Varför lindor?

Sv: Varför lindor?

Jag lindar ibland bara, som när jag känner för att matcha lindor och schabrak. När man har lindat tillräckligt många ben under flera års tid så går det fort. Jag lindar fyra ben på smama tid som de andra i stallet drar på benskydd på lika många ben...

Men erkänn att det beror en hel del på fåfänga? Visst fyller lindor sin funktion men är det inte lite så att man vill visa vilken "grupp" man tillhör? Hur många dressyrnissar har hoppskydd t ex? Inte så många, vill man ha benskydd väljer man ngn mer "dressyrig" typ. Man vill visa att vi är ett dressyrekipage, är det inte lite så? Jag upplever det lite så i alla fall. Samma sak för hoppnissarna, det finns ju vissa märken och modeller som helt enkelt är hoppning, inte alltid för att det gör ngn skillnad (tex en viss typ av schabrak eller täcken) utan för att det visar att man sysslar med hoppning (eller dressyr).

Hehe, borde vara huvet på spiken det här! :rofl:

Och det BLIR ju lite så, nästan identitetskris på gång om folk ständigt missuppfattar vad man håller på med! :p

Nu är jag ju ingen "riktig" dressyrryttare, men varken lindar eller använder benskydd om det inte absolut behövs dvs för att det är dokumenterat att hästen brukar slå på sig eller har taskig koll på benen. Av ren lathet. Sen kan det vara gulligt med lindor ibland så på förra hästen drogs det på lindor ett par gånger av ren fåfänga (fast den hästen använde jag skydd på också en period för att den slog på sig).
Precis som med det mesta i utrustningsväg, behövs inte täcke så har hästen inget täcke. Behövs inte nosgrimma så används ingen nosgrimma, använder inte ens pannband om det inte behövs :p behövs inte bett så används kapson, men lyssnar hästen lika bra på grimma är det en bonus - då behöver man ju inte ens byta om! ;) behöver man ingen sadel så används ingen sadel osv. Istället läggs krutet på det som behövs.

*kl*

Jag vill skydda benen mot ev. slag och strykningar och efterssom pållen jag dressyrar på just nu har ett illasittande överben fungerar lindor bäst för oss. Dessutom är det ju kul att kunna matcha lite:) Och det lurar folk att tro att vi dressyrar på hög nivå när pållen taktar förbi den farliga stenen på ridbanan:D:banana:

Att det skulle ge något vidare stöd ger jag inte mycket för...

Dressyr handlar om detaljer. De som kommer långt i dressyren har sinne för detaljer. Åk till Tullstorp så ser du en anledning till varför Jan Brink har kommit så långt - han har ett otroligt sinne för detaljer. Man vill att det ska vara snyggt och perfekt (det är ju lite av vad dressyren går ut på). Den sortens människor föredrar också att ha snygga, matchande lindor, framför ett par slitna senskydd. Sen att det kanske tar längre tid att linda och att det är mindre praktiskt, det är ngt man får ta... :)

Har lindor och schabrak som machar i var klubb alla hastar har samma, baby bla lindor och schabrak.

Men jag lindar inte for att det ar typiskt dressyr, utan for att det ger stod skyddar och for att jag har tva hastar som har fatt vita marken pa bennen av senskydden av hoppmodel, sa en kan va lite kanslig men tva det ar for mycket.

Dessutom sa lindar polo stallet benen pa hastarna hela tiden och vara hastskotare tycker om att gora samma sak.... he he

När jag orkar och vädret tillåter så lindar jag, annars är det benskydd som gäller. Använder lindor eftersom det är snyggt och så känner jag mig säkrare, vill inte att hästen ska göra sig illa igen...

Men erkänn att det beror en hel del på fåfänga? Visst fyller lindor sin funktion men är det inte lite så att man vill visa vilken "grupp" man tillhör? Hur många dressyrnissar har hoppskydd t ex? Inte så många, vill man ha benskydd väljer man ngn mer "dressyrig" typ. Man vill visa att vi är ett dressyrekipage, är det inte lite så? Jag upplever det lite så i alla fall. Samma sak för hoppnissarna, det finns ju vissa märken och modeller som helt enkelt är hoppning, inte alltid för att det gör ngn skillnad (tex en viss typ av schabrak eller täcken) utan för att det visar att man sysslar med hoppning (eller dressyr).

Annars lindar jag av samma anledning som de andra har svarat, det är snyggt, ger stöd och till viss del skyddar.

Haha ja precis så är det. :D Man vill ju vara dressyrmässig! :banana:

Har båda Veredus och Eskadron sen/benskydd i olika utföranden, men efter att jag bestämde mig för att lägga ner hoppningen har dom inte använts spec mkt. :p Endast om det är för vått för båda lindor och dressyrskydd, då tar jag fram dom. Vilket blir ungefär 2 ggr om året.

Men så är det ju med märken också, inte många dressyrryttare som har massa JW saker tex. Och inte många hoppryttare som kör Anky och Kyra.

Men så är det ju med märken också, inte många dressyrryttare som har massa JW saker tex. Och inte många hoppryttare som kör Anky och Kyra.

Åh, jo, hos oss är JW stooort bland oss dressyrryttare! Alla mina tävlingstäcken (fintäcken) med några få undantag är just JW. Men däreomt tror jag det är tvärtom - inte många hoppryttare som använder "dressyr"-märken! Jag? Fördomsfull?:p

*kl*
Jag har alltid kört med lindor, tycker inte att det tar längre tid än att sätta på ett par skydd, men jag drar mig mer och mer åt rejäla skydd - helst av pansar modell. Tror inte hästen behöver något stöd däremot skydd mot slag, särskillt när man kommer uppåt i klasserna. Lindor kan aldrig ge samma skydd som ett par bra skydd!

Hej alla dressyrryttare
Jag som är hoppryttare kan inte riktigt förstå varför ni dressyrryttare använder lindor istället för benskydd? Det är ju mycket enklar att använda benskydd, så vad är fördelen med lindor?

:bump:

Det förutsätter att man hittar benskydd som passar den egna hästen och inte kostar 1500 kronor paret (för det har inte jag råd med).

Min häst har svullna kostsenskidor bak, så kallade idiopatiska kotsenskidegallor, som klassas som "skönhetsfel". Jag hittar inte tillräckligt stora fullbenskydd, som "ser kliokt ut" och sitter bra. Därför, använder JAG lindor till min häst. Annars skulle jag gärna ha någon typ av "dressyrbandagetter" i stället.

Håller med fullständigt.:bow:
Om man har dom för medicinsk användning så är man ju knappast ute och rider med dom. Skulle själv inte vilja vara ut och springa med benvärmare spec när det är varmare. Använder endast något på benen om det verkligen behövs, dvs inte om hästen har fått en liten repa på 10 år och det hände när han busade i hagen.

Meningen var att det här skulle vara ett citatsvar till Flashligts inlägg

Senast ändrad av en moderator:

Linder ger stöd, men det hela hänger på tekniken när du lindar. Inte för hårt och inte för löst. Men så pass hårt att det blir ett stöd. Jag har lindat min valack i alla år och det fungerar mkt bra.

Testa själv och linda ditt eget ben och känn skillnaden.

Har man en häst som slår sig mkt är lider inte att rekomendera annars fungerar det bra till de mesta om inte annat så är det snyggt att matcha med schabraket.:d

Precis! Det innebär inte minsta stöd av betydelse, faktiskt, utan är en mental grej för ryttaren:cool:

Det säger sej självt att en linda plus pad inte gör så stor skillnad för senor och leder under hårt arbete när hästen väger flera hundra kilo:angel: Dessutom lindar man bara en bit av benet.

På en skadad häst kan värmen och stödet mot svullnad göra nytta, men aldrig i livet att en linda skyddar mot påfrestningar på tex senan.

Därför använder jag skydd med pad under, mot slag helt enkelt, om hästen skulle råka slå på sej själv vilket aldrig händer under ridning, men där är det väl mentalt för min del:rofl:

Och jag har en helt annan erfarenhet... Min gamla häst blev halt konstant om hon inte lindades men med lindor (alla 4 - suck) Voila! ingen hälta... Men då var hon 25 när hon sattes igång efter 15 års vila och hade minst sagt taskiga senor (och historien om varför etc är lång och inte särskilt relevant för om lindor ger stöd eller ej). Inte krävde jag hård jobb på dressyrbanan heller utan lugnare skogsturer.

Men hur relevant det är för en "normal" häst har jag svårt att säga, men i vissa lägen kan det definitivt göra skillnad.

Linder ger stöd, men det hela hänger på tekniken när du lindar. Inte för hårt och inte för löst. Men så pass hårt att det blir ett stöd. Jag har lindat min valack i alla år och det fungerar mkt bra.

Testa själv och linda ditt eget ben och känn skillnaden.

Har man en häst som slår sig mkt är lider inte att rekomendera annars fungerar det bra till de mesta om inte annat så är det snyggt att matcha med schabraket.:d

Du vill gärna tro att det ger stöd, och skadar gör det inte annat än om du lindar fel:crazy: Men stöd är mer i ditt huvud och för att du ska må bra. Varför behöver den stöd f ö? Svaga ben?

Hur du än lindar så ger det inte stöd som skulle hindra en skada eller förslitning. Ja mot slag, men inte påfrestningarna i senor och leder.

Om det vore så, varför tror du då att även elitryttare som verkligen kräver av hästarna använder skydd numera?

jodå man kan linda så att det ger stöd men; då får man linda runt en led, dvs hämma rörelsen. och det är det ju sällan man gör på en häst som tränas!

vill man ge stöd ska man ha proffesional's choice smb boots.

min häst tycker iaf bättre om att ha lindor för det är mjukare och mer flexibelt. skydd klämmer mer och är hårda.

Jg använder alltid lidnor fram på min dressyr häst och benskydd bak. men hade gärna velat ha benskydd runt om men eftersom vet sa att hon behöver lindor för att stödja kotorna så får jag ha de. Sen e de ganska snyggt att han matchande lindor och shabrak å sånt.

Lindar ibland bara för uteendets skull. Pålle är så vacker med vita lindor mot svarta pälsen. Och så inbillar vi oss att vi är ett dressyrekipage för en stund... Drömmer oss bort:D

Men har fått en tanke om att det kan vara bra oxå.
Efter en ridtur med fleecelindor är benen mkt varma! Och på frisk häst känns det som om en jämn rejäl värmeökning är bra för senor, ligament och senskidor etc.
Att det snabbt blir rejält varmt i benen borde skydda lite mot eventuella snedtramp eller genomtramp i kotorna om man rör sig där det är lite ojämnt eller de krånglar till det med benen.

Själv känner jag mig svagare i leder som fotleder o knän, om jag är kall. Och på vintern är det ju huskeligt kallt här, tar låång tid att värma upp om man inte är välklädd!!

Förutom den lilla grejen med snedtramp tror jag att ordentlig genomblödning är kanon för benen med jämna mellanrum.
Det är inte för slagrisken alls. Har aldrig fått en skråma under ridning på denna pälsrika ras.
Och så är det lite mental uppiggning att styla till sig och hitta stämningen inför det man ska göra. Lindor -vi dressyrar med stolthet o koncentration!
Inför travtävling kör vi långa gamasher bak mot strykningar och gör oss fina med lång fläta i luggen med vit rosettsnodd och vitt selunderlägg! Fundrar på inflätat vitt band i första manslingan, men det får inte vara överarbetat.:)

du har rätt, värme öker genomblödningen som igen minskar risken för skador.
Det är nog rätt, men man ska nog veta hur långt innan man ska linda- för att hinna få upp värmen.

använder mig mest av skydd. hatar att tvätta o rulla upp alla lindor:eek:
tid tar det oxå o det kommer mer skit innanför lindorna- kan ge skav.

Ska man matcha- så ska det även vara liknande färg på ryttarens kläder.:cool:

Liknande trådar

Skola & Jobb Håller på med en skrivuppgift och har fastnat lite. Skriver en analys av ett tal och behöver en korrekt översättning av "the self"...
Svar
10
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 146
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag är just nu skadad och kan inte vara i stallet eller på gymmet = vardagsmotionen är kaputt. Försöker gå en del promenader istället...
Svar
8
· Visningar
509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar