Varför kan inte svenska sjukgymnaster massera?

Det kan väl inte vara så jäkla svårt att med läkarunderlag bevilja fler tillfällen, kan jag tycka.
Jag vet allt om patientens eget ansvar och att det finns många som inte gör vad de kan för att bli friska. Många som skiter i det mentala eller träningen eller vad de bör/inte bör utsätta kroppen för.
Men det finns de som jobbar stenhårt med allt och bara har en jävligt trasig kropp som skulle må mycket bättre av tex varmvattenbassäng, kiropraktik etc..

Jag håller med dig i mycket, absolut, men läkarna har egentligen inget med den rehab vi utför i den mening att de ska kunna bestämma vad vi ska göra för behandling eller hur lång tid som krävs. Det beslutet ska ligga helt hos sjukgymnasten, för det är ju ändå den som är bäst lämpad att avgöra detta då det är dennes yrke. Men jag tycker absolut att det borde kunna på något vis "beviljas" fler tillfällen per person om denne behöver det, utan att det ska belasta "7-gränsen".

@mandalaki

Jag sökte i univeristetets databaser och fick 5,795 träffar på sökningen "massage migraine". Nu är det inte unika träffar och jag gjorde en bred sökning så det är allt från böcker till vetenskapliga artiklar. Uppskattingsvis så borde de vara knappt 2.000 unika träffar och kanske en fjärdedel av dem någorlunda relevanta och betydligt färre bra.

Läste lite lite översiktligt och det är svårt att skapa sig en definitiv uppfattning. Vad jag såg var det många undersökningar, alla jag tittade på fann ett positvit sammand, undersökningarna var dock korta och med få deltagare så några revulotionerande slutsatser går förmoligen att dra. Däremot behöver man vara ganska kallsinnig om man ser alla undersökningar/mer eller mindre relevanta som ger positivt resultat och anse att det inte finns evedens alls för att massage är en metod ger bra effekt.

Min övertygelse är att massage nedprioriteras handlar om ekonomi och inte brist på effekt.

Citerar från en träffar nedan, tror det är okej att citera sammandraget.

Manual therapies for migraine: a systematic review.
Författare:
Chaibi, Aleksander
Tuchin, Peter J.
Russell, Michael Bjørn
Källa:
Journal of Headache & Pain; Apr2011, Vol. 12 Issue 2, p127-133, 7p, 3 Charts
Publiceringsår:
2011
Ämnestermer:
MIGRAINE -- Treatment
ANALYSIS of variance
CHIROPRACTIC
CINAHL (Information retrieval system)
DATABASE searching
INFORMATION storage & retrieval systems -- Medical care
MASSAGE therapy
MEDLINE
ONLINE information services
PHYSICAL therapy
SYSTEMATIC reviews (Medical research)
SAMPLE size (Statistics)
Författares tillhandahållna nyckelord:
Chiropractic
Manual therapies
Massage
Migraine
Physiotherapy
Treatment
Sammandrag:
Migraine occurs in about 15% of the general population. Migraine is usually managed by medication, but some patients do not tolerate migraine medication due to side effects or prefer to avoid medication for other reasons. Non-pharmacological management is an alternative treatment option. We systematically reviewed randomized clinical trials (RCTs) on manual therapies for migraine. The RCTs suggest that massage therapy, physiotherapy, relaxation and chiropractic spinal manipulative therapy might be equally effective as propranolol and topiramate in the prophylactic management of migraine. However, the evaluated RCTs had many methodological shortcomings. Therefore, any firm conclusion will require future, well-conducted RCTs on manual therapies for migraine. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Headache & Pain is the property of Springer Science & Business Media B.V. and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)

Jag tänker mig totalkostnaden. Kan man förhindra några migränanfall med förebyggande behandling blir sjukskrivningskostnaderna lägre.

Fast då måste ju totalkostnaden jämföras med tabletterna...
och som du själv skriver: evidens gällande massage är inte förebyggande, utan kortvarig effekt. Alltså fullt jämförbart med kostnaden för tabletter.
Jätteskillnad!

Fast då måste ju totalkostnaden jämföras med tabletterna...
och som du själv skriver: evidens gällande massage är inte förebyggande, utan kortvarig effekt. Alltså fullt jämförbart med kostnaden för tabletter.
Jätteskillnad!
Alla tål inte tabletter....
Många som tål tabletter mår inte jättebra av dem...
Tabletter ger biverkningar i många fall...
Tabletter fungerar inte för alla....

Angående totalkostnaden så är massage förebyggande men tabletter tar man vid behov, hinner man bli sjuk av smärta innan de verkar så kostar det samhället en del.

Angående totalkostnaden så är massage förebyggande men tabletter tar man vid behov,

Nej, anfallskuperare tar man visserligen vid behov men det finns också farmakologisk förebyggande behandling. Ett par varianter, betablockerare och antiepileptika ställs mot massage i det du själv citerar:

The RCTs suggest that massage therapy, physiotherapy, relaxation and chiropractic spinal manipulative therapy might be equally effective as propranolol and topiramate in the prophylactic management of migraine.

Tack för din ansträngning med sökandet, det var ju många träffar du fick. Men tyvärr säger ju mängden träffar inget om kvaliteten på studierna. T ex den sammanfattning du citerar säger ju att de studier man gått igenom där hade många metodologiska brister:
However, the evaluated RCTs had many methodological shortcomings.

Som lekman, vilket både du och jag är, så kan man inte avgöra studiers kvalitet. Man behöver ett "mellanled", något/någon som tolkar. En sådan tolk skulle kunna vara nya behandlingsrekommendationer. Om behandlingsrekommendationerna ändrades till att även omfatta massage, då skulle man kunna räkna med att det fanns tillräcklig vetenskaplig evidens.

En annan sådan tolk skulle kunna vara andra forskare, som neurologen (en av Sveriges främsta experter på huvudvärk) och sjukgymnasten i artikeln jag citerade tidigare. Säger de att t ex massage och manipulation är dåligt utvärderade vid migrän och att det saknas tillräckligt med studier, då tror jag på det. Enda osäkra faktorn är att den artikeln från 2010. Men hade antalet kvalitativa studier exploderat sedan dess så hade det förmodligen märkts, i behandlingsrekommendationer eller på annat vis.

Så vitt jag sett är akupunktur fortfarande den enda alternativbehandling som i studier visat viss effekt på migrän. Tyvärr har det inte hjälpt mig personligen hos någon av de tre behandlare som satt nålar på mig. Däremot lyckades en gång en fantastisk massörelev avbryta ett svårt anfall av spänningshuvudvärk för mig.

Senast ändrad:
Som lekman, vilket både du och jag är, så kan man inte avgöra studiers kvalitet. Man behöver ett "mellanled", något/någon som tolkar. En sådan tolk skulle kunna vara nya behandlingsrekommendationer. Om behandlingsrekommendationerna ändrades till att även omfatta migrän, då skulle man kunna räkna med att det fanns tillräcklig vetenskaplig evidens.

Tänk om journalister (i de flesta tidskrifter) hade den insikten! Jag får lite spader av att gång på gång läsa om att "studier har visat bla bla" eller "nya studien visar att si o så många kommer dö/leva lyckliga alla sina dagar på kosten X" och sedan leta reda på studien i fråga (inte alltid helt lätt eftersom de inte alltid ger källhänvisning) och sedan kommer man fram till att nja, nje, jag kan förstå hur ni hittat ORDEN ni fått ihop men kontentan blev ju bara helt.. fel.

(Som exempel hörde jag en ytligt bekant som är PT säga saker som att sötningsmedel/produkten X kan leda till det här o det där- när jag bestämde mig för att snoka reda på studien han tänkte på visade den sig vara plättlätt att hacka sönder, främst pga att det sötningsmedel de- på råttor- hittat kunde öka risken för sjukdomen han babblade om, det sötningsmedlet används inte i någon av de produkter han varnade för. :meh: Visst han hade plockat upp sötningsmedel och sjukdom, men inte alls kunnat riskvärdera eller ens greppa att det enda medel de fått träff på inte ens var relevant.. Men han är uppumpad och vinner tävlingar där man står och spänner musklerna på scen så hans följare lyssnar säkert.)

@Lenis

LAKRITSREMMAR
KAN VARA EN
DÖDSFÄLLA

Så lyckas man hitta studien och den visar sig vara gjord på råttor som tvingades äta ett kilo lakritsremmar vardera om dagen.

:D

Fast jag tycker att det där har blivit lite bättre på senare tid? En bra journalist kan också vara en sån där tolk som jag var ute efter. Förutsatt, förstås, att hen inte hittat nån enstaka studie av dålig kvalitet.

När jag läser tidningsartiklar om studier som berör hälsa så brukar jag inte tänka Jaha, lakritsremmar är livsfarliga, utan istället Jaha, det finns en studie säger att lakritsremmar kan vara livsfarliga. Jag ser det som att jag som läsare har lite ansvar för tolkningen också.

@Lenis

LAKRITSREMMAR
KAN VARA EN
DÖDSFÄLLA

Så lyckas man hitta studien och den visar sig vara gjord på råttor som tvingades äta ett kilo lakritsremmar vardera om dagen.

:D

Fast jag tycker att det där har blivit lite bättre på senare tid? En bra journalist kan också vara en sån där tolk som jag var ute efter. Förutsatt, förstås, att hen inte hittat nån enstaka studie av dålig kvalitet.

När jag läser tidningsartiklar om studier som berör hälsa så brukar jag inte tänka Jaha, lakritsremmar är livsfarliga, utan istället Jaha, det finns en studie säger att lakritsremmar kan vara livsfarliga. Jag ser det som att jag som läsare har lite ansvar för tolkningen också.

Lakrits är ju vidrigt så jag har lite tolkningsbias och köper det rakt av :D Men ja nog är det bra tolkningar ibland! Och fortsatta dödslarm stup i kvarten utöver det. Så jag har nån anledning att fortsätta banka skallen i väggen, vore ju lite väl vilsamt annars liksom :banghead::angel:

Alla tål inte tabletter....
Många som tål tabletter mår inte jättebra av dem...
Tabletter ger biverkningar i många fall...
Tabletter fungerar inte för alla....

Angående totalkostnaden så är massage förebyggande men tabletter tar man vid behov, hinner man bli sjuk av smärta innan de verkar så kostar det samhället en del.

Som @mandalaki skrev så finns det medicin som tas vid behov och förebyggande.
Skillnaden mellan massage och tabletter är att tabletter har en effekt som kunnat bevisas.

Lakrits är ju vidrigt så jag har lite tolkningsbias och köper det rakt av :D Men ja nog är det bra tolkningar ibland! Och fortsatta dödslarm stup i kvarten utöver det. Så jag har nån anledning att fortsätta banka skallen i väggen, vore ju lite väl vilsamt annars liksom :banghead::angel:
Jag har också tolkningsbias så jag skulle aldrig tro på det för jag älskar lakrits. :D

En av mina favoriter på senare tid har varit DINA HEMORROJDER KAN VARA CANCER.

(Jag läste aldrig artikeln trots att de körde den i veckor, jag har en liten enveten hemorrojd och min största skräck som hypokondriker är tarmcancer).

Ursäkta OT förresten, vi kanske kan säga att det är oklart om det finns evidens för att massage hjälper mot hemorrojder, ingen har velat studera det. Av förklarliga skäl. :o

Ursäkta OT förresten, vi kanske kan säga att det är oklart om det finns evidens för att massage hjälper mot hemorrojder, ingen har velat studera det. Av förklarliga skäl. :o

Tja, det finns ju en läkare som trodde eller tror på analmassage, så varför inte?
Googla analdoktorn.

Fast han har för närvarande ingen svensk legitimation eftersom han blev av med sin danska, som låg till grund för den svenska.

Tja, det finns ju en läkare som trodde eller tror på analmassage, så varför inte?
Googla analdoktorn.

Fast han har för närvarande ingen svensk legitimation eftersom han blev av med sin danska, som låg till grund för den svenska.
Herregud, honom hade jag missat. :crazy:

"2002 anmälde en 72-årig kvinna i Jämtland honom till ansvarsnämnden. Hon hade ont i foten och gick till hälsocentralen i Bräcke, där Nordfors var stafettläkare.

- Jag hade ont i foten, men han sa att jag skulle lägga mig på mage så han kunde känna på ändan. Jag protesterade och skrek av smärta, men han bara fortsatte, säger hon.

Efteråt var kvinnan skakad och mörbultad.

- Det värsta var att jag blev så kränkt av honom. Han frågade om jag hade någon karl och om jag var lesbisk. När jag sa att det gjorde så ont att jag var nära att dö, sa han att det blir väl en skön död."

Han var tydligen verksam som läkare i Sverige så sent som förra året. :eek:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/prickas-gang-pa-gang-anda-kan-lakaren-fortsatta-att-arbeta

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 199
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama