Varför rider du, egentligen?

Varför rider du?
För att det är så roligt! Ridningen är den enda sport som passar mig, och jag vill sporta och hålla igång, så... :) Det tog sju år att komma på, men nu slutar jag inte igen! Man tränar hela kroppen, knoppen, och finner dessutom helt otroligt bra vänner i hästarna, samtidigt som man inte måste vara så himla social i stallet. :) Det är dessutom väldigt självförtroendehöjande att äntligen lyckas med ett moment, äntligen våga rida stallet största/hetaste/bråkigaste häst, etc. etc.

Varför har du valt just den inriktning du valt (skogsridning, fälttävland, dressyr, hoppning osv)?
Rider på ridskola nu, i nybörjargrupp, så vi har inte börjat hoppa än. Men jag har hoppat tidigare! Just varför jag gillar hoppning kan jag inte sätta fingret på, men jag antar att det är för att jag vill ha lite action. ;)

För resterande frågor, är svaret "att ha kul". Har man inte roligt är det liksom ingen mening med det. ;)

Varför rider du?
För att jag älskar allt som har med hästar att göra. Om jag inte är med hästar så blir jag helt konstig... :crazy:

Varför har du valt just den inriktning du valt (skogsridning, fälttävland, dressyr, hoppning osv)?
Har valt att inte välja någon speciell inriktning, rider allt. Ut i skogen, hoppar, dressyr etc...

Om du tävlar, varför gör du det?
Ska börja tävla lite hoppning. Hästen älskar att göra det, så varför inte?

Vad har du för mål med dig själv och din ridning?
JAg vill att det ska funka mellan oss två på alla plan. VI ska ha kul helt enkelt!

Vad har du för mål med hästens utveckling?
Eftersom han börjar bli litet till åren så har jag inga direkta mål med hans utveckling, det är mer jag som behöver utvecklas!

Hur går du tillväga för att nå dina mål?
Jag har en jätte bra ridlärare som hjälper mig supermycket! Jag ger aldrig upp. Läser mycket böcker. Diskuterr problem med andra hästmänniskor, tar till mig råd.

Jag rider för att jag tycker det är kul, det är avslappnande och nästan en slags själavård!!
Just nu är jag världens skogsmulle, och just för att det är så roligt, skönt och avslappnande att vara ute i skogen och luffa. hästarna tycker ju också att det är jätteroligt så då är jag nöjd.
Annars älskar ajg hopping och red fälttävlan förr. anledningen till att jag inte gör det längre är för att jag flyttade hit till sverige. men hoppning är så grymt roligt!

Justnu tävlar jag inte, men jag ska ev. börja med "Min" nya häst... aneldningen till att ag kommer gör det är för att hästen själv ÄLSKAR att vara ute och göra sitt bästa på tävlingsbanorna, ochV jag vill verkligen att han ska vara glad och tycka det är kul med livet!
Jag har inget seciellt mål med min ridning förutom att det alltid ska vara kul.
Jag vill att hästen ska ha kul han också, så det är väl mitt mål kan man säga.
Hur jag ska gå tillväga för att nå mina mål... hm... forsätta som jag gör. jag har jättekul med hästarna och i stallet nu så det känns bra som det är.

Varför rider du? För att jag gillar det! Tycker om att ungås med hästarna och lära mig av dom.
Varför har du valt just den inriktning du valt (skogsridning, fälttävland, dressyr, hoppning osv)? Rider mest i skogen, för att jag inte riktigt hittat nån annan gren som jag trivs med.
Om du tävlar, varför gör du det? Tävlar bara småtävlingar i våran lilla förening, för att jag och pållen gillar det!
Vad har du för mål med dig själv och din ridning? Att bli bättre på att förstå hästarna och hantera dom på ett bra sätt. Vill oxå bli bättre på att rida förstås..
Vad har du för mål med hästens utveckling? Att han ska bli lugn och trygg med mig och även lära sig lite dressyr så småningom.
Försöker få honom att slappna av och vänjer honom vid olika saker.

:banana:

Sv: Varför rider du, egentligen?

Älskar att umgås med min häst.
Började rida sent i livet men det blev en AHA upplevelse.
Rider min islandsvallack för instruktör och vi försöker hitta DET.
Man rider ut i skogen och vad hör man.............INGENTING.
Helt underbart när man har ett heltids jobb där man går och stressar och har tunga lyft varje dag. Då är ridningen en befrielse.

Rider mycket i skogen och tränar centrerad ridning för instruktör

Zora skrev:
Satt och diskuterade med en väninna igår som inte håller på med hästar. Det kom fram frågor som jag tänkte ställa till er också.

Och det räcker inte med svaret som jag först försökte komma undan med: För det är så roligt. :)

Varför rider du?

Sjukgymnastik pga medfött handikapp från början. Numera ett sätt för mig att få fortsatt rehablilitering och träning efter hästolycka 1999. :idea:

Skogrsridning och dressyr. Skogsridning för att på ett bekvämt och tryggt sätt kunna ta mig fram i skog och mark. Naturen har alltid betytt mkt för mig. Jag är en friluftsmänniska av stora mått sedan barnsben eftersom jag är född och uppväxt på landet. Numera har jag pga ryggmärgsskada lite problem att känna hur mkt eller lite jag lyfter på fötterna, så rätt som det är ligger jag framstupa över en granruska eller liknande :o :crazy: . På hästryggen tar jag mig fram och får ändå de upplevelser som betyder mkt för mig.

Dressyren sedan blir ju både ett nöje och balansträning för mig. Jag har alltid tyckt om dressyr.

Jag har debuterat seriedressyr i vinter på min första egna häst. Det var fantastiskt roligt och något jag inte hade tänkt när jag köpte henne, då tävling inte är ngt riktigt intresse i drömmen att ha en häst.

Att fortsätta stärka mig till kropp och själ. När jag köpte min häst, så var målet att kunna skritta henne runt ett gärde då och då för skoj skull... Idag har jag väl kommit en bit längre än jag vågade hoppas. :banana:

Att finna den där riktiga kontakten mellan mig och min häst. Jag vill hitta knapparna så att vi kan fortsätta "dansa tillsammans" i många år till. :bump:

Jag tvingar inte fram något, jag tillåter mig att ha en och annan formsvacka där jag och hästen bara är ute och promenerar med grimma och grimskaft, löslongerar eller kanske rent av bara har en borst och gosperiod. Sedan kan det vara en bara lufsa runt i skogenperiod. Men när våren och sommaren slår till, då kommer min inspirationskälla MH farande från sydväst och håller inspirerande akademisk ridkonstkurs där polletten ramlar ner. Man inser att man har kommit en bra bit på väg, bara genom att VARA med sin häst. Och det är bara så underbart att ha henne... :love: :love: :love:

Zora skrev:
Satt och diskuterade med en väninna igår som inte håller på med hästar. Det kom fram frågor som jag tänkte ställa till er också.
1.Varför rider du?
2.Varför har du valt just den inriktning du valt (skogsridning, fälttävland, dressyr, hoppning osv)?
3.Om du tävlar, varför gör du det?
4.Vad har du för mål med dig själv och din ridning?
5.Vad har du för mål med hästens utveckling?
6.Hur går du tillväga för att nå dina mål?
1. För att det är kul, jag älskar min häst, det är det bästa som finns, ger en kick :D
2.Hmm. jag har ingen inriktning, jag rider det hästen är bäst på eller behöver tränas i . Alltså jag gör alla ridgrenar typ :D
3. När jag tävlar, (ca 1 gång per år) är det för att pållen älskar det, själv är jag inte tävlingmänniska, har väl inte nerverna på rätt stålle, men det har pållen.
4.Att bli så bra som möjligt, att känna att hästen litar på mej till 100% och att jag litar på han lika mycket. Att vi två blir en.
5.se ovan.
6. Kärlek, träning, och kärlek.

Varför rider du?
<< Förutom för att det är kul så är det för att jag älskar djur och hästar då. Har alltid gillat hästar facsinerad av dessa stora djur som lätt skulle kunna göra som de vill med oss och ändå tillåter våra "stolligheter"

<< Innan var jag helt klart hoppryttare och letade häst därefter. Nu har jag precis börjat sätta igång min travare som ska bli ridhäst så vi får se vad han passar till.

<< För att det är kul men nu tävlar jag inget

<< Utvecklas och få ett bättre samspel med hästen och på köpet tappa några överflödiga kg och få bättre kondis.

<< Just nu först och främst att han ska kunna ridas i skaplig form och trevligt tempo. Fast det räcknar jag inte emd att uppnå förrän sensommaren elelr så.

<< Just nu bara skrittar vi och sedan får man jobba på och träna i det oändliga.

Jag rider för att jag älskar hästar och är beroende av att ha dem i min vardag för att må bra. Jag rider också för att jag beundrar de skickligaste ryttarna, och vill nå dit jag också. Det är också otroligt skönt att ha en fredad zon i sitt liv, när jag kommer till stallet lever jag verkligen i nuet, det går inte att tänka på problem samtidigt som man är med sin håriga gosebjörn :love:

Jag är lite mer dressyrinriktad, men även hoppning och i framtiden lätt fälttävlan. Dressyren ligger mig nära för att det är där jag bygger upp min häst och gör den behaglig att rida. Hoppning är kul för att det går fort, och för att hästen tycker att det är så roligt :d

Tävlar för att kolla mig själv i förhållande till andra, för spänningen, för att få ett kvitto på träning och utbildning, för att träffa folk och för att visa upp mig och hästen :o (vi skulle väl vara ärliga?)

Mitt mål är att bli en skicklig ryttare som kan läsa och stämma av olika typer av hästar. Samt en god hästmänniska.

Min häst ska bli hel, lycklig, hoppa iaf 1.10 (min begränsning, inte hästens) och se hur långt vi kan komma i dressyren. Vi ska även hoppa in oss på fälttävlanshinder och ev starta nån debutantklass.

För att nå mina mål tränar jag mycket, på min och andras hästar för att få lite olika intryck i kroppen. Jag tar hand om min häst och är lyhörd för vad hon tycker om vår vardag, jag tittar på bra ridning, läser och framförallt har jag tålamod, då jag insett att ridning är otroligt svårt, och inget man blir bra på på två år direkt. Jag tar en sak i taget, gläds åt små framsteg, och är självkritisk.

Senast ändrad:

Varför rider du?

Och det räcker inte med svaret som jag först försökte komma undan med: För det är så roligt. :)[/QUOTE]

Har alltid hela mitt liv tyckt om hästar och ridning. Största delen av mitt ridaktiva liv, så nöjde jag mig med att komma ut i skogen nån timme varje dag. Stallet, hästen och ridningen blev en sort "oas". Ett ställe där jag kunde släppa allt annat, och bara bry om mig själv och min häst. Denna känsla har jag även idag, då jag numera tränar för tävling. Fick jag inte komma till stallet, för att kunna släppa alla andra virriga tankar om hem, jobb, räkningar m.m för att få allt att gå ihop skulle jag nog bli tokig!!!!

Tränar och tävlar i första han dressyr, då jag är något hopprädd. Det har blivit bättre med träning, men jag trivs bäst om jag inte behöver lyfta rumpan allt för långt från sadeln.

Tävlar gör jag dels för att få ett sorts bevis på att min hemmaträning går frammåt, kollar att mina uppsatta mål blir "nådda" och sen är det så kul att fara ut och träffa likasinnat folk, surra häst och vara med häst hela helgen.

Målet med min ridning är väl att kunna utvecklas som ryttare, min sits måste bättras på osv, osv. det finns alltid nått att arbeta med. Samma med hästen, jag vill att hon ska bli en lyhörd, lättriden dressyrhäst som gärna går högre klasser, vilket vi jobbar med i våran träning.

Jag tränar, tränar och åter tränar. Får vara mycket i stallet vilket gör att jag i övrigt mår mycket bra och bara det känns som ett mål är nått....

Varför rider du?
Egentligen är inte ridningen det jag tycker bäst om, med hästar då, men det är så underbart roligt ;) Älskar hästar, har alltid gjort det. Rider väl mkt för att min häst ska få motion och ha roligt också.

Först red jag dressyr, men det har som aldrig funkat för mig. Sen testade jag rida lite western på granliden, och tyckte väldigt mkt om det. Jag och mamma bestämde att vi skulle köpa en billig häst och skicka dit den, på utbildning. Men vi hann inte det då Mollys ägare ringde och hörde om vi ville köpa henne. Red i början dressyr med henne, men fick lite westernhjälp av en tjej här. Gick på kurser men red aldrig western mellan dem. Det är först nu jag rider western "på heltid" för att det är det enda som funkar för mig, och min häst tycker mycket bättre om det.

Tävlar inte. Lika feg som min häst.

Jag vill bli mkt duktigare på western. Få mer "känsla", typ.

Jag vill ha henne lite känsligare, hon "stänger av" ibland, men inte alls så ofta nå mer. Har många delmål, och allt går bara FRAMÅT nu för oss :love:

Tränar själv, har ingen instruktör. Jag vet inte riktigt hur jag gör, men vi når målen i alla fall. Tränar.

Varför rider du? För daglig motion, sinnesfrid och för att det är roligt
Varför har du valt just den inriktning du valt (skogsridning, fälttävland, dressyr, hoppning osv)?Har valt att inrikta mig på hoppningen för att det ger mig den där lilla extra kicken när man hoppar. Gillar att träna dressyr och känna att allt fungerar men hoppningen är roligare
Om du tävlar, varför gör du det?Det är roligt och ger stimulansKul att kunna visa resultat
Vad har du för mål med dig själv och din ridning?Med min ridning att bli lite tuffare. Våga merSläppa lite på kraven att varje steg måste vara perfekt. Ha kul
Vad har du för mål med hästens utveckling?I slutänden att vi ska starta och gå runt en 1,50 klass. Men vi har lång väg att gå
Hur går du tillväga för att nå dina mål?Lugnt och genom att ha små delmål. Beroende på hur min häst känns. tar hjälp utav duktigt folk runtomkring mig

Varför rider du?
För att jag älskar det! :love: Jag tycker så mkt om komunikationen och samspelet med djuret. Och hästen är mitt absoluta favoritdjur. Sedan är det mkt bra motion och funkar lite som rehabilitering för min ryggskada.
Jag rider dressyr för att jag vill lära mig att rida hästen på minst slitbara sätt. Jag vill lyckas få min häst att göra alla möjliga saker på det sätt jag önskar genom små hjälper. Får dessutom inte hoppa pga nackskada.
Tävlar inte.
Jag vet inte om jag har något definivt slutmål. Det ändras hela tiden. Men jag vill bli så bra som det är möjligt. Jag vill kunna rida ett GP-program innan jag dör iaf. kanske man kan lyckas med en levad också.
Vi får se hur pass länge han är ridbar. Han börjar bli till åren snart, på pappret iaf. Men vi jobbar på så länge det går. Jag hoppas på många år till. Då hinner vi nog en bra bit på vägen.
Bra tränare är A och O för mig. Det kan bli dyrt. Men det är det värt. I övrigt håller jag öron och ögon öppna, frågar mkt, funderar och analyserar mkt själv. Och är försöker vara ödmjuk och alltid fråga mig själv vad jag gör för fel om något inte går, inte skylla på hästen. Sen är det bara träning, träning, träning..

Varför rider du?
SVAR:
För jag vill komam bort från stressade samhället det är avkopplande för mig att få komam ut i naturen.Sedan gillar jag hästar

SVAR:
jag hr valt skogsridning då jag inte är en tävlingsmänniska och sser inge nöje att flaxa runt på en massa tävlinga oavsett gren. Jag rider nån gång dressyr för det är bra för hästen

SVAR
Tävlar ej

SVAR
Att ha så kul som möjligt i stallet med min häst

SVAR
Ungästen utbildning så långt han kan i hopp och dressyr(ej jag som har han han är utlånad på foder)
Stoet är 24 år och har redan en bra utbildning=)

SVAR
Genom att ha så kul som möjligt=)

Varför rider du?
Därför att det är kul. och att man är ett med hästen!(ibland) men annars tycker jag att det är en frihet att rida! :bump:
Varför har du valt just den inriktning du valt (skogsridning, fälttävland, dressyr, hoppning osv)?Jag har valt hoppning för det var det som alla var intresserade av. men jag älskar skogsridnig.
Om du tävlar, varför gör du det?jag tävlar inte så mycket på klubb och så har vart ute en gång på en tävling men jag skulle gärna varit ute mer för det är så roligt. jag har varit med många andra och hjälp till.... :banana:
Vad har du för mål med dig själv och din ridning?Jag vill ha en egen häste eller en häst på foder.... när jag har pengar eller när jag har gått ur skolan!
Vad har du för mål med hästens utveckling?hästens utveckling?! Jag har ju ingen häst så det är lite svårt att säga!
Hur går du tillväga för att nå dina mål? ja kämpa på och para pengar så att jag en dag har en egen häst men jag är inte så bra på att spara pengar.... :angel:

//ase

Varför rider du?

Jag rider för att jag tycker hästar är otroligt fantastiska djur att i huvudtaget hålla på med.
Jag Hoppar,Dressyrar, Rider i skogen m,m för att jag tycker att hästen ska få variation och tycka att det är roligt och sedan tycker jag själv att det är roligt med alla grejjerna.
Jag tävlar för jag är en tävlingsindevis och att jag gör det för att utbilda mina hästar...
Mina mål är att vinna SM i fälttävlan!!
Som sagt att utbilda hästen...
Jag har hästar så jag behöver inte klaga och jag rider för tränare 4 ggr/vecka och jag trivs med det. men nu kommer det bli mindre då jag bara har 1 ponny kvar då jag sålt alla andra till underbara männsikor där jag vet att dom får det bra och nu är alla hästarna läromästare!! Allt från B-ponnier till Storahästar!!

Varför rider du?
För att jag mår bra när jag rider....finns inget som får mig så avstessad
Det blev så, jag anpassar mig efter hästens nivå :D
Tävlar inte på den "gamla" men har väl planer på att iallafall visa lillstoet när hon blir äldre
Att utveckla vår relation och vad vi klarar av tillsammans
Vill att hästen (hästarna) ska vara glada och trevliga individer som presterar vad dom själva klarar av för dagen och mår bra med det.

Zora skrev:
Varför rider du?

För att jag inte mår bra om jag inte får umgås med hästar, har provat, funkade inte. :cry:

Jag rider "eget" :angel: , har kokat ihop en salig blandning av massa olika tips jag fått från böcker, kurser o.s.v. Den ridningen jag brukade hålla på med funkade inte för min häst som blev halt och jag fattade inte vad jag höll på med :confused: . Nu vet jag varför jag ska göra si och så, jag gör det inte bara för att någon har sagt det till mig.

Mitt mål är att utvecklas som människa, hästen är en spegling av hur vi är och genom den tanken kan jag se vad jag behöver ändra hos mig själv, det är aldrig(oftast aldrig)hästen det är fel på utan det är oss själva. Om man sen blir bra på att rida iom den utvecklingen så är väl det bara ett plus. :D

Hon är bra som hon är.Ja, okej, piaffen kanske....

Jag är en samlare av all kunskap jag får tillfälle att suga i mig. :d

Och det räcker inte med svaret som jag först försökte komma undan med: För det är så roligt. :)

Hoppas att det var ett bra svar! ;)

Jag rider för att det är helt underbart att bara vara i stallet och att sitta på hästryggen :love: . Håller på med skogsridning bara för att jag vantrivdes på ridskola och slutade där, fick en medryttarehäst som är t-märkt så då blev det så. Trivs bra me det, trots att man saknar det här med att utvecklas. Kommer att ta igen det sen senare, ska försöka börja rida islandshästar nu, så mitt mål just nu är att göra det och bli bättre på det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar