Varför kan inte svenska sjukgymnaster massera?

Menar du att det är forskare som bestämmer? Forskning visar massa olika resultat beroende på vem forskarna är och ffa vem uppdragsgivaren är. Givetvis är det myndigheter som beslutar om vad som ska ingå i högkostnadsskyddet.
Jag svarar på varför vi inte använder massage. Socialstyrelsen förbjuder oss inte att använda det men våra behandlingsmetoder utgår från aktuell forskning, sen kanske landstingen har olika riktlinjer men totalförbud är det inte.

Myndigheterna bestämmer visst, ja de tar ofta stöd i forskning men politiska beslut handlar inte om enbart forskning utan exempelvis ekonomi. Sen vet jag inte på vilken nivå just detta beslutet fattats, om det handlar om ett regelrätt beslut eller det skurits bort i ekonomiska prioriteringar. Hade man haft oändliga resurser hade massage säkert varit gratis.
Jag hann svara åt ts.

Så intressant det där.
Kiron som mina föräldrar går till med ryggproblem hävdar att det ofta är verkningslöst att bara manipulera utan att massera upp musklerna först. Att spända muskler ofta drar tillbaka skelettet i samma position som tidigare, framförallt då hos patienter som gått med problemet en tid.

Det brukar inte behöva masseras vid kiropraktik. Det handlar om att vid manipulationen trigga nervresponser i musklerna och få dem att fungera korrekt igen.

Är man riktigt dålig kan det dock vara svårt att manipulera och massage krävas innan. Men då vill man gärna ha läkarintyg på vad som är fel. För så paj ska man inte vara.

Det brukar inte behöva masseras vid kiropraktik. Det handlar om att vid manipulationen trigga nervresponser i musklerna och få dem att fungera korrekt igen.

Är man riktigt dålig kan det dock vara svårt att manipulera och massage krävas innan. Men då vill man gärna ha läkarintyg på vad som är fel. För så paj ska man inte vara.

Okej, intressant!
Jag har ju bara hört vad han berättat och för mig lät det logiskt. Det behöver ju inte betyda att det är sant, dock :)

Men man ska alltså genom att manipulera (förflytta skelettet?), trigga musklerna att slappna av och lägga sig i "korrekt" läge då typ?

Okej, intressant!
Jag har ju bara hört vad han berättat och för mig lät det logiskt. Det behöver ju inte betyda att det är sant, dock :)

Men man ska alltså genom att manipulera (förflytta skelettet?), trigga musklerna att slappna av och lägga sig i "korrekt" läge då typ?

Jag kan för lite för att förklara hur det fungerar exakt. Men det handlar om nervresponser på ngt vis.

Jag har sett hästar börja använda muskler korrekt efter manipulation.
Och har själv fått uppmätt bättre muskelfunktion i trasig axel hos sjukgymnasten efter sambo behandlat.
Samt känt hur spänd jag varit och inte kommit ner i sadeln, funderat på stretching etc och blivit behandlad och musklerna blivit mjuka som smör.

Pingar @fryckan på denna frågan :)
Frågan är inte alls dum.
Om man tar smärta som exempel kan den bero på många olika saker som svaghet, överrörlighet eller muskulär obalans. Massage kan hjälpa musklerna att slappna av men det tar inte bort orsaken till varför besvären.
Akupunktur som också är en passiv behandling fungerar så att för varje behandling fylls depåerna av de smärtstillande och antiinflammatoriska hormoner som frisläpps på och därför kan man glesa ut behandlingarna allt eftersom och ändå få ett långvarigt resultat.
Dock är träningen grunden för att få bukt med grundproblemet. Men det är som du säger så att träning behövs bedrivas regelbundet under en längre tid för att få resultat.

Obs! Jag pratar i generella drag som gäller de flesta men det finns såklart personer där träning inte fungerar även om man provar flera olika former.
Hoppas du fick svar på frågan :) jag försökte förklara generellt och i någorlunda korta drag.

Frågan är inte alls dum.
Om man tar smärta som exempel kan den bero på många olika saker som svaghet, överrörlighet eller muskulär obalans. Massage kan hjälpa musklerna att slappna av men det tar inte bort orsaken till varför besvären.
Akupunktur som också är en passiv behandling fungerar så att för varje behandling fylls depåerna av de smärtstillande och antiinflammatoriska hormoner som frisläpps på och därför kan man glesa ut behandlingarna allt eftersom och ändå få ett långvarigt resultat.
Dock är träningen grunden för att få bukt med grundproblemet. Men det är som du säger så att träning behövs bedrivas regelbundet under en längre tid för att få resultat.

Obs! Jag pratar i generella drag som gäller de flesta men det finns såklart personer där träning inte fungerar även om man provar flera olika former.
Hoppas du fick svar på frågan :) jag försökte förklara generellt och i någorlunda korta drag.

Det fick jag, tack för ett informativt och utförligt svar :)

Okej, intressant!

Vi förflyttar inte skelett genom manipulation. Snarare är det en brutal väg att återställa rörligheten i en led. Jag använder mig av manipulation ibland men oftast låter jag patienten själv jobba med rörlighet i ytterläget. Om lederna tillåter full rörlighet och patienten blir medveten om sitt belastningsmönster löser det muskelfrågan oxå. Gör det inte det hjälper knappast massage heller. Då behöver man lära sig att hantera sitt andnings och ergonomiska mönster för att komma tillrätta med problemen.

Kap av topic; akupunktur har måttlig evidens vid några få tillstånd till skillnad från massage som av Socialstyrelsen klassas som icke-göra. Ju längre jag har arbetat, desto mindre nålar och övningar har jag gett mina patienter och desto mer beteendemedicinsk approach har jag haft. Till syvende och sist sitter all smärta i hjärnan, hade vi inte haft den hade vi aldrig haft ont.

Nej, träning har försökts men tyvärr så gav det endast kraftig försämring och då hade de inget annat att erbjuda... :(
Jag har inte träffat alla men frågat de jag träffat om de erbjuder något annat än träningsprogram och när de svarat nej har jag frågat om de har kolleger som erbjuder andra behandlingar.

Mina muskler är som ett pansar. Har gått hos en privat (som är utbildad fysio i utlandet) några ggr som masserar och stretchar, tyvärr blir det alltför dyrt att gå privat.
Flera har skrivit att sjukgymnaster inte masserar nu för tiden pga att det inte ger långsiktig förbättring. Förstår att det är myndigheter som bestämt att det är så, men det är synd. För oss med kroniska sjukdomar och skador så är även en pytteliten förbättring på kort sikt väldigt värdefullt.

Långvarig sjukdom kräver långvarig behandling.. Beroende på vilken sjukdom du har undrar jag om du varit i kontakt med patientföreningar? De kan ofta erbjuda rabatterad "friskvårds"behandling, typ massage eller vattengymnastik. Sjukvården kan tyvärr inte stå för den biten, precis som att den inte betalar medicin.

Vi förflyttar inte skelett genom manipulation. Snarare är det en brutal väg att återställa rörligheten i en led. Jag använder mig av manipulation ibland men oftast låter jag patienten själv jobba med rörlighet i ytterläget. Om lederna tillåter full rörlighet och patienten blir medveten om sitt belastningsmönster löser det muskelfrågan oxå. Gör det inte det hjälper knappast massage heller. Då behöver man lära sig att hantera sitt andnings och ergonomiska mönster för att komma tillrätta med problemen.

Kap av topic; akupunktur har måttlig evidens vid några få tillstånd till skillnad från massage som av Socialstyrelsen klassas som icke-göra. Ju längre jag har arbetat, desto mindre nålar och övningar har jag gett mina patienter och desto mer beteendemedicinsk approach har jag haft. Till syvende och sist sitter all smärta i hjärnan, hade vi inte haft den hade vi aldrig haft ont.
Nu är jag inte expert men det finns forskning som pekar på att massage hjälper och mängder av erfarenhet. Det är definitivt inte odiskutabelt att massage har noll och ingen effekt. Långvarig effekt har det förmodligen inte, det är väl de flesta eniga om, men de flesta tycks eniga om att massage ofta har en god kortvarig effekt på spända/ömmande muskler och problem som beror på detta.

Varför har socialstyrelsen större krav på massage än andra behandlingar? Flertalet behandlingar smärttillstånd/muskel spänningar ger ingen permanent effekt om någon. De bygger på upprepning tills problemet löses på annat vis eller upprepar behandlingen i det oändliga (exempelvis smärtstillande vis migrän).

Nu är jag inte expert men det finns forskning som pekar på att massage hjälper och mängder av erfarenhet. Det är definitivt inte odiskutabelt att massage har noll och ingen effekt. Långvarig effekt har det förmodligen inte, det är väl de flesta eniga om, men de flesta tycks eniga om att massage ofta har en god kortvarig effekt på spända/ömmande muskler och problem som beror på detta.

Varför har socialstyrelsen större krav på massage än andra behandlingar? Flertalet behandlingar smärttillstånd/muskel spänningar ger ingen permanent effekt om någon. De bygger på upprepning tills problemet löses på annat vis eller upprepar behandlingen i det oändliga (exempelvis smärtstillande vis migrän).
Socialstyrelsen sätter sina rekommendationer utifrån diagnoser. Det finns ingen diagnos som heter "generellt spänd". Och vid generell spändhet har vi oftast mer effektiva behandlingar att erbjuda som ger effekt på lång sikt.

Frågan är inte alls dum.
.

Jag har migrän, ganska svår sådan. Tidigare fick jag massage en gång i veckan och det löste (enligt massören) upp de spänningar jag fick av smärtan vid migränanfallen. De spänningarna gjorde att jag fick fler migränanfall. Däremot hjälpte inte massagen mot den ursprungliga migränen som är hormonstyrd till stor del hos mig. Men när jag fick massage så minskade min migrän med cirka 50 %.

Nu har jag flyttat och här har jag inte hittat någon massör än. Jag har försökt med sjukgymnastiken, men det de kunde erbjuda var vattengymnastik. Känns inte troligt att det skulle hjälpa mot migränen.

Tränar gör jag redan. Både löpning, ridning och simning.

Socialstyrelsen sätter sina rekommendationer utifrån diagnoser. Det finns ingen diagnos som heter "generellt spänd". Och vid generell spändhet har vi oftast mer effektiva behandlingar att erbjuda som ger effekt på lång sikt.

Är det inte ett mycket märkligt svar på frågan ( i förkortad form) Varför är vissa behandlingar som syftar till att få muskler att slappna av eller ta bort värk tillfälligt är godkända men andra inte? Och så ger jag ett exempel - migrän.

Om du nu inte vill svara så är det helt okej, men varför svara som om jag frågat om diagnosen "generellt spänd" när det inte ens är nämnt och definitivt inte som diagnos. Du berör ju inte det jag skriver med en stavelse. Jag tycker mig ana en halmgubbe. Istället för att svara på frågan så hittar du en egen fråga. Tillskriver mig den frågan och svarar sedan på den.

Jag har migrän, ganska svår sådan. Tidigare fick jag massage en gång i veckan och det löste (enligt massören) upp de spänningar jag fick av smärtan vid migränanfallen. De spänningarna gjorde att jag fick fler migränanfall. Däremot hjälpte inte massagen mot den ursprungliga migränen som är hormonstyrd till stor del hos mig. Men när jag fick massage så minskade min migrän med cirka 50 %.

Nu har jag flyttat och här har jag inte hittat någon massör än. Jag har försökt med sjukgymnastiken, men det de kunde erbjuda var vattengymnastik. Känns inte troligt att det skulle hjälpa mot migränen.

Tränar gör jag redan. Både löpning, ridning och simning.
Jag hjälpe en kollega som ofta fick svår huvudvärk/migrän med massage flera gånger i veckan under något år. Det var bara en stunds massage, kanske 10 minuter och sedan slapp hon tabletter och smärta. Det är inte den enda som fått lindring av min massage.

Är det inte ett mycket märkligt svar på frågan ( i förkortad form) Varför är vissa behandlingar som syftar till att få muskler att slappna av eller ta bort värk tillfälligt är godkända men andra inte? Och så ger jag ett exempel - migrän.

Om du nu inte vill svara så är det helt okej, men varför svara som om jag frågat om diagnosen "generellt spänd" när det inte ens är nämnt och definitivt inte som diagnos. Du berör ju inte det jag skriver med en stavelse. Jag tycker mig ana en halmgubbe. Istället för att svara på frågan så hittar du en egen fråga. Tillskriver mig den frågan och svarar sedan på den.

Just när det gäller migrän har akupunktur ganska god evidens (och min kliniska erfarenhet säger dito till den). Akupunktur rekommenderas inte som behandling vid speciellt många tillstånd (migrän, viss armbågssmärta, spädbarnskolik och illamående är nog de enda som det verkar ha effekt vid)

Till syvende och sist handlar sjukvård om att lindra och bota (och vid behov trösta) och för att lindra och bota på lång sikt är massage verkningslöst. Typ som att en läkare skriver ut morfin men med den stora fördelen att det oftast är biverkningslöst och går att köpa lagligt. Men det är inte sjukvård bara för att det är skönt för stunden/kortsiktigt.

Jag är inte antimassage på ngt vis. Det är jätteskönt för många (inte för mig som är smärtkänsligast i världen typ). Men det ska inte ges behandling utan evidens för skattepengar.

Just när det gäller migrän har akupunktur ganska god evidens (och min kliniska erfarenhet säger dito till den). Akupunktur rekommenderas inte som behandling vid speciellt många tillstånd (migrän, viss armbågssmärta, spädbarnskolik och illamående är nog de enda som det verkar ha effekt vid)

Till syvende och sist handlar sjukvård om att lindra och bota (och vid behov trösta) och för att lindra och bota på lång sikt är massage verkningslöst. Typ som att en läkare skriver ut morfin men med den stora fördelen att det oftast är biverkningslöst och går att köpa lagligt. Men det är inte sjukvård bara för att det är skönt för stunden/kortsiktigt.

Jag är inte antimassage på ngt vis. Det är jätteskönt för många (inte för mig som är smärtkänsligast i världen typ). Men det ska inte ges behandling utan evidens för skattepengar.

Men det går ju fint att få massage skattefritt via arbetsgivaren, så det betalas ju till viss del redan av skattepengar.

Jo det har framkommit tidigare i tråden Det kom lite närme min fråga men inte mitt i prick.

Det tycks vara svårt att svara på just det jag frågar om. Så ett försök till.

Varför är vissa behandlingar som syftar till att få muskler att slappna av eller ta bort värk tillfälligt är godkända men andra inte? Och så ger jag ett exempel - migrän.

Jag syftar enbart på behandlingar avsedda för tillfällig lindring, så att förklara att det finns metoder som hjälper permanent är inte relevant.

För att få ett konkret exempel. " En person får migrän ca 2 gånger i månaden, denne personen kan få utskrivet tabletter mot migränen som lindring vid anfallen men inte massage 2 gånger i månaden i förebyggande syfte."

Och det även om masagen hjälper personen så att denne slipper merparten av migränanfallen.

Varför är en typ av lindring subventionerad och inte den andra? Och det finns evidens att massage hjälper på kort sikt liksom diverse värktabletter.

Jag fick testa akupunktur kanske 15 gånger. Tyvärr blev migränen ännu värre av det. Sjukgymnasten jag pratade med i veckan sa att de i pricip slutat ge akupunktur också. Nu var det vattengymnastik som gällde. Jag är väldigt skeptisk, faktiskt. Hur är det med naprapater då?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 199
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama