@mandalaki
Jag sökte i univeristetets databaser och fick 5,795 träffar på sökningen "massage migraine". Nu är det inte unika träffar och jag gjorde en bred sökning så det är allt från böcker till vetenskapliga artiklar. Uppskattingsvis så borde de vara knappt 2.000 unika träffar och kanske en fjärdedel av dem någorlunda relevanta och betydligt färre bra.
Läste lite lite översiktligt och det är svårt att skapa sig en definitiv uppfattning. Vad jag såg var det många undersökningar, alla jag tittade på fann ett positvit sammand, undersökningarna var dock korta och med få deltagare så några revulotionerande slutsatser går förmoligen att dra. Däremot behöver man vara ganska kallsinnig om man ser alla undersökningar/mer eller mindre relevanta som ger positivt resultat och anse att det inte finns evedens alls för att massage är en metod ger bra effekt.
Min övertygelse är att massage nedprioriteras handlar om ekonomi och inte brist på effekt.
Citerar från en träffar nedan, tror det är okej att citera sammandraget.
Manual therapies for
migraine: a systematic review.
Författare:
Chaibi, Aleksander
Tuchin, Peter J.
Russell, Michael Bjørn
Källa:
Journal of Headache & Pain; Apr2011, Vol. 12 Issue 2, p127-133, 7p, 3 Charts
Publiceringsår:
2011
Ämnestermer:
MIGRAINE -- Treatment
ANALYSIS of variance
CHIROPRACTIC
CINAHL (Information retrieval system)
DATABASE searching
INFORMATION storage & retrieval systems -- Medical care
MASSAGE therapy
MEDLINE
ONLINE information services
PHYSICAL therapy
SYSTEMATIC reviews (Medical research)
SAMPLE size (Statistics)
Författares tillhandahållna nyckelord:
Chiropractic
Manual therapies
Massage
Migraine
Physiotherapy
Treatment
Sammandrag:
Migraine occurs in about 15% of the general population.
Migraine is usually managed by medication, but some patients do not tolerate
migraine medication due to side effects or prefer to avoid medication for other reasons. Non-pharmacological management is an alternative treatment option. We systematically reviewed randomized clinical trials (RCTs) on manual therapies for
migraine. The RCTs suggest that
massage therapy, physiotherapy, relaxation and chiropractic spinal manipulative therapy might be equally effective as propranolol and topiramate in the prophylactic management of
migraine. However, the evaluated RCTs had many methodological shortcomings. Therefore, any firm conclusion will require future, well-conducted RCTs on manual therapies for
migraine. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Headache & Pain is the property of Springer Science & Business Media B.V. and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)