Varför köpa stall?

M

mai

Precis som det står så, varför köpte ni stall?:)

Fördelar?
nacdelar?
Varför just det stallet?
Var ni tvugna att fråga mamma/pappa, vad sa ni ti dom?;)
Vad tittade ni på när ni var för att titta på stallet?

Sv: Varför köpa stall?

Menar du gård?

Eller menar du när man själv bygger stall på befintlig fastighet? (Bruksstallet etc)

Det är ju inte jättevanligt att man köper bara ett stall, och bor kvar i sin villa inne i stan. Oftast köper man ju gård och flyttar både sig själv och hästarna för att bo på samma ställe.

ja, det var det jag menade, jag tänkte imte på att det hette gård.:crazy:

Fråga mamma/pappa???

Att köpa gård/jordbruksfastighet/ hyra stallbyggnader är ett stort steg i livet och handlar om att lägga om hela sin livsstil. Jag hoppas verkligen att alla som tar det steget har flyttat hemifrån och sköter sin egen ekonomi med god insikt om vad saker och ting kostar.

med det så menade jag att om du bor i hästfamilj, rider osv. ska flytta men har inte tänkt på gård, hur föreslåg dom det.

Brukar väl inte vara mamma och pappa som föreslår det!? Är väl inte det första boendet man skaffar när man flyttar hemifrån, en egen gård.

Kicki :)

Det låter som om DU vill att dina föräldrar flyttar till en gård med stall.

Vi köpte gård eftersom jag var dödligt trött på att ha min häst inackorderad.

Fördelar? Tja, man sköter sig själv, bestämmer rutinerna själv. Att ha eget är betydligt billigare än att hyra in sig.

Nackdelar? Man är aldrig ledig, det är ständigt någonting på gården som ska fixas.

Vi letade gård i fyra år innan vi hittade den rätta :love: Vad som var viktigt för oss var att det fanns tillräckligt med mark för de 3-4 hästar vi kommer att ha, samt att byggnaderna var i bra skick.

Vi brydde oss inte om att fråga våra föräldrar när vi köpte gården. Vid den tidpunkten var min mamma 85 år gammal, och min svärmor var 93.:p

Immer

ÄR du verkligen snart 17 år som det står i din pres?
I såfall borde du förstå att fördelen med att vara vuxen, vilket du snart är att man inte behöver fråga sina föräldrar om lov att göra saker.
Om man nu inte behöver att de går i borgen för ens lån.

Är du yngre, ett barn (vilket frågan tyder på) så är det ett beslut föräldrna måste ta. Det är en enorm livförändring och jag har svårt att tänka mig att någon förälder skulle ta ett sådan beslut om det BARA är för att "barnen vill det". Speciellt om barnen snart är vuxna...

Vad du kan göra är att prata med dina föräldrar och ta reda på om de trivs med sitt boende/liv eller om de är sugna på en förändring.
Det är inte ovanligt att en del "flyttar ut till sommarstugan" när barnen väl är utflygna.

Det är inte ovanligt att en del "flyttar ut till sommarstugan" när barnen väl är utflygna.
Eller så kan man göra som vi: När barnen flyttat ut och man slipper ta hänsyn till deras skolor, kompisar och fritidsaktiviteter så kan man köpa sig en liten trevlig hästgård på landet. Att bo på landet med barn/ungdomar som ska skjutsas fram och tillbaka är både dyrt och tidsödande.

Det var ungefär det jag menade*s*
Jo, jag förstog det! Mina kommentarer var väl mest till Mai som startade tråden. Det lät som om hon inte var så gammal och det är ju faktiskt så att vi som är föräldrar också har intressen och hobbies.

Att bo med stall/lantbruk skiljer sig mycket från villa/lägenhet. Det finns så klart stora fördelar med att bo med eget stall/jordbruk (annars skulle vi inte välja att bo så). Nackdelarna är nog störst när man är ung eftersom det finns många "måsten" när man har eget stall. Har själv vuxit upp på landet med dåliga kommunikationer som ger långa skoldagar och krångel när man ska träffa kompisar. Svårt och dyrt att få avbytare för att kunna resa på semester.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama