Varför klipper ni?

Sv: Varför klipper ni?

Jag har aldrig klippt några av våra fjordingar men funderar lite på saken nu. Har minnen från förra vintern av att min häst knappt blev något svettig. MEN sen kollade jag live foton ifrån sena hösten förra året och ser denna bild på min häst
6774947.jpg

Och då känner jag ojdå kanske jag borde klippa henne, men jag tycker nog att det är lite onaturligt att klippa hästens päls men visst själva ridningen är ju också onaturlig för hästen så kanske man skulle klippa ändå. Man vill ju hästens bästa, men jag kan ju inte direkt fråga min häst om hon vill bli klippt, så jag känner att ja inte vet min hästs bästa i detta fall. Men det lutar nog åt att INTE klippa

Det är ganska enkelt - jag klipper för att min häst blir väldigt svettig när hon rids. Sen är det ju mycket enklare att hålla henne ren med en kort päls.

Jaa ni!! :smirk: Dessa täckesdebatter...tycker dock det är jätteintressant att läsa alla svar från det fina stallfolket! :crazy:

Själv har jag hästarna på lösdrift och skulle aldrig komma på tanken att klippa dem...jag ÄLSKAR mina nallebjörnar! :love:
Skulle aldrig falla mig in att klippa dom för min egen bekvämlighet!

Om jag har tränat kondition i uppfärsbackar så är det enda gången korsningen kan bli svett ordentligt, på med fleeceregntäcket efter att ha skrittat av osv. Inga problem alls!

Förstår däremot om ni vill klippa era hästar för utställning osv.
Men har ni verkligen så mycket tävlingar o utställningar på vintern?? :confused:

Det fina stallfolket?:smirk:

Ska vi hålla det på dagisnivå, så kan jag lika gärna säga att du har hästarna på lösdrift för din egen bekvämlighets skull...

Vi HAR hästarna för vår egen skull, de ber inte om att bli ridna egentligen...
Om vi nu tar oss "friheten" att ha dessa djur och rida dem året runt, som är onaturligt för dem, så får man göra sitt bästa för hästen helt enkelt.
Om man rider sin häst svettig på vintern så tycker jag den ska klippas och täckas.

Varken jag eller min häst är särskilt fina, eller tillhör något fint stallfolk. Inte heller är vi på några tävlingar eller utställningar, vad det nu har med saken att göra??? Vi hyr stallplats med två stallkompisar i en gammal ombyggd ladugår, slitet men välfungerande.

Däremot är min häst 23 år gammal, korsning arab halvblod, mkt mellan öronen och kräver sina ridpass. Hon har alltid svettats mycket och äter i stort sett saltsten.. Mina stallkompisar och jag har 7 respektive 9 km till stallet och åker till stallet ungefär 2 ggr var under dagarna.

Jag vet inte hur det är med DIG. Men jag kan inte tänka mig att låta min häst stå dyngsur, trots lång avskrittning i timtals i ett litet stall, öppet rakt igenom pga ventilation för stallkompisens hosthäst utan att ha täcke på sig. Jag kan heller inte tänka mig att lägga på en, två filtar och sen åka hem till min lägenhet i stan och veta att hästen kommer få stå med dyngsurt täcke över natten. Stallägaren har nämligen inte de hästögonen att denne kan sköta hästarna så. Det stallägaren kan göra är att ge hästarna den mat som står framställd i gången. Står ingen mat framme, då får hästarn aingen mat även om påsarna och hinkarna står namnlappade inne i foderboxen.

Igår kväll ringde mina underbara stallkompisar halv nio, två timmar efter att jag lämnat min häst i stallet och frågade vad de skulle lägga på henne för täcke över natten. Hon brukar stå naken, men hon var fortfarande blöt. Annars hade jag tänkt be att få skjuts till stallet för att fixa det själv. Så jaa... jag kan säga att anledningen till att JAG ska klippa min häst snarast är ENKEL. Jag vill inte att hon ska "dö i lunginflammation". Men du kanske har så många hästar, att ett du kan räkna med ett visst svinn om det skulle vara så?

Varför ska ni hela tiden ifrågasätta andras sätt att ta hand om sina hästar. Ingen är väl ute för att ha ihjäl en häst i förtid, varken du eller jag. Eller? Är jag dum?

Äsch vad känsliga ni är då! :smirk:
Menade mest att skillnaden är att jag som har min nallebjörn o har lösdrift, bl a inte klipper för att hålla hästen REN. Ska han vara ren så får jag stå o putsa på honom hela dagarna,LORTGRISEN! :rofl::love:

Jag trivs med min pälsiga häst, han svettas sällan o är nästintill outröttlig.

Observera!! Jag skrev faktiskt att jag förstår dom som klipper ändå...

Så här skrev du...

Förstår däremot om ni vill klippa era hästar för utställning osv.

Men har ni verkligen så mycket tävlingar o utställningar på vintern??

Jag klipper inte min häst för utställning eller tävling eftersom jag och min häst inte tävlar... Så, ja. Jag är ledsen. Men jag tog illa vid mig.

Har bara haft en häst som jag behövt klippa.
En nordsvensk. Hon satte alltid en hiskelig vinterpäls... Klippte henne på halsen och under magen... helt enkelt för att hon blev så varm, även när hon inte användes.

Hon svettades i hagen på dagarna och hon svettades i stallet om nätterna...

Jag bor långt söder ut i landet och de två vintrar jag klippte henne var det inte vinter att tala om.....

Ja man tycker ju olika! :rofl:
Och jag skrev att i de sällsynta fall som han blir riktigt svettig så lägger jag på täcke, eller hur?

Jag har haft min korsning på stall en vinter o då fick han bl a hosta o var sur hela tiden av att stå i box halva dygnet. Så fort jag släppte ut honom på lösdrift igen så blev han bra...

Och även fast man har lösdrift så är det inte mindre jobb, det är för hästens skull. Om det var för min bekvämlighet så hade jag stall.

Kan tillägga att jag gärna ser att mina hästar sätter vinterpäls annars.
Med en rejäl vinterpäls så skall det mycket till innan de fryser eller far illa vintertid pågrund av vädret.

Men som sagt... när pälsen är anpassad för ett klimat som inte överenstämmer med det rådande klimatet... då får man hjälpa hästen lite på traven så att säga..

Sorry sorry! Det var inte meningen! :(

Alla gör vi vad vi anser bäst för just VÅR häst eller hur?!
Vilka snälla stallkamrater förresten, tror att jag saknar det mest med att inte ha stall...stallgemenskapen!! :banana:

Ja, varför klipper/rakar ni era hästar?

Klippte båda mina russ igår kväll. Trots att vi bara har haft en frostnatt hade båda sådan isbjörn/mammutt-päls att dom svettades i stallet om nätterna:crazy: Visst tränar jag dom också så dom blir svettiga, men att de svettas i stallet är ett större problem.

Så det är bara att ta fram maskinen och ta bort allt som inte är nödvändigt, brukar klippa allt utom huvud, nedanför knä/has och som ett litet "täcke" över rygg-länd-kors. Rent estetiskt är det väl egentligen jätte fult men med den klippningen klarar dom alla väder med max ett 300 gram utetäcke. I morses var båda pållarna mycket piggare och rusade ut i hagen i full rulle :bump:

Ja min är en nordiskorsning som sätter världens päls. Men då har vi ju rätt kallt här i Sälen också, så han behöver det...

Hej!
Jag klipper mitt varmblod:
-För hon håller inte hullet annars
-Får fukt eksem då hon inte torkar upp.
-Jag använder mig av jakt klippning.
Håller ryggen varm o så uppstår inga liggsår på benen.

Själv tycker ja inte det är så shyst att lägga på hästen ett täcke som suger upp fukten o sen e fuktigt o ligger kvar på hästen o sen kyler ju det!

Vill man inte klippa o inte ha en så lång päls rekomenderar jag att börja använda täcke tidigt så sätter inte hästen så mycket vinterpäls.

Det fina stallfolket?:smirk:

Ska vi hålla det på dagisnivå, så kan jag lika gärna säga att du har hästarna på lösdrift för din egen bekvämlighets skull...

Vi HAR hästarna för vår egen skull, de ber inte om att bli ridna egentligen...
Om vi nu tar oss "friheten" att ha dessa djur och rida dem året runt, som är onaturligt för dem, så får man göra sitt bästa för hästen helt enkelt.
Om man rider sin häst svettig på vintern så tycker jag den ska klippas och täckas.

Om du tycker att lösdrift är för bekvämligheten så är du ju helt bort i huvudet.Forskning har vissat att det inte finns något bättre sätt att hålla hästar än i en lösdrift då hästarna kan välja själva var dom vill vara.

Av egen erfarenhet så går hästarna inte in i regn eller när det snöar.
När det därimot blåser starkt söker dom gärna skydd i lösdriften!

Ta o läs på lite du peachezz innan du öppnar mun.

Varken jag eller min häst är särskilt fina, eller tillhör något fint stallfolk. Inte heller är vi på några tävlingar eller utställningar, vad det nu har med saken att göra??? Vi hyr stallplats med två stallkompisar i en gammal ombyggd ladugår, slitet men välfungerande.

Däremot är min häst 23 år gammal, korsning arab halvblod, mkt mellan öronen och kräver sina ridpass. Hon har alltid svettats mycket och äter i stort sett saltsten.. Mina stallkompisar och jag har 7 respektive 9 km till stallet och åker till stallet ungefär 2 ggr var under dagarna.

Jag vet inte hur det är med DIG. Men jag kan inte tänka mig att låta min häst stå dyngsur, trots lång avskrittning i timtals i ett litet stall, öppet rakt igenom pga ventilation för stallkompisens hosthäst utan att ha täcke på sig. Jag kan heller inte tänka mig att lägga på en, två filtar och sen åka hem till min lägenhet i stan och veta att hästen kommer få stå med dyngsurt täcke över natten. Stallägaren har nämligen inte de hästögonen att denne kan sköta hästarna så. Det stallägaren kan göra är att ge hästarna den mat som står framställd i gången. Står ingen mat framme, då får hästarn aingen mat även om påsarna och hinkarna står namnlappade inne i foderboxen.

Igår kväll ringde mina underbara stallkompisar halv nio, två timmar efter att jag lämnat min häst i stallet och frågade vad de skulle lägga på henne för täcke över natten. Hon brukar stå naken, men hon var fortfarande blöt. Annars hade jag tänkt be att få skjuts till stallet för att fixa det själv. Så jaa... jag kan säga att anledningen till att JAG ska klippa min häst snarast är ENKEL. Jag vill inte att hon ska "dö i lunginflammation". Men du kanske har så många hästar, att ett du kan räkna med ett visst svinn om det skulle vara så?

Varför ska ni hela tiden ifrågasätta andras sätt att ta hand om sina hästar. Ingen är väl ute för att ha ihjäl en häst i förtid, varken du eller jag. Eller? Är jag dum?

Vi är inte så intresserade över hur du o dina kompisar håller och har era hästar!Så bespara oss dina historier.
Alyssa öppnade inlägget o skrev att hon inte ville göra nån upprörd o nu beter du dig väldigt barnsligt när du hakar på henne.

Om din häst "äter" salt bör du nog kontakta en veterinär.Inte änns en distans häst äter salt!
Om nu din stallägare är så dum i huvudet o din kompishäst måste ha korsdrag så varför tar du int bort din häst därifrån? Om du tycker det är okej att riskera att din häst inte får mat så är det du som är dum o vill ha ihjäl din häst i förtid!
Tänk före du öppnar munen!

Oj, här var man på krigsstigen...:smirk:

Jag tycker det är löjligt med uttryck som "fina stallfolket", det låter nedsättande.

Jag anser att det i många fall är mer bekvämt med lösdrift, inget in-och utsläpp, inte mockning så ofta, sen verkar ju de flesta med lösdrift varken klippa eller täcka sina hästar...så ja, det blir väl lite bekvämare då...

När skrev jag att jag var emot lösdrift?
Allt är upp till ägaren hur hästen har det, lösdrift eller ej. Finns bra lösningar om man har hästar som passar till lösdrift, t.ex stall med dörrar som kan öppnas, så man har både stall och möjligheten för hästarna att gå ut o in som dem vill.

teorier om att lösdrift är bra för att hästen väljer ändå att stå ute trots stormväder..nja...tror det är svårt för oss människor att forska i sådant, jag tror inte alltid hästen vet sitt eget bästa i alla lägen.

Om du tycker att lösdrift är för bekvämligheten så är du ju helt bort i huvudet.Forskning har vissat att det inte finns något bättre sätt att hålla hästar än i en lösdrift då hästarna kan välja själva var dom vill vara.

Av egen erfarenhet så går hästarna inte in i regn eller när det snöar.
När det därimot blåser starkt söker dom gärna skydd i lösdriften!

Ta o läs på lite du peachezz innan du öppnar mun.

*hoppar in i diskussionen*

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg här ovan.
Är det inte självklart att lösdrift är mer bekvämt för både hästägare och hästarna? För hästägarna för att man slipper daglig mockning, in- och utsläpp, fodringar (eftersom lösdrifthästar allra oftast går på fri tillgång) mm.
Med tillgång till stall, där man kan ställa hästen vid skötsel av den, är det väl det ultimata sättet att ha häst? För min egen del iaf tycker jag det är så. Stall ska man ha tillgång till bara vid behov.

För hästarnas del är det ju en massa fördelar... i de flesta hästars fall (undantagen är väl vissa individer och hästar som tävlas hårt ex travhästar). Jag vet också att de inte gärna står inne utan står o trycker ute i väder som väder (har haft min egna på lösdrift en vinter då jag hade tillgång till det).
Men det peachezz menade främst, som jag fattade det som, är att det är en bekvämlighet för oss hästägare. Hålelr du inte med om det?
Är det inte felr fördelar med det än att ha dom uppstallade?
Förstår inte varför du blev så upprörd över att hon skrev det... :confused:

Klipper min häst för att han ska slippa bli svettig och sen aldrig torka.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka