Varför låter hundägare sina hundar springa lös och jaga efter varg?

Trasdocka

Trådstartare

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685

Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar lösa och låter dem springa och jaga efter vargar i skogen, som sedan får nog och biter tillbaka? Borde inte det vara misskötsel av sin hund?
Om jag lät en hund springa efter en björn så borde jag inte ha en hund. Eller resonerar jag fel? :O

Tacksam för alla svar. :) (bor inte där det finns varg)

Jag vill inte se filmen, kollar aldrig på sånt, men de flesta jägare vill absolut inte att hundarna ska ha närkontakt med varg, tvärtom.

Det finns hundar som är avlade för att jaga både björn och varg, precis som det finns för i stort sett alla viltslag.

Hunden i filmen är förmodligen en jakthund på björn eller älg som råkat stöta på en varg. Som jägare kan man ju inte veta att en varg står i skogen. Både hunden och vargen reagerar helt normalt.

Vanliga hundägare som låter sina hundar som inte är 100% inkallningssäkra gå lösa saknar nog bara ansvar och sund förnuft.

Hunden i filmen är förmodligen en jakthund på björn eller älg som råkat stöta på en varg. Som jägare kan man ju inte veta att en varg står i skogen. Både hunden och vargen reagerar helt normalt.

Vanliga hundägare som låter sina hundar som inte är 100% inkallningssäkra gå lösa saknar nog bara ansvar och sund förnuft.
Visst är det en jakthund, släppt utanför jakttid med kamera av en jägare som är dömd för jaktbrott. Filmen är gammal.

Visst är det en jakthund, släppt utanför jakttid med kamera av en jägare som är dömd för jaktbrott. Filmen är gammal.
Hur vet du att den är släppt när man inte får jaga? Hade för mig att det skedde första älgjaktsveckan, eller har det kommit fram något nytt?

Hur vet du att den är släppt när man inte får jaga? Hade för mig att det skedde första älgjaktsveckan, eller har det kommit fram något nytt?
Det framkom när filmen var ny och man fick veta vem som släppt hunden, hittar du uppgifter på motsatsen så får du gärna lägga fram dem.

Jag har tydligen lyckats bättre med googlingen för i norska tidningar står det att hunden tränades inför älgjakten, inte att det var jakt. Det står även att läsa att ägaren har åtalats för olaga jakt på björn och hetsjakt på varg med bil.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/her-angriper-ulven-elghunden-igor/a/10149194/
https://www.nrk.no/ho/tiltalt-for-a-ha-skutt-bjorn-1.7071682
Ok nu förstår inte jag norska så bra men de där artiklarna handlar ju om både en annan hund och förare än det som visas i TS.

Nu visste jag inte att det var utanför jaktsäsong och en dömd jägare. Men jag uppfattade TS fråga som rent generell och inte bara gällande den specifika filmen. Jag tror ingen jägare som inte är helt körd i skallen avsiktigt släpper sin hund för att den ska springa på varg.

Jag har tydligen lyckats bättre med googlingen för i norska tidningar står det att hunden tränades inför älgjakten, inte att det var jakt. Det står även att läsa att ägaren har åtalats för olaga jakt på björn och hetsjakt på varg med bil.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/her-angriper-ulven-elghunden-igor/a/10149194/
https://www.nrk.no/ho/tiltalt-for-a-ha-skutt-bjorn-1.7071682

Du får släppa älghundar för träning fr om 21/8, dvs innan jaktsäsongens början.

I de flesta fall eller ska jag säga 99,9% av fallen släpper knappast en jägare sin hund på varg.
De stöter på vargen när de driver annat byte kanske tom samma som vargen.
Ingen av de jägare jag känner skulle släppa en hund på varg med flit.
Och det är stor sorg när en hund blir tagen av vargen.
Så döm inte alla jägare för att några är korkade och inte bör kallas jägare.

Dumskallen är norsk och har tydligen begått flera jaktbrott. Ingen egentlig förklaring och definitivt ingen ursäkt. Vargen reagerar fullt normalt men undersöker man hundägarens två hjärnceller konstaterar man nog att de är osams och inte pratar med varandra.
Tack för ett gott skratt. Aftonbladet videon jag länkade såg jag för länge sedan och den var ihop med en artikel som var "anti vargar" och kände mig lite upprörd då jag finner vargen lite speciell för mig. :)

Gav endast de 2 videosarna i trådstarten som exempel på incidenter men förstår nu att det förmodligen är i samband med älgjakt då? Och när jag läste artikeln så är det extra speciellt med en lös hund när man jagar. Antar att det medför risker då vargarna också äter älg.

I de flesta fall eller ska jag säga 99,9% av fallen släpper knappast en jägare sin hund på varg.
De stöter på vargen när de driver annat byte kanske tom samma som vargen.
Ingen av de jägare jag känner skulle släppa en hund på varg med flit.
Och det är stor sorg när en hund blir tagen av vargen.
Så döm inte alla jägare för att några är korkade och inte bör kallas jägare.
Nejdå, skulle aldrig dra alla över samma kam, det var bara den uppfattningen jag fick av videosarna att vissa verkar släppa sina hundar lösa och låta dem springa efter vargen utan att kalla tillbaka dem. Men då jag inte kan så mycket om jakt så kände jag att jag måste fråga för som ni skrivit så vill nog ingen vettig människa förlora sin fyrbenta vän för någon fjuttig film.

Nejdå, skulle aldrig dra alla över samma kam, det var bara den uppfattningen jag fick av videosarna att vissa verkar släppa sina hundar lösa och låta dem springa efter vargen utan att kalla tillbaka dem. Men då jag inte kan så mycket om jakt så kände jag att jag måste fråga för som ni skrivit så vill nog ingen vettig människa förlora sin fyrbenta vän för någon fjuttig film.
Hade din avsikt varit att fråga skulle du valt en annan rubrik på tråden.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 804
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hur oroliga är ni för när det finns varg i närområdet när ni är ute med hunden i skogen? Låter ni bli att ha hunden lös (om ni brukar ha...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
12 340
Övr. Hund Hej på er alla, vet att det finns miljontals trådar om detta ämne men kände att jag ville göra en egen ändå! :) Det är så att jag...
Svar
11
· Visningar
2 105
Senast: ako
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 635
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar