Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo det har framkommit tidigare i tråden Det kom lite närme min fråga men inte mitt i prick.
Det tycks vara svårt att svara på just det jag frågar om. Så ett försök till.
Varför är vissa behandlingar som syftar till att få muskler att slappna av eller ta bort värk tillfälligt är godkända men andra inte? Och så ger jag ett exempel - migrän.
Jag syftar enbart på behandlingar avsedda för tillfällig lindring, så att förklara att det finns metoder som hjälper permanent är inte relevant.
För att få ett konkret exempel. " En person får migrän ca 2 gånger i månaden, denne personen kan få utskrivet tabletter mot migränen som lindring vid anfallen men inte massage 2 gånger i månaden i förebyggande syfte."
Och det även om masagen hjälper personen så att denne slipper merparten av migränanfallen.
Varför är en typ av lindring subventionerad och inte den andra? Och det finns evidens att massage hjälper på kort sikt liksom diverse värktabletter.
Och nu finns det evidens för att massage fungerar bra kortsiktigt liksom tabletter mot exempelvis huvudvärk. Och frågan är varför det ena är okej och inte det andra.
Nu får du läsa igen.
Dels frågade jag varför och dels handlade det om 2 gånger i månaden och inte 2 gånger i veckan. Så med ditt exempel 16 320.
QUOTE]
Och kostnaden för Sumatriptan, en tablett två gånger i månaden, blir ju väldigt mycket mindre pengar även om personen skulle få tabletterna helt gratis av samhället i stället för att köpa receptfritt...
Det skulle landa på, om vi räknar på att personen får ett recept med 16 tabletter av högsta styrkan, behöver då max 2 förpackningar, 2X163 kr (dagens prisuppgift ur FASS) per år. Viss skillnad mellan 320-330 kr jämfört med 16000kr.
Google är din vän, jag hittade massor av undersökningar. Flera har påtalat att det finns Evidens för tillfällig lindring.@Lobelia Kan jag läsa någonstans om evidens för att massage lindrar migrän?
Jag tänker mig totalkostnaden. Kan man förhindra några migränanfall med förebyggande behandling blir sjukskrivningskostnaderna lägre.Fast tabletterna är inte jättesubventionerade.
De mediciner man tar vid behov ska man köpa (om de finns) receptfritt och det gäller även vissa migränmediciner.
Om symptomen och effekterna för den drabbade är de samma så spelar det mindre roll vad man kallar det. Nu var det för all del av läkare diagnostiserad migrän.Om massage hjälper mot huvudvärk så är huvudvärken inte migrän utan spänningshuvudvärk.
Jag hittade bara en, en liten studie från 2006. I övrigt hittade jag bara en massa massörer som sa att massage lindrar migrän, och bloggare som ansåg sig ha blivit hjälpta.Google är din vän, jag hittade massor av undersökningar. Flera har påtalat att det finns Evidens för tillfällig lindring.
Här måste jag fråga - ska man köpa triptanerna själv? Att man kan göra det vet jag. Men är det sagt att ni läkare inte ska skriva ut dem längre?Fast tabletterna är inte jättesubventionerade.
De mediciner man tar vid behov ska man köpa (om de finns) receptfritt och det gäller även vissa migränmediciner.
Jo, det är viktigt. Spänningshuvudvärk kan visserligen vara nästan lika jobbig som migrän men behöver annan behandling än migrän.Om symptomen och effekterna för den drabbade är de samma så spelar det mindre roll vad man kallar det. Nu var det för all del av läkare diagnostiserad migrän.
Ursäkta jag syftar givetvis på oviktigt i just det sammanhanget som nämnts och inte alla andra upptänkliga sammanhang. Dvs tjejen hade ont och fick hjälp att kunna fortsätta jobba.Jo, det är viktigt. Spänningshuvudvärk kan visserligen vara nästan lika jobbig som migrän men behöver annan behandling än migrän.
Men vad otrevlig du är. Jag får be om ursäkt för att jag missade att det var EN person du pratade om när det gällde att massage lindrar migrän. Kul för henne att hon mår bättre.Ursäkta jag syftar givetvis på oviktigt i just det sammanhanget som nämnts och inte alla andra upptänkliga sammanhang. Dvs tjejen hade ont och fick hjälp att kunna fortsätta jobba.
Jag antar att Bukexpertisen är bättre än behandlande läkare att ställa diagnos
Kan det inte vara så att det helt enkelt saknas evidens för att massage ger mer än ganska kortvarigt symptomlindrande effekter, och att det därför ses som en omotiverad kostnad?
I en artikel från 2010 hittade jag det här:Google är din vän, jag hittade massor av undersökningar. Flera har påtalat att det finns Evidens för tillfällig lindring.
Men vad otrevlig du är. Jag får be om ursäkt för att jag missade att det var EN person du pratade om när det gällde att massage lindrar migrän. Kul för henne att hon mår bättre.
För övrigt kan denna person mycket väl ha haft spänningshuvudvärk som triggar migrän. Och mot spänningshuvudvärk kan massage säkert innebära en lättnad.
I en artikel från 2010 hittade jag det här:
Övriga sjukgymnastiska behandlingsmetoder såsom massage, TENS, manipulation, mobilisering, träning av nacken, stretching, värme eller kyla är dåligt utvärderade vid migrän. Viss klinisk erfarenhet talar till deras fördel, men ännu finns inte tillräckligt med kontrollerade studier (45). I en Review från 2005 konkluderar författarna att ”fysioterapi” är mest effektivt mot migrän om det kombineras med andra behandlingsmetoder som biofeedback, avslappningsträning och fysisk träning (46). Ett antal studier avseende manipulationsbehandling av nacken vid migrän finns.
Om du har hittat massor av undersökningar via google så är jag fortfarande intresserad av dem. Två av artikelförfattarna är en neurolog och en sjukgymnast, jag har tidigare gått hos båda. I synnerhet neurologen är ytterst kompetent när det gäller huvudvärk. Så finns det studier att hitta via google så har det hänt mycket på området sedan 2010.
Och så är det ekonomiska avvägande, lobbyverksamhet, personliga åsikter mm som blandas in.Ja, precis. Kostnadseffektivitet kontra nytta och evidens. Det finns säkert några som får god effekt av regelbunden massage, men inte tillräckligt många för att det ska vara medicinskt befogat att ge behandlingen slentrianmässigt.( se tidigare jfr med morfin-en el migränpatienter behöver det oxå).
Jag ska bara flika in att när jag skrev träning kan det betyda mycket mer än det du skriver om, tex specifik träning av nackens djupa muskler. Nu vet jag inte hur länge du gått hos massör men det verkar som att du fortfarande har behov av det och då ger det ju bara effekt på kort sikt. Det är såklart jättebra att du får lindring av massage men som jag tidigare sagt behöver det inte vara hälso- och sjukvårdspersonal som utför den.Jag har migrän, ganska svår sådan. Tidigare fick jag massage en gång i veckan och det löste (enligt massören) upp de spänningar jag fick av smärtan vid migränanfallen. De spänningarna gjorde att jag fick fler migränanfall. Däremot hjälpte inte massagen mot den ursprungliga migränen som är hormonstyrd till stor del hos mig. Men när jag fick massage så minskade min migrän med cirka 50 %.
Nu har jag flyttat och här har jag inte hittat någon massör än. Jag har försökt med sjukgymnastiken, men det de kunde erbjuda var vattengymnastik. Känns inte troligt att det skulle hjälpa mot migränen.
Tränar gör jag redan. Både löpning, ridning och simning.
Men herregud.Var det den enda artikeln som du hittade som berörde massage? Som jag nämnt precis hela tiden var migrän ett exempel. Faktum var att jag i det längsta undvek konkreta exempel för att de som här tenderar att tas ur sitt sammanhang men det var stört omöjligt att få fram budskapet i frågan. Jag ångrar dock exemplet då folk då helt plötsligt vände och vred på det till det oigenkännliga som här att jag menat att det finns massor av undersökningar om just en viss diagnos.
@Lobelia Kan jag läsa någonstans om evidens för att massage lindrar migrän?
Google är din vän, jag hittade massor av undersökningar. Flera har påtalat att det finns Evidens för tillfällig lindring.