Varför lindor?

C

Chewie

Hej alla dressyrryttare
Jag som är hoppryttare kan inte riktigt förstå varför ni dressyrryttare använder lindor istället för benskydd? Det är ju mycket enklar att använda benskydd, så vad är fördelen med lindor?

:bump:

Sv: Varför lindor?

Jag som rider dressyr på min häst rider själv nästan alltid med benskydd iallafall antingen på frambenen eller bakbenen! Ibland när man är extra lat blir det benskydd runt om :) Använder själv lindor för att det ska vara snyggare och om man tex endast har låga benskydd där bak kan man ju använda lindor där för att skydda hela benet. Fast sen i och för sej så är benskydden mycket enklare att hålla rena änn lindor så jag kör för det mesta på benskydd ;)

Damasker är snygga och finns i många färger ;)

Jag föredrar lindor av massa olika saker: Det är snyggt, det är kul att matcha med schabraket, man får bra stöd, lättare att göra rena. Framförallt är det roligare och lite personligare än benskydd.

Jag rider dressyr utan varken lindor eller benskydd. Det går lika bra, så alla dressyrryttare har inte lindat.

För att det är såå sjuukt snyggt:love::d :angel: Okej det är jue ett alltenativ istället för Skydd som sagt är fult xD

snyggare och skönare för hästen. men använder dressyrskydd med ludd ibland, om jag har bråttom eller om det är blött ute.

Men erkänn att det beror en hel del på fåfänga? Visst fyller lindor sin funktion men är det inte lite så att man vill visa vilken "grupp" man tillhör? Hur många dressyrnissar har hoppskydd t ex? Inte så många, vill man ha benskydd väljer man ngn mer "dressyrig" typ. Man vill visa att vi är ett dressyrekipage, är det inte lite så? Jag upplever det lite så i alla fall. Samma sak för hoppnissarna, det finns ju vissa märken och modeller som helt enkelt är hoppning, inte alltid för att det gör ngn skillnad (tex en viss typ av schabrak eller täcken) utan för att det visar att man sysslar med hoppning (eller dressyr).

Annars lindar jag av samma anledning som de andra har svarat, det är snyggt, ger stöd och till viss del skyddar.

Jag använder bara benlindor på träning, enbart för att det är snyggt och skyddar mot slag. Tror inte att det ger så mycket stöd faktiskt...

Använder skydd annars, typ höga strykkappor runt om.

Gör precis som du, har nästan alltid bara skydd när jag rider hemma, har roligare saker att göra än att ta hand om skitiga lindor.

Min häst har väldigt grova, korta skenben så det är mycket svårt att hitta passande benskydd.
Dessutom är det billigare med lindor. :D

För att det är snyggt och kul att matcha med schabraket :D Fast har det bara på träning när jag ska va extrafin :)

Jag började med lindor för stödet. Sen, av bara farten inköptes lindor som jag ansåg vara snygga och matcha resten av utrustningen (även om jag oftast misslyckades :angel:).

När jag nu funderar på vad som ska införskaffas innan hästen kommer hem från fodervärden är jag väldigt kluven när det gäller skydd eller lindor (vid uteritt, dressyr sker i lindor 24/7). Damasker är lättare, blir de blöta är det bara att torka dem och sedan borsta bort skiten, lindor måste tvättas direkt de blir leriga. Dessutom går det ju tio gånger fortare att ta på damasker. MEN.. då går jag miste om stödet som jag så gärna vill ha. Inte för att hästen har dåliga ben, men då känns det bättre i alla fall. Dessutom täcker lindor mer av benen, vilket är praktiskt då min drullpelle får småsår av varenda pinne som finns i skogen. :smirk:

Så där är mitt svar; jag lindar för stödet, täckandet och tackar inte nej till att det är snyggt.

Jag rider dressyr och tränar med så kallade "hoppskydd". Jag har Veredus senskydd runt om. De är smidiga att sätta på och de skyddar bra.

:)

Alltså, det här med stödet? Kan någon förklara för mig på vilket sätt lindan stödjer benet och varför behöver ett hästben stöd?

Alltså, det här med stödet? Kan någon förklara för mig på vilket sätt lindan stödjer benet och varför behöver ett hästben stöd?

Precis! Det innebär inte minsta stöd av betydelse, faktiskt, utan är en mental grej för ryttaren:cool:

Det säger sej självt att en linda plus pad inte gör så stor skillnad för senor och leder under hårt arbete när hästen väger flera hundra kilo:angel: Dessutom lindar man bara en bit av benet.

På en skadad häst kan värmen och stödet mot svullnad göra nytta, men aldrig i livet att en linda skyddar mot påfrestningar på tex senan.

Därför använder jag skydd med pad under, mot slag helt enkelt, om hästen skulle råka slå på sej själv vilket aldrig händer under ridning, men där är det väl mentalt för min del:rofl:

Liknande trådar

Skola & Jobb Håller på med en skrivuppgift och har fastnat lite. Skriver en analys av ett tal och behöver en korrekt översättning av "the self"...
Svar
10
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 146
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag är just nu skadad och kan inte vara i stallet eller på gymmet = vardagsmotionen är kaputt. Försöker gå en del promenader istället...
Svar
8
· Visningar
509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar