Varför rider så många med alldeles för liten kavaj?

Jag tillhör den kategorin människor som har ett :devil: HELVETE att hitta en kavaj som passar :wtf: , pga en byst som av någon outgrundlig anledning är för-för-för stor (80G):rage:. Jag har gett upp att hitta en kavaj som passa utan får nog ta och måttbeställa (som med allt annat). :arghh:
Men helst av allt så skulle jag vilja ha en grå Kingsland kavaj med bling-knappar. :love:

Jag har en kompis med motsatt problem. Hon har ingen byst så kavajen sitter som den ska vid magen, men det blir som ett tomrum där bysten ska vara. Hennes mamma tyckte hon skulle stoppa strumpor i bh´n. Tack för den liksom.

Jag har en kompis med motsatt problem. Hon har ingen byst så kavajen sitter som den ska vid magen, men det blir som ett tomrum där bysten ska vara. Hennes mamma tyckte hon skulle stoppa strumpor i bh´n. Tack för den liksom

Lika tråkigt hur man än vänder på det hela. Jag kan aldrig knäppa en kavaj, det fattas typ 15-20 cm över bysten. Alternativet är ju en herrkavaj. Hur kul nu det är..? :(
Nej ska vi ut och tävla får jag väl rida med svart V-ringad tröja på lokal nivå...:arghh:

Lika tråkigt hur man än vänder på det hela. Jag kan aldrig knäppa en kavaj, det fattas typ 15-20 cm över bysten. Alternativet är ju en herrkavaj. Hur kul nu det är..? :(
Nej ska vi ut och tävla får jag väl rida med svart V-ringad tröja på lokal nivå...:arghh:
Eller tävla när det är supervarmt, då brukar man ju få rida i bara skjortan/undertröjan.

Det är förvisso inget unikt enbart för buke, verkar vara så överlag på hela internet. Tråkigt tycker jag. :down:
Jag är tjock och rider. Jag har inga som helst problem med hur andra ser ut i kroppen. Men när de kommer på dressyrtävling och har hårnät, kritvita ridbyxor, putsade stövlar och sen en kavaj som sitter som..ja skit.. då syns det ju. Helhetsintrycket påverkas. Det är uppenbart att kavajen inte passar personen. Jag menar inte ful färg, eller konstig modell, utan att den verkligen inte passar. Märkligt när man är så noga med allt annat. Vem vill rida i annan utrustning som inte passar?

Och ja, det är trist när en del verkligen ska tolka saker som fan läser bibeln. Min fråga är enkel, varför rider folk i för trånga kavajer? För jag kan inte påstå att jag ser folk rida i för stora kavajer. Min fråga är inte varför folk med valkar rider, eller varför folk med mage, korta, långa osv rider. Jag undrar över passform på kavajen, inte kroppstyp.

Jag är tjock och rider. Jag har inga som helst problem med hur andra ser ut i kroppen. Men när de kommer på dressyrtävling och har hårnät, kritvita ridbyxor, putsade stövlar och sen en kavaj som sitter som..ja skit.. då syns det ju. Helhetsintrycket påverkas. Det är uppenbart att kavajen inte passar personen. Jag menar inte ful färg, eller konstig modell, utan att den verkligen inte passar. Märkligt när man är så noga med allt annat. Vem vill rida i annan utrustning som inte passar?

Och ja, det är trist när en del verkligen ska tolka saker som fan läser bibeln. Min fråga är enkel, varför rider folk i för trånga kavajer? För jag kan inte påstå att jag ser folk rida i för stora kavajer. Min fråga är inte varför folk med valkar rider, eller varför folk med mage, korta, långa osv rider. Jag undrar över passform på kavajen, inte kroppstyp.
Jag själv är en smal sticka, skulle nog se fördjävligt ut om jag hade kläder som följer min kroppsform till 110%, gillar själv kläder som jag kan röra mig i och inte känner mig "fastlåst" vilket jag har känt med kläder som sitter åt lite för bra.
Vilket påminner mig om att jag inte har en aning om hur min kavaj sitter, den har hängt i garderoben några år och hängt med sedan jag var tonåring. :o

Jag har storlek 36 i min animo. Den sitter tight, bildar inga valkar men är för kort i ärmarna.
Jag hade en i storlek 38 innan som många skulle sagt "satt perfekt" men som jag själv inte trivdes i eftersom jag upplevde den som pösig och för lång i kroppen.
Kollar man på animos produktbilder så tycker jag att de generellt är väldigt korta/tight sittande jämfört med hur tex. pikeurs produktbilder såg ut under 90-talet. Det är som med allt annat ofta modeindustrin som "bestämmer" hur kläderna skall sitta. Sedan är det också som med allt annat att det också krävs en liknande kropp för att få ett liknande resultat.

Just med kavaj är det väldigt viktigt att ryggen är lagom lång oavsett vilken storlek det är. Jag drar 38-40 i överdelar men är ryggen lång på plagget ser jag inte riktigt klok ut även om det är strl 38-40 eftersom jag har så kort rygg.

Samma med byxor, de med hög midja går bort eftersom de sitter under armhålorna på mig.

Passformen är skitsvår. Jag kombinerar med hög midja på ridbyxorna men de sitter bra när jag står, när jag sätter mig blir det glapp i ryggen :mad:

Min spontana reaktion på frågan: För att den passar i affären. Den är sitter snyggt där och då och man har ingen tanke på att den korvar sig när man sätter sig till häst.

*spinner vidare på det här*. Ställer mig frågan...är kavajer ens sydda till att rida i? Är de anpassade till själva ridmomentet?

Passformen är skitsvår. Jag kombinerar med hög midja på ridbyxorna men de sitter bra när jag står, när jag sätter mig blir det glapp i ryggen :mad:
Det är ju konstigt för är det några kläder som verkligen borde vara sydda för att sitta bra när man sitter ner så är det ju ridkläder. Skitsamma hur det ser ut/känns när man står framför spegeln.

Jag har storlek 36 i min animo. Den sitter tight, bildar inga valkar men är för kort i ärmarna.
Jag hade en i storlek 38 innan som många skulle sagt "satt perfekt" men som jag själv inte trivdes i eftersom jag upplevde den som pösig och för lång i kroppen.
Kollar man på animos produktbilder så tycker jag att de generellt är väldigt korta/tight sittande jämfört med hur tex. pikeurs produktbilder såg ut under 90-talet. Det är som med allt annat ofta modeindustrin som "bestämmer" hur kläderna skall sitta. Sedan är det också som med allt annat att det också krävs en liknande kropp för att få ett liknande resultat.

Fast skillnader är att animo är italienskt och det är mindre storlekar. Pikeur är ju tyskt och har normala storlekar. Man får ju nästan gå upp 2 storlekar när det gäller italienska kläder.

*spinner vidare på det här*. Ställer mig frågan...är kavajer ens sydda till att rida i? Är de anpassade till själva ridmomentet?

Det beror väl på hur man sitter? Rider man dressyr borde det rimligtvis inte vara så stor skillnad mot när man står upp. Hoppning är ju en annan sak.

Min kavaj är nog både ett eller två numme för liten... Passade då jag köpte den, men sedan har nått hänt med kroppen *visslar*

Men känns onödigt att slänga ut pengar på en ny kavaj då jag för tillfället tävlar Max två gånger i året

Fläsket trycks ihop när man sitter mer än när man står.

Haha jovisst men troligtvis sitter inte kavajen så bra när man står upp heller då.. När man rider dressyr med rak rygg sas och inte för korta läder så vet jag inte om det borde vara så stor skillnad.

Liknande trådar

Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 332
Senast: alazzi
·
Relationer Jag ska försöka göra historien så kort som möjlig. Det är såhär va. Jag har, efter ett flertal dåliga och olyckliga förhållanden...
2
Svar
29
· Visningar
3 771
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff