Varför kan inte svenska sjukgymnaster massera?

Jo det har framkommit tidigare i tråden Det kom lite närme min fråga men inte mitt i prick.

Det tycks vara svårt att svara på just det jag frågar om. Så ett försök till.

Varför är vissa behandlingar som syftar till att få muskler att slappna av eller ta bort värk tillfälligt är godkända men andra inte? Och så ger jag ett exempel - migrän.

Jag syftar enbart på behandlingar avsedda för tillfällig lindring, så att förklara att det finns metoder som hjälper permanent är inte relevant.

För att få ett konkret exempel. " En person får migrän ca 2 gånger i månaden, denne personen kan få utskrivet tabletter mot migränen som lindring vid anfallen men inte massage 2 gånger i månaden i förebyggande syfte."

Och det även om masagen hjälper personen så att denne slipper merparten av migränanfallen.

Varför är en typ av lindring subventionerad och inte den andra? Och det finns evidens att massage hjälper på kort sikt liksom diverse värktabletter.

Vilka behandlingar är subventionerade tänker du? Medicin är ju inte ngt vi fysioterapeuter/sjukgymnaster pysslar med.

Jag fick testa akupunktur kanske 15 gånger. Tyvärr blev migränen ännu värre av det. Sjukgymnasten jag pratade med i veckan sa att de i pricip slutat ge akupunktur också. Nu var det vattengymnastik som gällde. Jag är väldigt skeptisk, faktiskt. Hur är det med naprapater då?
Jag ger som sagt mer sällan nålar ju längre jag jobbat. Migrän har jag i princip 75% lyckosam behandling med akupunktur av. Vattengymnastik tror jag absolut inte har ngn effekt när man som du är aktiv i övrigt. Hoppas du hittar en lösning!

Och @Lobelia om du tänker att massage 2x vecka under ett år borde vara subventionerat för alla med migrän (eller andra åkommor oxå?) säger det sig själv. 680 x2 x 52=70720 (dvs kostnaden ungefär för en höftprotesoperation som vi vet har god effekt för 90% på upplevd livskvalitet). För att eventuellt få effekt på några enstaka. Kostnadseffektivitet är oxå ngt vi måste förhålla oss till som skattebetalare.

Men jag förstår verkligen inte. Vilka passiva icke evidensbaserade behandlingar ger vi inom sjukvården? Förutom akupunktur vid vissa tillstånd.
Och nu finns det evidens för att massage fungerar bra kortsiktigt liksom tabletter mot exempelvis huvudvärk. Och frågan är varför det ena är okej och inte det andra.

Jag har migrän, ganska svår sådan. Tidigare fick jag massage en gång i veckan och det löste (enligt massören) upp de spänningar jag fick av smärtan vid migränanfallen. De spänningarna gjorde att jag fick fler migränanfall. Däremot hjälpte inte massagen mot den ursprungliga migränen som är hormonstyrd till stor del hos mig. Men när jag fick massage så minskade min migrän med cirka 50 %.

Nu har jag flyttat och här har jag inte hittat någon massör än. Jag har försökt med sjukgymnastiken, men det de kunde erbjuda var vattengymnastik. Känns inte troligt att det skulle hjälpa mot migränen.

Tränar gör jag redan. Både löpning, ridning och simning.

Yoga då? Lite flummigt förslag kanske, men tänker att det kan göra mer för avslappning/spänningar än andra träningsformer, och att effekten kanske ligger lite närmare massage?

Jag fick förslaget massage av psykiatrin. Undrar vem de hade tänkt skulle utföra den om det inte ens ges inom den skattefinansierade vården? :confused: Förslaget las alltså fram som något jag kunde tacka ja eller nej till. (Nu sa jag tvärnej pga skulle aldrig klara av det.)

Och @Lobelia om du tänker att massage 2x vecka under ett år borde vara subventionerat för alla med migrän (eller andra åkommor oxå?) säger det sig själv. 680 x2 x 52=70720 (dvs kostnaden ungefär för en höftprotesoperation som vi vet har god effekt för 90% på upplevd livskvalitet). För att eventuellt få effekt på några enstaka. Kostnadseffektivitet är oxå ngt vi måste förhålla oss till som skattebetalare.
Nu får du läsa igen.

Dels frågade jag varför och dels handlade det om 2 gånger i månaden och inte 2 gånger i veckan. Så med ditt exempel 16 320.

Ditt svammel om att jag skulle påstått att alla som har migrän borde få det är just svammel sprungen ur din egen fantasi. Jag har påstått det lika mycket som du påstått att alla ska få bestämma vilken behandling de ska få helt enligt eget godtycke.

Tidigare i tråden så pekade jag på att det handlade om ekonomi men fick av flera svaret att det handlade om medicinska beslut. Min övertygelse är dock att det handlar om ekonomiska skäl främst.

Nu får du läsa igen.

Dels frågade jag varför och dels handlade det om 2 gånger i månaden och inte 2 gånger i veckan. Så med ditt exempel 16 320.

Ditt svammel om att jag skulle påstått att alla som har migrän borde få det är just svammel sprungen ur din egen fantasi. Jag har påstått det lika mycket som du påstått att alla ska få bestämma vilken behandling de ska få helt enligt eget godtycke.

Tidigare i tråden så pekade jag på att det handlade om ekonomi men fick av flera svaret att det handlade om medicinska beslut. Min övertygelse är dock att det handlar om ekonomiska skäl främst.
Ja, precis. Kostnadseffektivitet kontra nytta och evidens. Det finns säkert några som får god effekt av regelbunden massage, men inte tillräckligt många för att det ska vara medicinskt befogat att ge behandlingen slentrianmässigt.( se tidigare jfr med morfin-en el migränpatienter behöver det oxå).

Därför att det ena är betydligt mer kostnadseffektivt.
Källa på att det tack.

Jag har svårt för att se att förebyggande behandling är mindre kostnadseffektivitet än att när man får migrän och inte kan stoppa anfallet ta en tablett sjukskriva sig.

Det är klart att det kostat mindre för sjukvården ;)

Sanningen är snarare att det beror på situationen vad som är samhällsekonomiskt bäst.

Nu får du läsa igen.

Och du får gärna presentera vetenskapligt underlag för 2xmånad. Det enda jag hittat har varit betydligt mer intensivt. Men kortare behandlingstid oxå.

Ja, precis. Kostnadseffektivitet kontra nytta och evidens. Det finns säkert några som får god effekt av regelbunden massage, men inte tillräckligt många för att det ska vara medicinskt befogat att ge behandlingen slentrianmässigt.( se tidigare jfr med morfin-en el migränpatienter behöver det oxå).
Det är få behandlingar som kostar så lite som 17000 kr om året.

Källa på att det tack.

Jag har svårt för att se att förebyggande behandling är mindre kostnadseffektivitet än att när man får migrän och inte kan stoppa anfallet ta en tablett sjukskriva sig.

Det är klart att det kostat mindre för sjukvården ;)

Sanningen är snarare att det beror på situationen vad som är samhällsekonomiskt bäst.
Tja, det finns evidens för det ena men inte för det andra. (Vårat stora dilemma, så svårt att dubbelblinda..)

Jag förstår fortfarande inte vad du vill åt? Att vi ska börja jobba icke-evidensbaserat och mot rådande riktlinjer? Vill du ändra ngt-forska på det! Det gör jag, för jag vill oxå ändra strukturfel (som jag tror finns).
Bara att de som blir hjälpta av massage och man inte hittar något annat mer kostnadseffektiv som hjälper lika bra borde få den hjälpen.

Det finns flera här som vitnar om att det är det som hjälper dem. Det är beprövad erfarenhet och det finns vetenskapliga evidens för att massage fungerar.

Bara att de som blir hjälpta av massage och man inte hittar något annat mer kostnadseffektiv som hjälper lika bra borde få den hjälpen.

Det finns flera här som vitnar om att det är det som hjälper dem. Det är beprövad erfarenhet och det finns vetenskapliga evidens för att massage fungerar.
Evidens skapas ju tack och lov inte på bukefalos.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 199
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama