Varför jämt keps?

Sv: Varför jämt keps?

Är nog en vanesak det där med keps. Jag är en extrem kepsmänniska men kan inte gå utan den på sommaren då jag får huvudvärk direkt annars. Har den så långt inpå hösten jag bara kan innan det blir för kallt om öronen, då får mössan ta över men är inte desamma på kepsen :cool:

Dock rider jag alltid med hjälm ändå!!

Buff!
Är det någon här inne som använder något som kallas för "buff"???.
Jag tror att Kefley säljer dom, sen har jag hört att multiidrottare tycker att det är det absolut bästa klädesplagget...

Ja, man får välja själv om man ska ha hjälm eller inte. Men det man oftast glömmer bort är att man som vuxen är en förebild för yngre ryttare. Jag har sett flera stall där de vuxna, erfarna ryttarna rider utan hjälm och vips så rider de unga tjejerna utan hjälm...Inte bra med andra ord. Det är faktiskt nästan så jag tycker att man ska införa hjälmtvång till häst!

Immer skrev:
den som har något att skydda väljer att ha hjälm vid all ridning.

Immer

Jag har mycket att skydda men det är inte alltid som hjälmen kommer på. Tex om jag ska rida dressyr i ridhuset på en häst som jag känner utan o innan så kommer jag aldrig att sätta på mig en hjälm när det är över +20 ute...

Montéryttare skrev:
Jag har mycket att skydda men det är inte alltid som hjälmen kommer på. Tex om jag ska rida dressyr i ridhuset på en häst som jag känner utan o innan så kommer jag aldrig att sätta på mig en hjälm när det är över +20 ute...

Om det är över 20 grader varmt ute hade jag aldrig stängt in mig och hästen i ett ridhus.. :angel:

mumin skrev:
Om det är över 20 grader varmt ute hade jag aldrig stängt in mig och hästen i ett ridhus.. :angel:

Det beror på ;) ibland måste man...

Har alltid keps eller mössa i stallet, helst mössa. Har ingen lust att duscha håret varje dag och om man har keps eller mössa ovanpå och trycker in håret i den så slipper man ju lite av lukten iaf. Det är inte så skojj att komma till skolan och lukta häst!

Naturligtvis åker den av när hjälmen åker på och vise värsa.

mumin skrev:

om det är svalare i ridhuset och jag ska rida ett dressyrpass? JA.
om jag bara ska "rida" och det är 20 grader varmt? Naturligtvis sticker jag ut i skogen då, men väntar hellre till kvällen då det är svalare eller på morgonen.

I somras var det över 30 grader varmt ute, vågar inte tänka på hur varmt det var i ridhuset..... Men jag red med hjälm ändå, lugna och stilla skrittrundor sena kvällar när temperaturen sjunkit något. Håret var genomblött och hjälmen fick hänga på tork efteråt - men alternativet, att rida utan hjälm, är mig fullständigt främmande.

Immer

Men om du känner dig trygg med så skall du behålla den på! För hästen din känner annars din osäkerhet o så kan det gå åt skogen just bara pga av den orsaken... det är det jag menar... Om du har jobbat med ledarskap till den graden och har en lydig o trygg häst så behöver man inte känna sig osäker utan hjälm...

Men som jag skrev, du får mer än gärna svettas m hjälmen på i skritt i ridhus.
Kommer aldrig att skälla/tala nedvärdenrande/personligt påhopp bara för det ;)

Alla har vi fri vilja och är olika människor:D

Montéryttare skrev:
Om du har jobbat med ledarskap till den graden och har en lydig o trygg häst så behöver man inte känna sig osäker utan hjälm...

Fel. Jag känner mej inte osäker utan hjälm. Jag är rädd om mitt huvud FASTÄN jag har en lydig och trygg häst.

Immer

99%? 100% ska man ha.. de e ju lag på å ha hjälm, använder ALLTID hjälm, men när man jobbar är det mer praktist med mössa/keps/pannband..:smirk:

toviiie skrev:
99%? 100% ska man ha.. de e ju lag på å ha hjälm, använder ALLTID hjälm, men när man jobbar är det mer praktist med mössa/keps/pannband..:smirk:

Ska o ska... har jag aldrig hört! :devil:

toviiie skrev:

Lag på hjälm? Var snäll och leta upp den lagtexten.

hur skulle det se ut att rida GP dressyr i en JOFA hjälm....:D

En lada full med hö behöver ett tak, en lada utan hö klarar sig fint utan...

Jag använder alltid hjälm när jag rider, även en lydig/trygg häst kan bli skrämd (även när det är varmt...)
Däremot använder jag keps/möss på backen för att inte håret ska lukta så mycket stall.

Någon lag om att använda hjälm har jag aldrig hört talas om.

finns väl ändå ingen lag på hjälm?

vad det gäller tävling så har TR regler ang. hjälmtvång....

Ladan med hö men utan tak klara sig också utmärkt en varm sommardag.

Kunde inte låta bli, men håller med om att man bör rida med hjälm, men gör det bara till 90 %, så kommer inte ens upp till dom 99 % som någon annan sa.

Men tycker också att det beror på vad man rider på i vilken situation, aldrig unghästar eller inridningshästar utan hjälm oavsett väder och vind.

Mvh
Camilla

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 049
Senast: shia
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 909
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 266
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar