Varför klipper ni?

Oliven

Trådstartare
Ja, varför klipper/rakar ni era hästar?
Kan tänka mig att det i de flästa fallen är pga att hästen inte ska svettas. Men efter att ha fundera lite och bollt med pappa så kom vi fram till att hästar har bra "underull" som transporterar svetten så den hamnar utan på i stället och då hålls torr. Då borde man väl inte behöva klippa dem igentlige? Eller klipper ni dem för att dom ska se snyggare ut?

Halshugg mig inte :crazy: Har bara lite tankegångar och undrar hur ni tänker ;)

Sv: Varför klipper ni?

Jag klipper bara om de får mycket päls. Och så fall bara för att de ska torka snabbare.

Jag kan bara svara för min häst. Jag klipper mycket riktigt för att han svettas. Och han svettas mycket vid träning och hans "underull" transporterar inte upp svetten till ytan eller hur du nu menade. :)

Han blir fullkomligt plaskvåt och det tar lång tid att torka. Eftersom vi hyr in hästen så har vi inte möjlighet att låta honom stå inne och torka med ett fleece-täcke innan vi släpper ut honom igen. Det tar alldeles för lång tid. Då skulle vi få tillbringa åtskilliga timmar i stallet.

Hade vi haft honom hemma på egen gård hade det kanske varit en annan sak men nu är det inte så. Man får ju anpassa sitt "hästeri" efter den egna situationen. :)

Att klippa för att det ser snyggt ut gör jag inte. Jag tycker egentligen det ser ganska fånigt ut :D

Jag klipper mina hästar för att dem inte ska bli så svettiga och framför allt för att det inte ska vara så krångligt med skötsel efter ridning.

Att det sen är hygieniskt, praktiskt och mycket snyggare spelar ju naturligtvis också in. Jag avskyr lång päls.

Hästens päls transporterar bort vatten bra när det kommer utifrån som regn. Men när den svettas kommer fukten innifrån och den blir blöt rakt igenom, då blir den lätt kall (vilket ger kalla och stela muskler) och förkyld.

Så ja vi klipper hästarna för att de inte ska bli kalla av svetten men också för att de tränar hårt och det blir ju extra jobbigt med en massa päls.
Tänk dig själv att göra ett tufft träningspass i yllekofta, det blir rätt varmt trots att det är kallt ute.

Också så klart för att de är snyggare klippta, men då ska man klippa allt inklusive ben, så klipps tävlingshästarna. Unghästarna bara själva kroppen och ibland bara halsen, men det är fult :angel:

Mina hästar blir totalt plaskvåta och vitlöddriga av att ha så mycket päls som det blir på vintern, det går inte att ha dem kutande runt med massa extra päls. Det är inte rätt mot hästen, så jag rakar den för att den ska må bra och slippa svettas och bli så varm.
Tränar min häst många gånger varje månad och rider nästan dagligen. Om hon skulle bli sjöblöt varje gång skulle det ju påfresta henne väldigt mycket.

Hästen jag rider kommer att tillbringa kommande vinter i utebox. Trots detta rids hon dagligen på en relativt hög nivå. Därför måste vi klippa henne för att inte pälsen ska frysa till is under de kallaste månaderna då hon blivit svettig när vi ridit. Det skulle vara djurplågeri att ställa ut en genomblöt häst i en massa minusgrader.

Hade jag inte behövt klippa, så hade jag inte gjort så. Tycker egentligen inte att det är särskilt snyggt!
Men som de andra oxå svarat, så är det för att det tar sådan tid för dem att torka, och så tycker jag inte att det är rättvist att rida inomhus med en superhårig häst! Det tar jättemycket på dem, hade inte själv velat träna med skoteroverall!!

Har ingen klar åsikt om klippandets vara eller icke vara. Huvudsaken att man tar konsekvenserna av sina beslut. Däremot tror jag att många fler hästar utan vidare skulle kunna vara oklippta utan några som helst problem. Jag skrev i en annan klipp- och täckestråd om mina funderingar som går att läsa här, www.ostergotlandsfjord. eu klicka på Reportage och sedan på "Alla talar om täcken"

Har ingen klar åsikt om klippandets vara eller icke vara. Huvudsaken att man tar konsekvenserna av sina beslut. Däremot tror jag att många fler hästar utan vidare skulle kunna vara oklippta utan några som helst problem. Jag skrev i en annan klipp- och täckestråd om mina funderingar som går att läsa här, www.ostergotlandsfjord.eu klicka på Reportage och sedan på "Alla talar om täcken"

Min islänning får sjukt mycket päls fort. Han blir helt död, stackarn, på hösten när det fortfarande är "varmt".
Är inte roligt varken för honom eller mig om man ska träna och jobba eller ens ut i skogen och skutta om hästen inte har energin. Han är i vanliga fall en väldigt pigg och ganska het häst.
Så efter rakningen (halsrakning + bringan bara) blev det en helt ny häst! Han fick jättemycket energi igen och jag kände igen honom! :D

Såååå... Jag gör det för hästens bästa ;)

(Förövrigt tycker jag klippning är FULT! :p)

Har flera hästar hemma på lösdrift och alla har "björn päls", ingen av dem har något problem med att bli plaskvåta pga träning. Tyvärr måste jag dock raka hingstarna på vårkanten inför utställning och hingstvisning, men hade jag inte behövt så hade jag mer än gärna stått över det. Det fungerar finfint med deras pälsar annars :)

Jag klipper av olika anledningar. Främst för att hästen ska slippa svettas vid ridning, och sen tycker jag de verkar lite piggare än om man tränar med tjock vinterpäls. Men sen hatar jag vinterpäls, klipper hela hästen hela vintern, och lägger hellre på täcken än låter hästen ha "naturligt skydd" som den har med pälsen. Bekvämlighet helt enkelt.

Hur menar du, att hästarna inte blir "plaskvåta" vid träning trots päls, eller att de inte lider av att bli plaskvåta?

Alla hästar svettas ju olika mkt, och alla får olika mkt päls så det är från fall till fall..man fr utgå från hur hårt man tränar sin häst och hästens utgångspunkt.

Min arab får ganska mkt vinterpäls, men när jag red henne regelbundet på vintern så klippte jag henne inte eftersom hon inte blev svettig.
Min systers arab blev dock svettig och henne klippte vi.

Har klippt min arab några gånger när hon fått MKT vinterpäls för hon mår bättre när hon blir av med all päls.
Täcken har hon även om hon är klippt eller ej eftersom hon fryser.

Är de blöta av svett så är de blöta rakt igenom och kommer att bli nerkylda. Ska klippa mina ikväll då den ena ska på träning imorgon och blir genomblöt av svett bara av att ställa sig i transporten. Det blir nog en halvklippning.

Jag menar att de inte blir blöta trots träning med päls.

Självklart är alla hästar individer, jag har väl haft tur med hästarna, trots olika raser, kön och ålder så har det inte behövts klippas pga svettning.

Så, eftersom mina hästar får mycket päls och inte fryser vad jag har märkt under alla år, och inte blir inte blöta pga svett, så behövs de ej klippas.

Främst klipper jag för att hon ska torka snabbare efter hårda ridpass. Men också för att hon orkar mer, och det är mycket smidigare att ha en klippt häst än en lurvboll :p

Jag kan bara svara för min häst. Jag klipper mycket riktigt för att han svettas. Och han svettas mycket vid träning och hans "underull" transporterar inte upp svetten till ytan eller hur du nu menade. :)

Han blir fullkomligt plaskvåt och det tar lång tid att torka. Eftersom vi hyr in hästen så har vi inte möjlighet att låta honom stå inne och torka med ett fleece-täcke innan vi släpper ut honom igen. Det tar alldeles för lång tid. Då skulle vi få tillbringa åtskilliga timmar i stallet.

Hade vi haft honom hemma på egen gård hade det kanske varit en annan sak men nu är det inte så. Man får ju anpassa sitt "hästeri" efter den egna situationen. :)

Att klippa för att det ser snyggt ut gör jag inte. Jag tycker egentligen det ser ganska fånigt ut :D

Du tog orden ur "fingrarna" på mig :D

En av anledningarna till att jag klipper är att hästen är lättare att hålla ren.

Ingen mer som tycker att det är en anledning till att klippa? :p

Senast ändrad av en moderator:

som sagt, bekvämlighet :angel: det finns inget värre än att försöka få en långhårig häst någorlunda ren och snygg :cool: Jag håller med dig ;)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka