Nej. Jag är ju inte ens 20 juNej för du är inte 30 år nu
Tror jag, antagligen inte. Vem vet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej. Jag är ju inte ens 20 juNej för du är inte 30 år nu
Nej, nej. Så gör vi aldrig!!!!!Min kavaj är nog både ett eller två numme för liten... Passade då jag köpte den, men sedan har nått hänt med kroppen *visslar*
Men känns onödigt att slänga ut pengar på en ny kavaj då jag för tillfället tävlar Max två gånger i året
Haha jovisst men troligtvis sitter inte kavajen så bra när man står upp heller då.. När man rider dressyr med rak rygg sas och inte för korta läder så vet jag inte om det borde vara så stor skillnad.
Min rumpa ser iaf olika ut i sadel och på marken och den tar med sig överskottshuden på ryggen också.
Är man smal och tight är det säkert annorlunda.
Fast skillnader är att animo är italienskt och det är mindre storlekar. Pikeur är ju tyskt och har normala storlekar. Man får ju nästan gå upp 2 storlekar när det gäller italienska kläder.
Jag rider med en för liten kavaj. Den är stl 34 och den borde nog varit 36. Inköptes på rea och såg ok ut i butik, inte lika bra till häst.
Jag måste säga att jag tycker tvärtom om TS, jag tycker det är så snyggt att folk har tighta kavajer istället för som förr när de flesta red omkring med tält. Ser några ibland med stora kavajer och tycker det ser så himla hafsigt och slarvigt ut, bättre med tight passform och en och annan valk, tycker jag
Det har säkert också en del att göra med en höjd frekvens av tighta kavajer på tävlingsplatserna, men jag syftar främst på olikheterna mellan "modet" då och nu. Oavsett tillverkare. (Jag förstår inte hur den storlek som står i kavajen kan var mer avgörande än hur kavajen faktiskt sitter, jag skulle skita i om det stod 12 år eller storlek 44 bara den storleken var den som kändes bäst, huruvida det är italienska eller tyska kläder spelar således ingen roll)
Sedan tror jag också att själva märkena är så himla poppis, och Italienarna har alltid gjort mindre/tightare/kortare kläder än resten av de stora mode-länderna i europa gjort.
Nu är ju animo super-poppis, trots att den typen av kavaj och söm inte passar så många egentligen.
Då skiter man (typ lite som jag) i att den inte sitter som på bilderna, utan kör ändå.
Pikeur har ju också börjat jobba mer med stretch, men är precis som du säger, inte ens i närheten så "petit" som de italienska ofta är.
I mitt fall var det en kompis mamma som övertalade mig också. Haha, hennes dotter har 32 så jag kan omöjligt vara 36 tyckte hon.Det där är nog vanligt också, att någon finns på rea och då bara i en storlek mindre än man borde ha. Eller kanske som jag gör ibland när jag handlar vanliga kläder som finns i en storlek för litet: köper ändå och inbillar mig att jag ska bli motiverad till att gå ner lite i vikt så kommer det passa fantastiskt. Har alldeles för mycket oanvända kläder
Jag har tänkt på det när jag varit med en kompis på dressyrtävlingar, att många har kavajer som är alldeles för små. Magen tittar fram under kavajen därfram, man ser varenda liten valk, ofta trångt över bysten osv.
Är ridkavajer generellt oerhört osmickrande för kroppen eller väljer folk för små kavajer av någon anledning? Speciellt de ryttare som kanske drar större storlek än S. Min kompis är småmullig men har inte en kavaj som ser ut som ett korvskinn för det. Är det kombinationen ridbyxor och kavaj som ställer till det? Har man låga byxor kan ju magen liksom bulla över lite över linningen, men det förklarar inte varenda liten valk på ryggen. Även på normalviktiga ryttare syntes fenomenet, varenda liten grej syntes direkt.
Jag har aldrig tävlat sånt där kavaj krävs så jag har ingen aning om hur svårt det är att hitta ridkavajer som sitter bra. Jag ser bara att väldigt, väldigt många ryttare har kavajer som ser för taskiga ut.
Som jag skrev i början, smaken är olikaJag måste säga att jag tycker tvärtom om TS, jag tycker det är så snyggt att folk har tighta kavajer istället för som förr när de flesta red omkring med tält. Ser några ibland med stora kavajer och tycker det ser så himla hafsigt och slarvigt ut, bättre med tight passform och en och annan valk, tycker jag
Ja kläder som är tight vid överarmarna är inte kul, uschMina sitter väl inte sådär perfekt heller.
Men jag är lite nojig över valkar så jag brukar köpa för stora kavajer. Dessutom har jag jättelånga och ganska tjocka armar så små kavajer går bort.
För skojs skull kollade jag webbutiker som säljer kavajer och typ aldrig visar det ju hur plagget ser ut när man sitter till häst. Alla modellerna står ju rakt upp och ner. Då blir det ju också lite missvisande.
Men tänkte på en tjej igår. Hon var högst normalviktig och red i bara sin vita tävlingst-shirt på framridningen. Såg inget konstigt ut på något sätt. Och då är väl inte alltid en tight vit, tunn, tröja det mest figursmickrande. Sen satte hon på kavajen och p.g.a att den stramade trollade den fram 2 valkar. Det var 3 knappar och det blev en valk runtom mellan varje knapp. Det såg inte helt bekvämt ut. En kavaj ska väl inte vara så tight så den trollar fram valkar som inte finns där egentligen. Just när det är dressyr där allt annat är så planerat och fixat så ser det konstigt ut, i mina ögon.
Men jag kanske är gammaldags helt enkelt och inte följt med i korvskinnsmodet. Jag såg dock ingen som hade för stor kavaj utan det var välsittande eller alldeles för tight.
Intressant fråga, jag tror det är olika beroende på hur kavajen är utformad.*spinner vidare på det här*. Ställer mig frågan...är kavajer ens sydda till att rida i? Är de anpassade till själva ridmomentet?
Jag har tänkt på det när jag varit med en kompis på dressyrtävlingar, att många har kavajer som är alldeles för små. Magen tittar fram under kavajen därfram, man ser varenda liten valk, ofta trångt över bysten osv.
Är ridkavajer generellt oerhört osmickrande för kroppen eller väljer folk för små kavajer av någon anledning? Speciellt de ryttare som kanske drar större storlek än S. Min kompis är småmullig men har inte en kavaj som ser ut som ett korvskinn för det. Är det kombinationen ridbyxor och kavaj som ställer till det? Har man låga byxor kan ju magen liksom bulla över lite över linningen, men det förklarar inte varenda liten valk på ryggen. Även på normalviktiga ryttare syntes fenomenet, varenda liten grej syntes direkt.
Jag har aldrig tävlat sånt där kavaj krävs så jag har ingen aning om hur svårt det är att hitta ridkavajer som sitter bra. Jag ser bara att väldigt, väldigt många ryttare har kavajer som ser för taskiga ut.
Jag menar absolut inte att klaga på någons kropp. Jag undrar bara om ridkavajer generellt är svåra att få att sitta bra. Alla kroppsformer representeras bland de som har illasittande kavajer, liksom alla kroppsformer finns bland de som har välsittande kavajer. Jag undrar om det inte är obehagligt att rida i för små kavajer också. Borde påverka rörelseutrymmet, om de inte är stretchiga.
Min kompis t.ex. som är mullig. Hon har inte en kavaj som sitter illa. Ingen jättedyr heller, men rätt storlek och modell.
Så ja, jag undrar mest om det är svårt att hitta vettiga ridkavajer, eftersom jag inte har en aning själv. Personerna har inte ridjackor som sitter illa, eller skjortor som sitter illa (syns på framridningen innan de fått på sig kavajen) det är just kavajen som sitter illa.