Varför lindor?

Sv: Varför lindor?

Jag lindar nästan aldrig min häst, har kanske lindat ridlindor typ 3 gånger sedan jag köpte henne. Ser ingen anledning till att linda utan tvärtom föredrar jag benskydd i stället. Så mycket smidigare, väldigt lättskötta och ger bättre skydd en lindor tycker jag. De gånger jag lindar gör jag väll det mest för att det är snyggt.

ja, benlindor konstig grej igentligen.. man virar snören runt benen o vissa kör med grytlappar under!

Om det vore så, varför tror du då att även elitryttare som verkligen kräver av hästarna använder skydd numera?

Vilka elitryttare är det?
Har sett många när de tränar sina hästar hemma ha lindor runt om eller bara fram och skydd bak eller tvärtom. Detta gäller både hopp och dressyr ryttare. Men nästan alltid är minst två ben lindade.

Ska man alltid ha pad under för att ge stöd?
Blir det inget stöd ifall man bara lindar?
Och hur hårt ska man linda?

För att det är snyggt, praktiskt och bra att använda.

Mitt sto som gärna blir lite gallig i benen är mycket finare i benen när hon lindas varje ridpass. Så nån skillnad gör det =)

Vilka elitryttare är det?
Har sett många när de tränar sina hästar hemma ha lindor runt om eller bara fram och skydd bak eller tvärtom. Detta gäller både hopp och dressyr ryttare. Men nästan alltid är minst två ben lindade.

Jag har sett flera olika. Vad spelar det för roll? Du får inget stöd att tala om i alla fall. Fråga vet. som är kunnig på ben...:smirk:

Däremot håller det nere tex gallor men finns de så återkommer de ju när man inte lindar.

Jag lindar för att det är snyggt!:love: när jag är lat,rider ut, hoppar eller det är blött o lerigt har jag senskydd på.

Annars är det av ren fåfänga:angel:det är ganska viktigt att se snygg ut på strömsholm...:pSen är det väldigt roligt att matcha:angel:

Lindor ger bra stöd och det är snyggare, därför använder jag det. Använder dog benskydd då jag rider ut.

Fördelen är att det ger ett bättre skydd tycker jag, du kan skydda större delen av benet med hjälp av en linda.
Sen tycker jag att det är mycket snyggare med lindor, rider nästan alltid med lindor om jag inte har bråttom, ska rida flera hästar o.s.v.
Dessutom är det femhundra gånger snyggare med fint lindade ben än ett gäng fula benskydd, absolut fulaste är ju plastsenskydd + kotskydd - URRK!
Det mest motsägelsefulla här är att jag har såååå mycket benskydd av alla de slag. Men jag älskar lindor, jag är besatt.

Kan man däremot inte linda som folk kan man lika bra köra med benskydd, finns inget fulare än dåligt lindade ben.

Senast ändrad:

Jag lindar nästan bara vid träningar, endast för att det är snyggt. Vanligtvis använder jag senskydd och bakbensskydd från Eskadron för att det går fortare att sätta på benskydden och för att de är enklare att rengöra, bara att borsta av när leran torkat eller så sköljer man av dem med vatten.

Att lindor skulle ge skydd tror jag inte ett dyft på. Lindor är så pass svaga jämfört med de krafter som hästens ben utsätts för. Och hur dåliga ben har inte den hästen som behöver stödet av lindor för att kunna "klara sig"?!

Däremot märker jag att min hästs gallor försvinner mer om jag har lindat när jag ridit.

Dom täcker större yta = skyddar för div strykningar, slag etc, ett par kotskydd bak är inte värt en droppe i havet om hästen hoppar till och träffar fel.

Lindorna skyddar visst det om hästen slår sig, förmodligen lika bra som ett par skydd (bortsett från de i plast naturligtvis), i alla fall om man har mer än någon meter fleece runt påkarna på hästen, och jag föredrar att en pinne drar/sticker mot lindan är hästens ben.

Och stöd ger de. Förmodligen är det mest mentalt - ja. Men jag kunde se skillnad på benen på min ponny efter att jag ridit med lindor och de gånger jag ridit utan. Hon var mycket torrare och finare i benen med lindor (det här var en väldigt frisk ponny som var halt 2-3 ggr under de 12 år jag hade henne).

Dessutom rider man ju förhoppningsvis inte bara på hårt underlag, som någon kommenterare tidigare.

kl

Det är nog en smaksak, jag har sett dressyrryttare på LCnivå rida med lindor varje dag och jag ser Svårklassekipage rida på vanliga slitna strykkappor.

De flesta jag känner är smarta nog att ha senskydd vid uteritter iaf.

Jag tycker det är jobbigt att linda upp så har dressyrskydd vid den vardagliga träningen, lindar endast ibland. Uteritter har vi senskydd fram och höga strykkappor bak.

Jag lindar främst för att det är snyggt. Jag har fått lära mig att det ger stöd också, även om några säger annat här inne.
Värme vet jag att det ger så det är ett plus.
Däremot lindar jag inte vid uteritt, hoppning och när det är blött eller geggigt i paddocken (rider för övrigt mest i ridhus).

Liknande trådar

Skola & Jobb Håller på med en skrivuppgift och har fastnat lite. Skriver en analys av ett tal och behöver en korrekt översättning av "the self"...
Svar
10
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 146
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag är just nu skadad och kan inte vara i stallet eller på gymmet = vardagsmotionen är kaputt. Försöker gå en del promenader istället...
Svar
8
· Visningar
509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar