Varför läcker min kyl?

Enya

Trådstartare
Det har jag funderat på länge. Ibland kan det bli en pöl på golvet till och med. Den funkar helt normalt i övrigt, vad jag vet och jag har inte ändrat på inställningarna. Den får bara för sig att ibland läcka lite. Inte alltid, inte ens varje vecka. Men ibland.

Är det nåt reparerbart eller är det bara att byta hela kylskåpet?

Sv: Varför läcker min kyl?

Kolla avrinningen. På vårt kylskåp är det en gjuten list mitt i skåpet, längst bak. Där finner det längs bakväggen, ner i listen och sedan genom ett litet hål. Är det lilla hålet fullt med äckligt guck, rinner det över och ner längs golvet i kylskåpet och ner på golvet.

Har du kollat så att det inte är stopp i hålet där kondensvattnet ska rinna ut?

Inget stopp där heller, trodde det först, men så enkelt skulle det nte vara tydligen :D

Jag har samma problem med min kyl. Det där hålet har jag funderat över, vart är det meningen att vattnet ska ta vägen? Finns det någon behållare man ska tömma?

Jag har samma problem med min kyl. Det där hålet har jag funderat över, vart är det meningen att vattnet ska ta vägen? Finns det någon behållare man ska tömma?

Åtminstone på en del kylskåp rinner det ner i en behållare över kompressorn och eftersom den är varm avdunstar det så du behöver inte tömma.

Men ibland så kan den behållaren bli överfull, och då är det läge att tömma ändå, men eftersom det då inte är meningen att man ska behöva tömma den så kan man få göra det med en trasa.

Sen kan hålet och slangen ner blivit täppt, blåsa ur med lite tryckluft brukar räcka.

Ptr

Är det nåt reparerbart eller är det bara att byta hela kylskåpet?

Om enda problemet är att det någon gång kommer ut lite vatten från kylskåpet, men att det i övrigt funkar som det ska så hoppas jag verkligen inte att du ser det som ett alternativ att köpa ett nytt kylskåp.

Så länge det funkar så funkar det, och vill man bara vara det minsta miljövänlig (eller icke slösaktig) så byter man inte ut fungerande kylskåp för att det ibland läcker lite vatten.

Så mitt tips är att du bara låter det vara och ställer dit någonting som samlar upp vattnet ifall golvet är känsligt. Kommer någon i tråden med ett bra lagningstips som du kan utföra själv är det ju perfekt, men att ta ut någon firma för att titta på felet lär nog kosta mer än det smakar.

Lokalisera det "magiska hålet", finns ett avrinningshål i alla kylar nånstans längst in. Ta en tops och gröp ut om det ligger någon skit där i. Hittar du inget konstigt med topsen så ta ett sugrör, tryck in i hålet, täpp igen yttre ändan med din tumme, dra ut. Det kan finnas gegga längre in.

Jag hittade en halv drinkpinne inne i mitt hål (det här ser så fel ut) med hjälp av sugröret, har försökt rensa det med tops sen vi flyttade in för ett halvår sen.. Och nä, vi använder inte drinkpinnar.. (Vem tusan gör det?)

Lokalisera det "magiska hålet", finns ett avrinningshål i alla kylar nånstans längst in. Ta en tops och gröp ut om det ligger någon skit där i. Hittar du inget konstigt med topsen så ta ett sugrör, tryck in i hålet, täpp igen yttre ändan med din tumme, dra ut. Det kan finnas gegga längre in.

Jag hittade en halv drinkpinne inne i mitt hål (det här ser så fel ut) med hjälp av sugröret, har försökt rensa det med tops sen vi flyttade in för ett halvår sen.. Och nä, vi använder inte drinkpinnar.. (Vem tusan gör det?)

Jag ska testa sugrörsvarianten! Men annars verkar mitt hål (!) funka helt som det ska, för det läckeri nte inne i kylen :)

Om enda problemet är att det någon gång kommer ut lite vatten från kylskåpet, men att det i övrigt funkar som det ska så hoppas jag verkligen inte att du ser det som ett alternativ att köpa ett nytt kylskåp.

Så länge det funkar så funkar det, och vill man bara vara det minsta miljövänlig (eller icke slösaktig) så byter man inte ut fungerande kylskåp för att det ibland läcker lite vatten.

Så mitt tips är att du bara låter det vara och ställer dit någonting som samlar upp vattnet ifall golvet är känsligt. Kommer någon i tråden med ett bra lagningstips som du kan utföra själv är det ju perfekt, men att ta ut någon firma för att titta på felet lär nog kosta mer än det smakar.

Jag tänkte mer att det kan vara nåt större fel på maskineriet så att lite läckande ibland (just nu en skvätt fredag och lördag och i dag) kan resultera i en störtflod och ett kaputt kylskåp :) Och då ringer jag i och för sig min hyresvärd och han kanske inte ringer reparatör utan hittar nytt kylskåp åt mig i stället.

Jag tänkte mer att det kan vara nåt större fel på maskineriet så att lite läckande ibland (just nu en skvätt fredag och lördag och i dag) kan resultera i en störtflod och ett kaputt kylskåp :) Och då ringer jag i och för sig min hyresvärd och han kanske inte ringer reparatör utan hittar nytt kylskåp åt mig i stället.

Som hyresgäst är givetvis situationen en helt annan. Då bör man väl snarast underrätta värden när t.ex. vitvaror börjar krångla.

Sen får ju värden avgöra hur det ska hanteras. Hade jag varit värd så hade du nog fått stå ut med droppandet ;) Det kan det kanske vara värt, risken är ju uppenbar att värdens ökade kostnader annars ändå i slutänden hamnar på din hyra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 578
Senast: Svartkatt
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
681
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka