Varför klipper ni?

Sv: Varför klipper ni?

Jag klipper mina för att slippa hårfällningen och för att de ska slippa få 5 cm lång päls under vintern.

Jag klipper i september och klipper då mest bort sommarpälsen och toppen av vinterpälsen, sen växer det ändå ut tillräckligt med päls för att hålla dom varma under vintern, men de får inte så mycket päls att de svettas enormt mycket vilket de gör annars.

Kan ju tillägga att det är nordsvenskarna jag gör så på, gjorde det också på min shettis jag hade förut. Inget täcke behövs under vintern och man har en päls som torkar hyfsat snabbt de få gånger den blir blöt, brukar räcka med några timmar med svettäcke så är de torra sen.

/M

Ursäkta. Men jag tycker inte att din ton är särskilt hövlig. Jag förklarade hur jag gör och det har du också gjort. Jag talade också om varför jag tog illa vid mig. Men jag tyckte ändå att jag hade en hyfsat respektfull ton mot Alyssa. Och efter vad jag förstår på hennes svar, så tyckte hon det också.

Min häst äter inte salt på det vis, som du läser det. Men hon har större saltåtgång än de övriga två i stallet. Att stallägaren inte fodrar om inte maten är framställd, är inte detsamma som att denne är dum i huvudet. För vi har en fruktansvärt trevlig och bra stallägare. Jag har ryggmärgsskada och om jag ber stallägaren, tar denne ner hö och halm, samt hämtar havretunnor när övriga stallkamrater är på semester. Stallägaren ger bara frukost och då kommer stallkompisarna ungefär en timme senare för att rida/släppa ut. Så ingen häst svälter ihjäl i vårat stall.

Jag är väl inläst på djurskyddsreglerna, då jag har varit aktiv medlem i Svenska Hästars Värn och än idag har väldigt god kontakt med djurskyddsinspektör i Örebro län.

Och du kan även tänka över dina uttalanden till andra inläggsskrivare i den här tråden, tycker jag som moderator.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Jo, exakt. Hur man sköter hästen är ju individuellt. Man gör det ju ändå för sitt och hästens bästa i fokus.

Mmm... stallgemenskap är härlig när den funkar. Och i vårat stall funkar det bra. Det är jag och "min tant", samt ett pensionerat lärarpar, med sin "gammelfarbror" 26 år, samt "tävlingsdonnan" 12 år. Alla tre hästarna klipps och täckas vintertid, då de rids/jobbas regelbundet, samt står på stall.

Förstår däremot om ni vill klippa era hästar för utställning osv.
Men har ni verkligen så mycket tävlingar o utställningar på vintern?? :confused:

Tyvärr börjar de tidigt på vårkanten för min del :crazy: Och eftersom de får gå utan täcke och hinner sätta sån päls hinner de inte fälla den, är tyvärr inte så stor vits att ställa ut en "björn" :smirk: Sen leker hingstarna väldigt mycket, och de är ju lite "hårdhänta" emellanåt, så de ser ännu värre ut som långhåriga med tuggmärken :crazy:
Men övriga gänget som stannar på hemmaplan får ha sin naturliga fällning :)

Ska vi hålla det på dagisnivå, så kan jag lika gärna säga att du har hästarna på lösdrift för din egen bekvämlighets skull...

Inte för att det direkt hör till tråden, men VAD är det som får folk att tro att lösdrift i regel är en bekvämlighet? För min del så är lösdriften mer än dubbelt så mycket jobb. Allt handlar om på vilket sätt man sköter saker.
Här mockas det i alla fall flera kärror skit i hagen varje dag (vilket är mycket tyngre än att mocka en box), det fodras flera gånger per dygn, de som ska ha täcken får dem bytta, det byts vatten, det fodras med kraft, de blir visiterade osv. Fortfarande ska stallgångar sopas, det ska krattas och se snyggt ut utanför hagarna, det ska packas hö och halm, samt en hel del andra sysslor som ska göras. Jag lovar att vi har mer jobb och tillsyn av hästarna än vad många som har stall har.
Allt är väl en fråga om ens egen syn på hur mycket jobb man ska lägga ner på hästarna och hur mycket tillsyn de behöver. Finns ju de som sliter ihjäl sig i stall också. Likväl som en del lösdrifter mer eller mindre får sköta sig själva. Tycker bara att det är så tråkigt att folk över lag tror att lösdrift är som att ha semester. :(

Det fina stallfolket?:smirk:

Ska vi hålla det på dagisnivå, så kan jag lika gärna säga att du har hästarna på lösdrift för din egen bekvämlighets skull...

Vi HAR hästarna för vår egen skull, de ber inte om att bli ridna egentligen...
Om vi nu tar oss "friheten" att ha dessa djur och rida dem året runt, som är onaturligt för dem, så får man göra sitt bästa för hästen helt enkelt.
Om man rider sin häst svettig på vintern så tycker jag den ska klippas och täckas.
Ok..så då tycker du att jag, som har oklippta och otäckade hästar i hård träning gör fel...Fine, för det tycker inte jag. Däremot har jag lite mer styr i att få en häst torr men tar gärna det styret. Jag har haft häst i snart 40 år och aldrig klippt eller täckat p.g.a.kyla - svett - långhår o.s.v. Jag har fått ta det extra jobbet med att få hästen torr. Det innebär en rätt lång skrittsträcka, sen blir det att gnugga en hel del och så släpps inte hästen ut förrän den är torr. Vad är felet med det?

*lite kl*

Jag tror att man kan diskutera det här i evigheter. Helt beroende på vad man har för stall, skötselrutiner, tid och hästar får man ju göra det som passar bäst. Mina funkar för nuvarande bäst med filtklippning och täcke. Det innebär minst jobb för mig och jag slipper blöta hästar. Men jag tar inte gärna bort all päls över länd osv om det inte är nödvändigt då få täcken helt kan ersätta den värmande och ventilerande funktionen som päls har.

Mitt sto springer sig svettig dagligen i hagen annars och blir lockig av svett av en skrittur om man inte klipper alls.

KL

Jag klippte min gammelman i dag efter att han nu flera dagar i följd har varit svettig på halsen bara av att stå inne i stallet. Han verkar även lite hängig och jag tror han kommer må bättre utan all päls. Han har extremt tjock päls!! Hade egt inte tänk klippa eftersom han inte rids men det behövdes verkligen....

Min andra häst kommer jag nog inte klippa då han inte får så jättemkt päls samt är så rädd att han måste drogas om han ska klippas..... Sen blir han ful. :p Han är fux så han blir typ gulbeige..

jag snackade med en polare idag. hon skulle tävla på sön, men var inte säker på om hon ville eftersom folk hon kände skulle vara där och var rädd att de skulle tycka att det var konstigt att hon inte klippte!:eek:
hon skämdes för att hon inte klippte sin c-ponny i början av okt!

min lilla polle svettas så för att undvika sjukdom ska vi klippa honom. han har ganska gles, lång päls som inte vill transportera ut fukt riktigt..:smirk:

Klipper mina av samma anledning som så många andra. För att dom ska svettas mindre och torka fortare. Sen får dom mer posetivenergi oxå orkar mer och längre. Har båda på lösdrift så jag gör bara en spårklippning men det fungerar super, behöver inget täcke så länge det inte är nederbörd.

Sen tycker jag att en hysterikt lurvig ponny o kallblod (som mina hemma) oftast ser mer välvårdade ut när dom är klippta...

Jag klipperr för att min häst svettas floder!
har ingen aning om varför men :crazy: de blev en pol under honom på stallgången innan han var klippt trots att han då skrittats för han 30 minuter efter ridturen!

nu är han klippt och de är såååå skönt!

Inte för att det direkt hör till tråden, men VAD är det som får folk att tro att lösdrift i regel är en bekvämlighet? För min del så är lösdriften mer än dubbelt så mycket jobb. Allt handlar om på vilket sätt man sköter saker.
Här mockas det i alla fall flera kärror skit i hagen varje dag (vilket är mycket tyngre än att mocka en box), det fodras flera gånger per dygn, de som ska ha täcken får dem bytta, det byts vatten, det fodras med kraft, de blir visiterade osv. Fortfarande ska stallgångar sopas, det ska krattas och se snyggt ut utanför hagarna, det ska packas hö och halm, samt en hel del andra sysslor som ska göras. Jag lovar att vi har mer jobb och tillsyn av hästarna än vad många som har stall har.
Allt är väl en fråga om ens egen syn på hur mycket jobb man ska lägga ner på hästarna och hur mycket tillsyn de behöver. Finns ju de som sliter ihjäl sig i stall också. Likväl som en del lösdrifter mer eller mindre får sköta sig själva. Tycker bara att det är så tråkigt att folk över lag tror att lösdrift är som att ha semester. :(

För min egen del kan jag säga att man gärna iaf TROR att det är enklare med lösdrift - generellt sett! Man tänker ju: inga in- och utsläpp, ofta har de fri tillgång på grovfoder (en stor bal elelr så som man ställer ut i hagen några ggr per vecka beroende på hur många hästar det handlar om) och kanske bara EN kraftfoderutfodring per dag, mindre sällan mockning (för jag föreställer mig en STOR hage med inte så många hästar samt en större ligghall) osv. Jag skulle vilja ha min klippt (halvklippt) och täckad visserligen ändå (annars går nästan inte sånna tjockhåriga kallblod att träna på vinterhalvåret!) så täckning får man ändå hålla på med (kolla så täcket inte blivit blött och byta vid behov).
Jag har haft min på lösdrift en vinter, en tillfällig lösdrift vi fixade hos en bekant till oss som hade kor(köttdjur), och det var min häst plus en stor häst till o en minishettis som gick där. Och det var just så där enkelt som jag föreställer mig lösdrift! De hade en ganska stor hage att gå i och en mindre ligghall (lagom till de tre) som vi knappt aldrig behövde mocka för de var sällan där inne... I hagen behövde vi inte mocka heller, det fixade bonden sen på våren.

Fråga: Kan man klippa en häst mitt i vintern? :confused: Givetvis skall den ju täckas ordentligt då.

Självklart kan jag välja att ha det på ett "slappt" sätt, men det kan jag även om hästarna står uppstallade. Jag får alltid höra "Jaha, har du hästarna på lösdrift, vad skönt för dig att slippa allt jobb", vilket ofta sägs på ett ganska nedvärderande sätt. Men som jag sa tidigare, allt beror ju på hur mycket jobb man anser är nödvändigt at lägga ner.

Men, jämför med ett stall. Där brukar en dag på ett ungefär se ut såhär: Man fodrar hästarna, hö+kraft på morgonen. Man byter täcken och släpper ut i hagen. Man mockar och sopar stallgångarna. Ev. fodringar ute i hagen. Insläpp, hö+kraftfoder, byter täcke på hästarna. Sopar och gör iordning. Oftast är det minst en fodring till innan stallet stängs för kvällen. Kraft+hö. Någon måste självklart under dagen fylla höpåsar också.

Så här ser min dag ut:
Börjar jobba tidigt, så hästarna blir kollade redan vid 3-4 tiden på morgonen. Kollar så att de har vatten och hö.
Vid 8 på morgonen är det fodring. Hö & halm läggs ut. Koll av alla hästarna samt ev. täckesbyte. Mockning i hagen, minst en kärra per häst. Krattar iordning utanför hagarna och fyller höpåsar.
Lunch vid 12 tiden, hö+halm+kraftfoder till hästarna. Kollar ifall någon behöver täckesbyte.
Mellis vid 4 tiden, hö+halm.
Sista fodringen efter 22. Hö+halm. Kollar ifall någon behöver täckesbyte.
Utöver detta så blir det en :devil: massa snöskottning på vintern, vi sopar stallet precis som alla andra när vi tar ner hästarna, och de hästar som ska ha kraftfoder fler gånger om dagen får det. Vattnet kollas flera gånger per dag, byts och fylls på.

Visst kan man ställa ut en rundbal till sina hästar. Men jag gör det absolut inte. Säger inget om folk som gör det, men jag vil ha koll på hur mycket hästarna äter, att det verkligen är fräscht och ej blir nertrampat. Vill kunna ha flera foderplatser, hästarna brukar även föredra att stå i olika delar av hagen beroende av väder, så enklast är att fodra där de helt enkelt vill stå.

Ang. mockning. För det första vill jag att det ska se trevligt ut när folk åker förbi delarna av hagen som är mot vägen. Vi bor dessutom precis bredvid hagarna, så det känns som att man vill få bort allt gödsel då. Hästarna står här ca 24 timmar om dygnet i flera månader per år, de blir en hel del gödsel varje dag. Jag vill att det ska vara rent och fräsch för dem, skulle aldrig falla mig in att fodra där det är "smutsigt". Dock används ligghallarna knappt, de är inte ofta man ser hästarna där inne. Många löser ju mockningsfrågan genom att plöja upp hagen istället då hästarna går på bete, men eftersom vi har det så kuperat är det en omöjlighet.

In- och utsläpp och täckesbyten i ett stall är en baggis. Men att pulsa ut i hagen på vintern i djupsnön för att byta täcken är bra mycket jobbigare och mer tidskrävande.

Men alla gör ju allt på sitt sätt. Jag kanske är lite överpedantisk, men jag vill att det ska se snyggt ut, och att hästarna ska ha det bra. Säger inte att någon sköter sitt bättre eller sämre. Men så har jag det i alla fall.

Min anledning: Jag vill att hästen fort ska torka och efter det sedan kunna gå ut. Bara för att den inte ska få stå inne hela dagen för att den är blöt. Dessutom är det mycket lättare med all skötsel! Jag skulle inte klara mig utan klippmaskinen på hösten.

Jag klippte min igår och det gör jag aldrig om tror jag. Han var nästan klar och då formligen exploderade han. Han var uppe på väggarna och klättrade, min kompis som höll i fick honom nästan över sig och det hela slutae med att han vräkte sig på dörren som gav vika och han var lös. Han var rejält drogad, hade öronproppar och brems då jag klippte vid nacken. Troligtvis fick han nån snetändning trodde veterinären. Dosen är samma som används då hon kastrerar äldre hästar plus lite extra då han var för vaken efter första givan. Han är otroligt hudkänslig och kittlig och det är anledningen till att han inte gick att klippa utan sedering. Han har dock inte lång päls men den var tät. Nästa vinter får han stå över klippningen, visst det går väl att ge han ännu mer men jag tycker inte det är värt det med tanke på skaderisken på honom och oss. Han tränar och tävlar på lätt/msv nivå hoppning men han är pigg ändå och torkar relativt snabbt. Har eget stall och är egenföretagare så jag har möjlighet att byta täcken och släppa ut och in som det passar. Nu är han dock helt klippt förutom ena ganaschen och vid halsen bakom den ganaschen inte så snyggt men det var inte värt att fortsätta försökte än gång till men gav upp. Har klippt många hästar men aldrig varit med om maken.

Alla mina 3 hästar är klippta, helklippta...ben och huvud...allt!
Dom svettas mycket när dom tränas hårt, och då funkar det helt enkelt inte att ha massa päls.
Sen är det väldigt praktiskt och lätt vårdat och sen är det mycket snyggare med en korthårig häst.

Nathalie

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka