Varför rider så många med alldeles för liten kavaj?

purity_666

Trådstartare
Jag har tänkt på det när jag varit med en kompis på dressyrtävlingar, att många har kavajer som är alldeles för små. Magen tittar fram under kavajen därfram, man ser varenda liten valk, ofta trångt över bysten osv.

Är ridkavajer generellt oerhört osmickrande för kroppen eller väljer folk för små kavajer av någon anledning? Speciellt de ryttare som kanske drar större storlek än S. Min kompis är småmullig men har inte en kavaj som ser ut som ett korvskinn för det. Är det kombinationen ridbyxor och kavaj som ställer till det? Har man låga byxor kan ju magen liksom bulla över lite över linningen, men det förklarar inte varenda liten valk på ryggen. Även på normalviktiga ryttare syntes fenomenet, varenda liten grej syntes direkt.

Jag har aldrig tävlat sånt där kavaj krävs så jag har ingen aning om hur svårt det är att hitta ridkavajer som sitter bra. Jag ser bara att väldigt, väldigt många ryttare har kavajer som ser för taskiga ut.

Håller med om det där!
Kan dock erkänna att jag är en av de där ryttarna där kavajen inte sitter helt 100 på :o

Min anledning är iaf följande:
Min kavaj är en brun/rosa Animo Liguria, m.a.o. en "liten frack", och min kropp är väl egentligen ingen "perfect match" med den. Alltså, storleken är så "rätt" som den kan bli. Men jag är inte direkt smal (162 cm/ca. 55 kg), och har dessutom överkropp som är lika lång som på en 180 cm människa. Det betyder att den sitter rätt högt upp, och magen "sticker ut" lite. Lägg där till att mina ridbyxor är väldigt lågt skurna. Så sammanfattningsvis sitter väl inte kavajen så himlans bra, om man ska vara objektiv. Men jag älskar den, så jag har på mig den ändå. :D

Alltså vilken tråkig tråd :(
Jag menar absolut inte att klaga på någons kropp. Jag undrar bara om ridkavajer generellt är svåra att få att sitta bra. Alla kroppsformer representeras bland de som har illasittande kavajer, liksom alla kroppsformer finns bland de som har välsittande kavajer. Jag undrar om det inte är obehagligt att rida i för små kavajer också. Borde påverka rörelseutrymmet, om de inte är stretchiga.

Min kompis t.ex. som är mullig. Hon har inte en kavaj som sitter illa. Ingen jättedyr heller, men rätt storlek och modell.

Så ja, jag undrar mest om det är svårt att hitta vettiga ridkavajer, eftersom jag inte har en aning själv. Personerna har inte ridjackor som sitter illa, eller skjortor som sitter illa (syns på framridningen innan de fått på sig kavajen) det är just kavajen som sitter illa.

Jag har tänkt på det när jag varit med en kompis på dressyrtävlingar, att många har kavajer som är alldeles för små. Magen tittar fram under kavajen därfram, man ser varenda liten valk, ofta trångt över bysten osv.

Är ridkavajer generellt oerhört osmickrande för kroppen eller väljer folk för små kavajer av någon anledning? Speciellt de ryttare som kanske drar större storlek än S. Min kompis är småmullig men har inte en kavaj som ser ut som ett korvskinn för det. Är det kombinationen ridbyxor och kavaj som ställer till det? Har man låga byxor kan ju magen liksom bulla över lite över linningen, men det förklarar inte varenda liten valk på ryggen. Även på normalviktiga ryttare syntes fenomenet, varenda liten grej syntes direkt.

Jag har aldrig tävlat sånt där kavaj krävs så jag har ingen aning om hur svårt det är att hitta ridkavajer som sitter bra. Jag ser bara att väldigt, väldigt många ryttare har kavajer som ser för taskiga ut.
Kanske för att alla inte har samma syn som dig på om kavajen passar eller inte.

Jag tror att många gör det klassiska felet att inte prova plagget så som det ska användas och ihop med övriga plagg som ska användas till det. En kavaj kan se snygg ut när man står upp i provhytten men när man sitter i sadeln ser det helt annorlunda ut. En annan skärning på byxorna gör mycket och även vad man har under kavajen spelar roll.

Min morfar skräddaren sa alltid att det är en konst att få en kavaj att sitta snyggt och det har inte så mycket med hull eller avsaknad av hull att göra utan ens kroppsproportioner (lång rygg vs kort, breda axlar vs smala osv). När man dessutom ska kunna vara väldigt rörlig i den kan jag tänka mig att det bli ännu värre med att få till bra passform.

Jag hade en gång i forntiden (när morfar fortfarande levde) en skräddarsydd ridkavaj :love:

Jag menar absolut inte att klaga på någons kropp. Jag undrar bara om ridkavajer generellt är svåra att få att sitta bra. Alla kroppsformer representeras bland de som har illasittande kavajer, liksom alla kroppsformer finns bland de som har välsittande kavajer. Jag undrar om det inte är obehagligt att rida i för små kavajer också. Borde påverka rörelseutrymmet, om de inte är stretchiga.

Min kompis t.ex. som är mullig. Hon har inte en kavaj som sitter illa. Ingen jättedyr heller, men rätt storlek och modell.

Så ja, jag undrar mest om det är svårt att hitta vettiga ridkavajer, eftersom jag inte har en aning själv. Personerna har inte ridjackor som sitter illa, eller skjortor som sitter illa (syns på framridningen innan de fått på sig kavajen) det är just kavajen som sitter illa.

Men om du undrar om det är svårt att hitta passande kavajer och om det inte är obehagligt att rida i en tight kavaj, varför skrev du inte det i ursprungsinlägget då? :confused:

Förlåt men du skrev ju faktiskt

Varför rider så många med alldeles för liten kavaj?

Samt

Är ridkavajer generellt oerhört osmickrande för kroppen eller väljer folk för små kavajer av någon anledning? Speciellt de ryttare som kanske drar större storlek än S. Min kompis är småmullig men har inte en kavaj som ser ut som ett korvskinn för det.

Det låter faktiskt mer som klagomål på personer som inte är små i kroppen, än som faktiska genuina funderingar, om du frågar mig. Alla är ju inte lika naturligtvis, men hade jag undrat över hur svårt det är att hitta en passande kavaj samt om det är obehagligt att rida i en väldigt tight kavaj, så hade jag nog försökt vara lite tydligare med det. Typ skrivit något i stil med "Är det svårt att hitta en passande kavaj?" som rubrik istället, till exempel.

Även det faktum att då påpekar att din kompis (som är mullig) trots allt har en passande kavaj. Som inte ens är dyr. Vad har det med något att göra om du undrar hur svårt eller lätt det är att hitta en kavaj? Varför spelar det någon roll att din kompis är mullig? Jag förstår inte vad det har med något att göra, om du inte menade att klaga på icke-små ryttare som har i ditt tycke för liten kavaj.

Du kanske inte menade att klanka ner på de ryttare som inte är direkt små, men det blir så. Omedvetet är mycket möjligt, men jag vill synliggöra det så att du kanske själv förstår varför t.ex. @the_connemara reagerade med att tråden är tråkig. För jag håller med.

(Och jag väljer medvetet att inte skriva större, mulliga etc. om de ryttare som har "för liten" kavaj, eftersom du själv skriver om de som är större än S och de är ju som vi alla vet långt ifrån större/mulliga osv.)

Men om du undrar om det är svårt att hitta passande kavajer och om det inte är obehagligt att rida i en tight kavaj, varför skrev du inte det i ursprungsinlägget då? :confused:

Samt

Det låter faktiskt mer som klagomål på personer som inte är små i kroppen, än som faktiska genuina funderingar, om du frågar mig. Alla är ju inte lika naturligtvis, men hade jag undrat över hur svårt det är att hitta en passande kavaj samt om det är obehagligt att rida i en väldigt tight kavaj, så hade jag nog försökt vara lite tydligare med det. Typ skrivit något i stil med "Är det svårt att hitta en passande kavaj?" som rubrik istället, till exempel.

Även det faktum att då påpekar att din kompis (som är mullig) trots allt har en passande kavaj. Som inte ens är dyr. Vad har det med något att göra om du undrar hur svårt eller lätt det är att hitta en kavaj? Varför spelar det någon roll att din kompis är mullig? Jag förstår inte vad det har med något att göra, om du inte menade att klaga på icke-små ryttare som har i ditt tycke för liten kavaj.

Du kanske inte menade att klanka ner på de ryttare som inte är direkt små, men det blir så. Omedvetet är mycket möjligt, men jag vill synliggöra det så att du kanske själv förstår varför t.ex. @the_connemara reagerade med att tråden är tråkig. För jag håller med.

(Och jag väljer medvetet att inte skriva större, mulliga etc. om de ryttare som har "för liten" kavaj, eftersom du själv skriver om de som är större än S och de är ju som vi alla vet långt ifrån större/mulliga osv.)
Nu kan jag inte låta bli och undra varför man ska gå in och haka upp sig på saker när TS förklarat vad denne menar. Nu klankar du ner på TS och läser in något helt annat än vi övriga. Jag läser inte och uppfattar samma text som du, jag ser det inte som att TS någonstans försöker klanka ner, utan mer genuint undrar.
Känner du dig själv kränkt eftersom du måste klanka ner så på TS och reagerade så starkt på en formulering eller vad är det frågan om, eller är det bara för sakens skull?

ja det är nog många som väljer en för liten kavaj, man tänker inte helt att man måste röra sig i den utan snarare att man ska sen liten och smal ut i den ;).
sen är ju kavajer inte så smidigt att rida i, och har man en klassisk modell i ostrechigt tyg så gäller det att man har ngn storlek större i den för att den inte ska se ut att spricka i travökningarna :p.
de superdupermjuka är det ju också lätt att glömma bort att man ska kunna röra sig i, för det kan man även om den sitter tight, är snarare att den kan korva sig när man rider.

jag har två kavajer, en som är lite strechig och en ostrechig. den ostrechiga är typ 2 storlekar för stor och ärmarna hänger ner över händerna då jag står på marken :p men då jag rider så har jag plats att röra mig i kavajen och armarna blir i lagom längd :).
den strechiga är i minsta laget, dvs den passar då jag står på marken men ska man krypa ihop som inför ett hinder så stramar den ngt.

hade gärna haft en superdupermjuk super stretchig sak men risken är att jag ser ännu tjockare ut i en sån :o.

Återigen måste man förklara sig in absurdum hur man menar och man får inte skriva så att någon grupp, någonsin, kan ta illa upp.
Vi alla hanterar det skrivna språket olika och vi alla uppfattar/läser det skrivna språket.
Det kan vara värt att tänka på. :)

Jag uppfattade inte TS som nedlåtande på något sätt, utan det var en genuin undran. Som svar på frågeställningen tror jag som någon annan var inne på, att man provar sin kavaj ståendes i provhytten och inte i den position och med de övriga kläder som man tänkt använda den i/med.

Återigen måste man förklara sig in absurdum hur man menar och man får inte skriva så att någon grupp, någonsin, kan ta illa upp.
Vi alla hanterar det skrivna språket olika och vi alla uppfattar/läser det skrivna språket.
Det kan vara värt att tänka på. :)

Jag uppfattade inte TS som nedlåtande på något sätt, utan det var en genuin undran. Som svar på frågeställningen tror jag som någon annan var inne på, att man provar sin kavaj ståendes i provhytten och inte i den position och med de övriga kläder som man tänkt använda den i/med.
+1 på den.

Samt

Ja jag frågade varför så många rider i för trång kavaj. Det gäller även de normalviktiga/smala. Det trollar fram valkar som inte finns i andra kläder.
Att jag påpekade att mina kompis var mullig och hade en passande kavaj som inte är dyr var mest för att visa att det går att se stilren ut oavsett kroppsform och det behöver inte bli dyrt. Annars brukar argumentet vara att dyrare saker sitter bättre och billigare sitter fulare.

Så jag undrar varför folk av ALLA kroppstyper har illasittande kavajer (de som har det). Att sen du väljer att ta det som att jag anser att större människor har illasittande kavajer, det får stå för dig. För på de tävlingar jag varit med på har majoriteten haft kläder som inte passar, fast bara just kavajen. Innan kavajen åker på ser det bra ut, igen oavsett storlek. Mitt inlägg handlar om fula kavajer. Du väljer att tolka det som kritik om kroppsform.

Ja jag frågade varför så många rider i för trång kavaj. Det gäller även de normalviktiga/smala. Det trollar fram valkar som inte finns i andra kläder.
Att jag påpekade att mina kompis var mullig och hade en passande kavaj som inte är dyr var mest för att visa att det går att se stilren ut oavsett kroppsform och det behöver inte bli dyrt. Annars brukar argumentet vara att dyrare saker sitter bättre och billigare sitter fulare.

Så jag undrar varför folk av ALLA kroppstyper har illasittande kavajer (de som har det). Att sen du väljer att ta det som att jag anser att större människor har illasittande kavajer, det får stå för dig. För på de tävlingar jag varit med på har majoriteten haft kläder som inte passar, fast bara just kavajen. Innan kavajen åker på ser det bra ut, igen oavsett storlek. Mitt inlägg handlar om fula kavajer. Du väljer att tolka det som kritik om kroppsform.
Men vem fan bryr sig om folks valkar syns?

Det finns många orsaker.

Annat skönhetsideal än du har.
En kroppsform som är svår att hitta lämplig kavaj
Man tar den man råkar ha och är inre så petig med resultatet
Man har inte råd med enjust nu och kavajen krympte i tvätten

Jag tillhör den kategorin människor som har ett :devil: HELVETE att hitta en kavaj som passar :wtf: , pga en byst som av någon outgrundlig anledning är för-för-för stor (80G):rage:. Jag har gett upp att hitta en kavaj som passa utan får nog ta och måttbeställa (som med allt annat). :arghh:
Men helst av allt så skulle jag vilja ha en grå Kingsland kavaj med bling-knappar. :love:

Liknande trådar

Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 332
Senast: alazzi
·
Relationer Jag ska försöka göra historien så kort som möjlig. Det är såhär va. Jag har, efter ett flertal dåliga och olyckliga förhållanden...
2
Svar
29
· Visningar
3 771
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka