Sv: ny namntråd!
Har polletten svårt att trilla ner ?
Gillar man inte sitt namn och bara har ett kan man ju välja VILKET MAN VILL själv.
Det har jag själv gjort f.ö. men skulle gärna slippa byråkratin med att fylla i en massa andra förnamn eller förklara vilket som är tilltalsnamn.
Ja, jag undrar faktiskt vem det är som har en pollett som inte trillar ner? Jag skev att det är ju tur att alla får tycka som de vill i början på mitt inlägg. Du verkar dock ha väldiga problem med att folk har en annan åsikt än vad du har eftersom du hela tiden maler på om att det du gjort är så bra medans det andra gör är av egoistiska skäl och bla bla bla, snacka om besserwisserfasoner!!
Om Vidar blir retad för sitt namn så hoppas jag innerligt att jag har lyckats bevara honom som en stark individ med god självkänsla som förstår att det är alla stackars retare med trendnamn det är synd om.
Och vill han lägga till eller byta till ett annat som han faktiskt GILLAR så står det ju honom fritt ?
HUR menar du att det skulle blivit bättre om jag valt TVÅ eller TRE fula namn åt honom istället ? I tonåren gillar man liksom inget föräldrarna har bestämt.
Jag har ingenstans skrivit att det hade varit bättre, det har du ju tolkat in själv. JAG tycker det är bättre för min del (uppenbarligen eftersom jag gett mina barn flera namn) men hur andra gör står dem helt fritt. Däremot retar jag mig på att det DU tycker är enligt dig bättre för alla och allt som skiljer från det är egoistiskt och illvilligt (typ) utan att respektera att andra kan ha en annan åsikt.
Vad är konstigt med lättstavade tvåstavade klassiska nordiska namn utan religiös eller krigisk betydelse som alla svenskar känner till och kan stava. De är inte ovanliga heller utan finns rakt över i alla åldersgrupper.
Det konstiga är väl att de varken är trend- eller trashnamn
"Konstiga" namn finns det absolut men våra hör knappast dit. Fula må så vara, i dina öron, det är en smaksak eller hur ?
Faktum kvarstår - de namn man INTE ger barnen belastar dem inte heller. Jag kan inte se någon enda fördel med att släpa runt på extranamn man inte valt själv.
Har inte sagt att jag tycker dina namnval är fula men de är klart udda. Om de är så klassiska vet jag inte.
Där kommer det igen, du kan inte se fördelarna med fler än ett namn. Uppenbarligen finns det dock en hel del som kan se det eftersom de som har fler än ett namn nog är i majoritet gentemot de som bara har ett.
Jaha. Du lovar ?
Jag BYTTE namn när jag var 10. För att jag inte gillade de vanliga jag hade. Och det var viktigast för mig just i 10-18-årsåldern att jag hette just det mkt ovanliga namnet.
Hur går det ihop med ditt löfte ? Vad hos mina barn får dig att tro att de helst vill sjunka in i en anonym massa ?
ok, självklart kan jag inte
lova att alla känner så men många gör det.
Man får väl hoppas att dina barn inte kommer tillhöra den delen av barn som blir retade för sina udda namn. Själv blev jag tyvärr det, mycket också beroende på att inte ens lärarna kunde uttala namnen ibland och hade gärna sluppit det (är dock, som jag tidigare skrev, nöjd med namnen nu som vuxen)
Och ska vi fortsätta på avd personliga kommentarer vilket du startat vill jag berätta hur jag ser på dina barns namn:
Om man namngivit sina barn till namn på topp 25-listan som du gjort två ggr tycker jag snarast man bara fegt följer med strömmen. Om det är signalerna man vill ge sina barn (eller att man som extranamn är döpt efter en BMW, vaddå materialistiskt :smirk: ) tänker man på barnen då?
Pja, tar man åt sig så mycket av att någon säger att man valt lite udda namn till sina barn och därefter går till personangrepp så har man nog lite problem faktiskt...
Jag skiter faktiskt högaktningsfullt i vad du tycker om de namn jag (tillsammans med min sambo) valt till mina barn så du kunde besparat dig kommentarerna
. Det är liksom inte för din skull jag valt de namnen
Jag har inte lusläst namntopplistorna när jag valde namnen, inte heller har jag rådfrågat efter namn på buken (som ju du visst gjorde
) utan jag har helt enkelt valt namn JAG tycker är fina. Dessutom ville jag inte ge mina barn alltför udda namn och heller inte trendnamn utan precis som du - klassiska, lättstavade, tvåstaviga och i mitt fall även internationella namn (internationella namn tycker jag är viktigt idag med tanke på utlandsinflytandet).
Inget av dem är några trendnamn även om du kanske tycker det.
(Ellen ligger på 24 plats och David på 37 såg jag...).
Sedan vill jag gärna veta vilka "signaler" det är du pratar om? Vilka signaler vill du själv ge dina barn?
Sedan kan jag tala om att jag hade en kompis i skolan som hette Astrid, på 80-talet var det i princip ingen som gav det namnet till sitt barn så hon var i klar minoritet med det namnet. Hon HATADE sitt namn och ville sjunka genom jorden varje gång en lärare ropade på henne osv. Hon bytte sedan (som 18-åring) till sitt andranamn som var Christina. Hon var iaf mkt glad åt att hon hade möjligheten att byta till sitt andranamn. Hade hon inte haft ett andranamn så hade det ju givetvis blivit svårare.....