Varför jämt keps?

Sv: Varför jämt keps?

Montéryttare skrev:
Jo men rider du okända, unghästar, utomhus får man inte mer än skylla sig själv. Har själv vart med om många olyckor MED hjälm ute som jag hade vart död utan...

Hon red sin egen, trygga, väl kända dressyrhäst. Ändå föll hon av, slog i huvudet och dog.

Immer

shalooj skrev:
Det är här är bara en sak jag undrat över länge.
På nästan alla dressyr ställen (jag vet inte om de är så i hopp stall också) jag praktiserat på (jag är själv inte en "dressyrtjej") så har alla KEPS! VArför egentligen? De har de på vintern, sommaren, hösten och våren jämt!? :) De har de när de rider osv ..
På sommaren kan jag förstå att det kan vara skönt att slippa solljus i ansiktet, men på hösten och de andra årstiderna.. hmm
och visst de kanske kan vara bra när man jobbar i stallen och slippa få hö/halm i håret. (men de är väl ändå inte därför som man har det) :crazy: eller?

Jag skulle bara vilja ha lite kommentarer från dressyrmänniskor
detta är altså inget påhopp, tat lugnt:smirk:
Det är till stor del en vanesak. Har man keps i vardagen så behåller man den på när man rider. Och eftersom väldigt många i dressyrstall tävlar med hatt rider de hemma med keps (huvudbonad) av bekvämlighets skäl. Man tycker det är onödigt att ta av sig kepsen när man sitter upp.

Själv tycker jag det är bra att ha keps på sommar, höst och vår för att slippa solen och ev nederbörd. Men på vinter har jag hellre mössa. Men många som är vanna vid keps annars tycker bättre om keps än mössa även på vintern.:cool:

Montéryttare skrev:
Härligt att du tar allt bokstavligt ;)
Det var din jämförelse, inte min.
Håll dig till saken... Är det bara fiat bilar som råkar ut för olyckor???

Montéryttare skrev:
Borde?? Börjar du tvivla nu :rofl:
Jag tycker att man ska använda hjälm i all ridning men min åsikt spelar ingen roll i sambandet. Och jag orkar inte före en så löjlig disskusion som inte leder någon vart...

Immer skrev:
Hon red sin egen, trygga, väl kända dressyrhäst. Ändå föll hon av, slog i huvudet och dog.

Immer

Jo å du skrev att hon red ute om jag inte läst helt galet, och det är den felande länken

EmmaJo skrev:
Det var din jämförelse, inte min.
Håll dig till saken... Är det bara fiat bilar som råkar ut för olyckor???

Jag jämförde KVALLITEN i bilen som erfarenheten på rytarens ERFARENHET. Inte att en bil inte kan krocka... börjar undra vem som e dum egentligen

EmmaJo skrev:
jag orkar inte före en så löjlig disskusion som inte leder någon vart...

ditt smartaste drag .. vi kommer verkligen ingen vart :smirk: var o en blir salig på sin tro...

Montéryttare skrev:
Jag jämförde KVALLITEN i bilen som erfarenheten på rytarens ERFARENHET. Inte att en bil inte kan krocka... börjar undra vem som e dum egentligen

Exakt varför tycker du att man ska använda hjälm?
jag använder hjälm därför att jag inte vill slå ihjäl mig om jag ramlar av, har inte ramlat av på flera år, tycker du att jag som erfaren ryttare ska skita i hjälm därför att jag är erfaren?
Vill du föra en diskusion om att ändra i tr får du föra den med någon annan.

Olyckor med kända hästar, i känd miljö, kan inträffa även inomhus. :smirk:

Immer

Montéryttare skrev:
Jo å du skrev att hon red ute om jag inte läst helt galet, och det är den felande länken

Jo, och du svarade något om okända unghästar utomhus. Jag gjorde ett förtydligande.

Immer

Jag använder den när det finns fara för mig och hästen och jag behöver skydda skallen...

Om jag rider en häst som jag anser som väl utblidad och lugn i ett ridhus ett dressyr pass så finns det ingen anledning att ha hjälm. Hästen kan inte få upp någon hastighet samt om du då säger... men hästen kan stegra sig/ kasta av dig. NEJ! Det gör inte en häst som är välutbildad... Då faller det på det....

Visst ett o annat glädje skutt, men då är hästen för ung eller livlig o då ska hjälmen på av den orsaken.

Så visst, när det finns orsak så på med hjälmen. Och det är i 99% av alla fall som jag tar på den!!

Immer skrev:
Olyckor med kända hästar, i känd miljö, kan inträffa även inomhus. :smirk:

Immer

En känd häst SKITER jag i... den ska vara välutbildad på det sättet att den lyder ryttaren I ALLT JAG BER DEN OM! Men du kanske aldrig har ridit en häst som har litat så på dig att du känner til den kännslan...

Montéryttare skrev:
Men du kanske aldrig har ridit en häst som har litat så på dig att du känner til den kännslan...

Nu tycker jag du börjar bli lite tramsig.

Jodå, jag har upplevt den känslan många, många gånger under de 35 år jag har ridit. Min egen häst litar jag på till 100%, men rider ändå alltid med hjälm. Hon är både välutbildad och gör allt jag ber henne om.

Immer

Men jag har inte sagt att du måste rida utan hjälm. Vad jag säger är att alla får välja själv och väga konsekvenserna emot sitt handlingsätt!

That´s it... jag respekterar alla för deras val...

mumin skrev:
Om det är över 20 grader varmt ute hade jag aldrig stängt in mig och hästen i ett ridhus.. :angel:

Om man har ett bra ridhus med bra "aricondition" så kan det vara kallare och skönare för både häst och ryttare inne än ute, spec också med tanke på insekter, förlåt. Tråden spårade ut, sry :/

Jag har inte idiotförklarat någon. Jag låter dem som rider utan hjälm göra så, men hävdar fortfarande att den som har något att skydda använder hjälm.
Ta det som en idiotförklaring, om du behagar. Det är skillnad på att vara mindre klok/förutseende och att vara idiot.

Immer

a, man får välja själv om man ska ha hjälm eller inte. Men det man oftast glömmer bort är att man som vuxen är en förebild för yngre ryttare. Jag har sett flera stall där de vuxna, erfarna ryttarna rider utan hjälm och vips så rider de unga tjejerna utan hjälm...Inte bra med andra ord. Det är faktiskt nästan så jag tycker att man ska införa hjälmtvång till häst!

jag håller med dig, men för att citera en av världens bästa dressyrryttare: "...det finns ju så många saker som vuxna gör och barn inte får göra - dricka, röka, ha sex och köra bil - att jag tror att barn förstår att det finns saker de inte får göra."
och det ligger ju faktiskt nåt i det han säger... men det är ju upp till var och en (vuxen) om man vill skydda det man har innanför pannbenet eller inte..själv rider jag nästan alltid med hjälm för jag vill nog helst ha kvar mitt huvud den vackra dan jag åker av så det skriker om det :)

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 049
Senast: shia
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 909
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 266
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar