. Min vallokal var på en plats där jag aldrig någonsin har varit förut, om jag var lat och engagerad så hade jag kanske inte orkat leta mig dit.

Jag tror att folk är lata, glömska och att det är svårt att ta sig till vallokalerna eftersom det krävs ett de bryter sitt vardagsmönster. Min vallokal var på en plats där jag aldrig någonsin har varit förut, om jag var lat och engagerad så hade jag kanske inte orkat leta mig dit.

De jag har pratat med så handlar det varken om lathet eller glömska eller svårt att ta sig till vallokalerna. De jag har pratat med har gett upp, att det inte spelar någon roll vad de lägger sin röst på. "Ingen bryr sig om de ändå".

Jag har inte röstat i EU valet av den anledningen att jag inte har tillräcklig koll. Om man inte vet vad man röstar på så tycker jag att det är bättre att låta bli . Jag ska dock rösta i Riksdagsvalet sen

De jag har pratat med så handlar det varken om lathet eller glömska eller svårt att ta sig till vallokalerna. De jag har pratat med har gett upp, att det inte spelar någon roll vad de lägger sin röst på. "Ingen bryr sig om de ändå".

Konstigt nog brukar folk inte resonera så när det gäller omröstning i Melodifestivalen eller i Let´s Dance, trots att det kostar. Nej, jag tror att uttalandet "Det spelar ändå ingen roll" bara är en ursäkt för att rättfärdiga sitt beteende.

Tja... Strax under 50% av befolkningen röstade mot EU 94, tror många av dessa väljer att idag att inte rösta alls i eu-valet eftersom att dom överhuvutaget inte vill att Sverige ska vara med. Själv anser jag att en blankröst är ett bättre sätt att använda sig. Liksom visa att "jag finns, jag bryr mig men eu kan dra åt helevte".

Personligen tror jag det handlar en kombination av lathet/osäkerhet och att de är dåligt pålästa. Folk vet helt enkelt inte hur de ska rösta eftersom de inte har tillräcklig info om vare sig hur EU-parlamentet fungerar eller hur de olika svenska partierna tänker. Så folk orkar helt enkelt inte ta itu med det...

Hur man ska ta itu med det...? Först och främst känner jag att man kanske borde bli bättre på att grundlägga kritiskt tänkande och informationssökande i skolan, i detta fall kanske gymnasiet är bäst att fokusera på, då det blir för långt bort om man börjar i grundskolan. Bättre, tydligare info från partierna, mindre skitsnack och mindre fokus på att smutskasta varandra och istället helt enkelt försöka vara så bra de själva bara kan. Rak och lättsmält info och "lev som de lär".

Men man kan ju förtidsrösta i Sverige? Där jag bor kan du innan valet rösta både på Coop och Ica. Att det skulle vara bökigt att rösta i Sverige köper jag inte.

Jag är övertygad om att en stor majoritet av det vanliga folket är mot EU, och därför väljer att avstå då de antingen 1) menar att en röst i EP-valet är en röst för EU, eller 2) har tappat hoppet om demokratin som försvunnen i EU:s överstatlighet, och anser att deras röst ändå inte förändrar något.

Sedan finns naturligtvis även de politiskt ointresserade/oinsatta, vilka nog är den grupp som upprör mig personligen mest, då jag har svårt att förstå hur man kan sakna intresse för landet och världen man lever i.

Jag utgår dock från att dessa 50% inte kommer att yttra ett uns av kritik mot EU och dess förfaranden under de kommande fem åren.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 237
Senast: tanten
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 207
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
29 277
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel