Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Hur skulle ni uttala Janet? Och hur säger man egentligen Jennie?
Udda namn: min mamma har en väninna som heter Wajlet. Jag tänker då att hon egentligen skulle ha hetat Violet men de trodde att det stavades Wajlet.
En barndomsvän hade (har) en moster Mary som utalas som det stavas på svenska, dvs inte Märy men mary med a. Igen gissar jag bristfällig engelska. Läst namnet Mary och trodde det skulle uttalas "svenskt".
Vi har i Sverige inte alltid varit hejare på engelska.
Jag tycker helt enkelt att Isaac passar bättre in än Isak.
Min pappa hette Erik i mellannamn så även där är det släktnamn, men samma som med Isaac, jag ville att Eric skulle få ett eget namn som funkar både i Sverige och andra länder. Även detta namnet ser mjukar ut med C än med K.
Ja, det var så jag med trodde att man uttalade namnet.
KL
Hur skulle ni uttala Janet? Och hur säger man egentligen Jennie?
/QUOTE]
Djanett och djenni ungefär, det är väldigt svårt att skriva hur man uttalar saker om man glömt den enda lektionen vi hade i fonetiskskrift
Men jag vet svenskar med de namnen som uttalar sina namn Jaaanet och Jenniii
KL
Min mamma heter Aud (äud inte Åd) då svenskar har svårt för detta norska namn så kallas hon för Åddan. Är hon mobbad då
Jag kan som sagt inte uttala min pojkväns mellanamn rätt. Måste vara ett tecken på att jag inte respekterar honom
Vilken tur att jag till 75% av tiden använder hans smeknamn
Fy vad rolig du är.....
Om man säger Isaac istället för Isak så är det knappast uttalssvårigehter som ligger bakom..... speciellt med tanke på att personerna i fråga KAN säga Isak......
KL
Min mamma heter Aud (äud inte Åd) då svenskar har svårt för detta norska namn så kallas hon för Åddan. Är hon mobbad då
Diskussionen har ju glidit över till uttal i största allmänhet och inte bara dina barns namn.
Ta exemplet med Ehline tex.
Poängen är att de flesta inte känner sig mobbade enbart för att folk av en eller annan orsak inte får deras namn rätt.
Är det någon vars namn är en synnerligen känslig punkt så är det en sak, och då ska man självklart anstränga sig för att få det rätt, men för det allra flesta så är det "ingen big deal" om man blir kallad fel sak, betoningen på fel bokstav eller att det stavas lite lustigt.
Om folk uttalar det så för att de tycker att det är finare eller vad som trots att de KAN säga på rätt vis så är hon väl mobbad om hon känner sig det. Om folk inte kan säga på rätt vis så är det väl inte mobbning som är bakom? Mobbning är ju när man behandlar någon annan illa medvetet......
Din kommentar är ju bara för att göra dig rolig på min bekostnad, fy fan vad rolig du är liksom!!
Jag ber om ursäkt för att jag tolkade dig fel. Sorry.Hålller med escodobe i detta. DU ENYA är en känlig prick som tar allt som skrivs i denna tråd som ett sätt av oss andra att göra oss roliga över dig, sen vad vi andra har för baktanke med det hela bryr du dig inte om att kolla upp. Jag frågade allmänt, om man ska anse att min mamma är mobbad för att folk inte uttalar hennes namn rätt. Det är ju inte speciellt svårt att säja Äud. Huruvida min mamma känner sig mobbad el ej vet jag inte, har aldrig frågat henne, däremot frågar jag er andra hur ni skulle se på saken, jag har aldrig tänkt på att hon kan känna sig mobbad, måste genast kolla med min mamma om det. Du ska inte förlöjliga min fråga, det är respektlöst av dig
Du har frågar oss om uttalet och stavningen på 2 namn och vi har gett dig svar som bottnar i vår egen uppväxt, är det resepektlöst enligt dig? Udda stavningar på namn får man räkna med att få felstavat utan att för den delen känna sig mobbade. Känner dina söner sig mobbade när någon stavar deras namn fel eller är det DU som känner dig mobbad för att andra inte stavar sönernas namn rätt?
Nu har jag följt denna diskussion och funderat. Men Isaac blir engelskt och Isac blir på Svenska. För mig väljer man Isaac just för att betona att det ska uttalas engelskt.