Varför rida med höjd innerhand?

P

Paoo

Red lektion för ett par dagar sen, men jag tänkte inte på att ifrågasätta det som ridinstruktören sa åt mig att göra, i detta fall: Att höja upp innerhanden på voltspår.

Det gjorde inget bra för hästen, det kändes fel - jag har lärt mig att man ska rida med mjukt stöd på inner och jobba mer med ytter.

Så nu undrar jag, varför ska man höja innerhanden, vad har det för inverkan? :S

Tacksam för svar, då det var dethär jag skulle träna på.

Sv: Varför rida med höjd innerhand?

Ibland när hästen hänger i innertygeln så kan man höja den så att hästen "trillar" över till yttertygeln, och så fort hästen gör det måste du direkt sänka inner och lätta.

En temporär lösning men väldigt bra, dock krävs det att du som ryttare verkligen kan känna i sekunder när du ska ge eftergift och när det verkligen behöver användas.

Ibland när hästen hänger i innertygeln så kan man höja den så att hästen "trillar" över till yttertygeln, och så fort hästen gör det måste du direkt sänka inner och lätta.

En temporär lösning men väldigt bra, dock krävs det att du som ryttare verkligen kan känna i sekunder när du ska ge eftergift och när det verkligen behöver användas.

Håller med om ryttarens känslighet, men har fått lära mig att hästens inre bakben kommer längre in om du höjer inner hand i exakt rätt ögonblick. Med andra ord rätar hästen upp sig och spårar lättare. Du får alltså inte bli hängande med handen uppe, utan det är en snabb, mjuk rörelse som gäller. Tycker faktiskt att det funkar om du har bra tempo och aktivitet med dig.

För mig är det ett ganska brutalt sätt att få hästen att böja sig i insidan samtidigt som man trampar ordentligt i innerstigbygeln.

Hur menar du med att "jobba mer med ytter"?

Det finns ungefär lika många läror som det finns ryttare helt enkelt :idea:

Jag red för några veckor sen träning för en framgångsrik ryttare som var väldigt glad i att ha hästarna på innertygeln med höjd innerhand, för att få mera böjning och eftergift i överlinjen - i gymnastiksyfte alltså.
Sen ju mer loss hästen blev desto mera fick man börja fånga upp på ytter "igen".
Fungerade mkt dåligt för oss den första dagen, mkt bra den andra - man får helt enkelt prova själv utifrån de idéer man fått och sen ta till sig de bästa bitarna.

Så tränar vi vissa dagar när det behövs, för gymnastikdelen som du skriver. När det har lossat får man sakta ta mer stöd på ytter för att räta upp igen och ut på rakt spår. Funkar mkt bra.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar men är det inte lite av det man gör i PK-läran:confused: Jag har en bekant som tränat för en sån inspirerad tränare några gånger och fick göra detta väldigt mycket, hennes ordinarie tränare blev inte så glad eftersom ryttaren inte klarade att få upp på ytter utan istället började rida med utskjuten ytterbog :o

Det blir som att överdriva ställande tygeltag, typ:confused:

Ibland kan det nog vara bra att göra, men jag får aldrig höja innerhanden i stort sett:o

Jo kanske ska tillägga, ibland i hörnpasseringar för böjningen kan det vara bra att kort höja en liten aning några steg. I rättvisans namn ska det erkännas.

Svar till både dig o TS.

Jag tar tillbaks det jag skrev. Hade helt missuppfattat. Anledningen till att jag tyckte det var brutalt var att hästen böjde jättefint när jag lyfte innerhanden samtidigt som jag trampade ner i inner stigbygel. Jag trodde det var nåt skumt man gjorde i munnen eftersom jag fick så starkt svar.
Jag var tvungen att ringa min tränare o höra med henne.
I mitt fall gör jag på detta viset i ena varvet pga att hästen puttar ut mig på hans yttersida och då kommer jag inte åt honom med innerskänkeln.
Anledningen till att jag i detta fallet ska lyfta innerhanden samtidigt som jag trampar i inner stigbygel är helt enkelt att jag ska komma tillbaks mittöver hästen och komma närmre honom med inner sittben.
Det har alltså ingenting med bettets inverkan i munnen på hästen att göra. I o m att jag lyfter handen så får jag bättre position på hästen.

Himla bra att jag fick detta uträtt.

Red lektion för ett par dagar sen, men jag tänkte inte på att ifrågasätta det som ridinstruktören sa åt mig att göra, i detta fall: Att höja upp innerhanden på voltspår.

Det gjorde inget bra för hästen, det kändes fel - jag har lärt mig att man ska rida med mjukt stöd på inner och jobba mer med ytter.

Så nu undrar jag, varför ska man höja innerhanden, vad har det för inverkan? :S

Tacksam för svar, då det var dethär jag skulle träna på.

Som jag ser det, är en temporär höjning av innerhanden ett sätt att rätta till en felaktig böjning/ställning, om det görs på rätt sätt.. Ett korrigerande tygeltag helt enkelt. Det finns hästar som alltid böjer sig "för långt ned" i halskotpelaren och inte alls i atlas/axis (första kotorna i nacken) och då kan ett sånt här tygeltag fungera. Likväl om hästen konstant vill lägga huvudet på sned för att undandra sig tygelns inverkan eller om ryttaren har för vana att alltid rida med tygeltagen nedåt/utåt, Det kan vara besvärligt att lära ut en korrigering generellt, ibland glömmer instruktören bort att förklara specifikt VARFÖR man gör en viss sak vid ett visst tillfälle, och det kan feltolkas. Ibland kan det ju vara så att man är ute efter något helt annat än direkt inverkan på hästen, vilket exemplet ovan visar;)
Det bästa råd jag kan ge är att fråga! Be instruktören verkligen förklara!

Ja precis, det är ju ett korrigerande tygeltag, och som sånt kan man använda det kort, för att få bättre ställning /böjning.

Fast då skulle jag vilja säga att man måste veta först att det inte är andra skäl, dvs ryttaren:o som orsakar problemet, och som först ska korrigeras.

Men håller med dej, varför frågar man inte tränaren:confused:

Ja du, tog mej en stund att komma på vad du menade med PK :rofl:
Har ingen erfarenhet av den läran alls :p
Jag har faktiskt inte en aning om varifrån just denna ryttaren/tränaren hämtar sin inspiration. Är iaf en tävlingsryttare på hög nivå :idea:

Jag förstod aldrig riktigt syftet med att ha hästen så mkt böjd i sidled i halsen heller ska tilläggas. Rundheten och att gymnasticera överlinjen går hem hos mig, men just att rida omkring med förböjd hals....nja.

När jag red för Peter Markne så ville han gärna använda samma metod för att hästen skall komma upp mer på yttertygeln. Gärna i samband med att man hoppade hinder på volt för att hästen verkligen skall ge efter i insidan och runda sig runt innerskänkel.

Du är för lite på klassiska forumet, det hör jag det:devil:

Förr, för 20 år sen eller så, (dåligt minne:angel:) så var det väldigt populärt att alla satt och böjde med höjd innerhand kommer jag ihåg nu, i alla fall här i trakterna. På alla nivåer och oavsett så böjdes det mycket i sidled. Den tränaren jag red för då gillade det inte minns jag.

Men sen handlar det väl om syfte, tillfälle, och hur, tänker jag, svårt att veta utifrån en fråga här, när man inte vet sammanhanget mer:idea:

*kl*

Jag rider med höjd innerhand i korrigerande syfte. Min häst tippar gärna "nosen lite utåt" i vänstervarv, lyfter jag då innerhand så hamnar nosen korrekt.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar men är det inte lite av det man gör i PK-läran:confused: Jag har en bekant som tränat för en sån inspirerad tränare några gånger och fick göra detta väldigt mycket, hennes ordinarie tränare blev inte så glad eftersom ryttaren inte klarade att få upp på ytter utan istället började rida med utskjuten ytterbog :o

Det blir som att överdriva ställande tygeltag, typ:confused:

Ibland kan det nog vara bra att göra, men jag får aldrig höja innerhanden i stort sett:o

Vart kommer PK-läran in ?

Vad jag sett så rider AvG med höjd inner, fler i världstoppen gör det.

Varför finns det väll fler svar på men i mitt fall får jag en mer ärlig eftergiven innersida med ställning emellen atlas-axis, dvs med rak hals.

Att hästen skulle ridas med "innern" istället för ytter är alldeles för krasst att uttala sig om, kan man inte rida diagonalt med höjd innerhand med liksidig lösgörande skänkel till att fånga upp med ytterhjälperna kanske man ska låta bli...själv finner jag inget annat bättre sätt att få hästen ärligt rundad i innersidan med ytterstöd.

Som andra redan skrivit om så är detta ett sätt att korrigera-lösgöra inner men jag rider med höjd inner oxå efter lösgörande då det är mycket lättare att svagt höja handen vid ställning-böjning (läs; med ytterstöd) istället för att korta tygeln alt ta den bakåt då inner sida hals blir kortare=längre tygel.

*kl*

Jag rider med höjd innerhand i korrigerande syfte. Min häst tippar gärna "nosen lite utåt" i vänstervarv, lyfter jag då innerhand så hamnar nosen korrekt.

Så gör min med, jag brukar få igenom ställning bättre genom rida igenom ordentligt i öppna på volt med en rak hals och fånga upp ordentligt med ytterhand + skänkel.

Har du provat det ?

Senast ändrad:

Tror att både Markne och Sandgaard rider med höjd inner i tävlingssammanhang ? Nån som vet ?

men jag rider med höjd inner oxå efter lösgörande då det är mycket lättare att svagt höja handen vid ställning-böjning

Men det är väl ändå en ganska obetydlig höjning?

Utifrån ursprungsinlägget ser jag för mej en tydligt höjd innerhand, i det här fallet, men där ser man, som jag skrev, man behöver se för att uttala sej om det ts varit med om. Svårt att veta omständigheterna och hur ts fick göra.

PK kommer in genom att det där tycks handla mycket om att via munnen försöka komma åt det ena eller andra, ( se tex de omdiskuterade filmerna med korrigerande tygeltag med bla mkt höjd hand) så som jag har förstått det, och som jag skrev, så som en bekant som provat den skolan fått göra.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 479
Senast: valy
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 313
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Autistisk bror
  • Spännande och intressanta hus till salu, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat