Varför jämt keps?

Sv: Varför jämt keps?

ch791022 skrev:
Ladan med hö men utan tak klara sig också utmärkt en varm sommardag.

Och om det blåser... ?
Kunde inte låta bli.

Jag tycker inte att man som "frittidsryttare" ska rida utan hjälm, då vad som helst kan hända. Hästen är ett flyktdjur och reagerar inte som vi tror att de ska göra i en situation ovavsett om den är så "snäll och trygg".
Jag tror att om man läst etologi så tänka man flera gånger innan man sätter sig på en häst utan hjälm.

EmmaJo skrev:
Och om det blåser... ?
Kunde inte låta bli.

Jag tycker inte att man som "frittidsryttare" ska rida utan hjälm, då vad som helst kan hända. Hästen är ett flyktdjur och reagerar inte som vi tror att de ska göra i en situation ovavsett om den är så "snäll och trygg".
Jag tror att om man läst etologi så tänka man flera gånger innan man sätter sig på en häst utan hjälm.

Jo men fritids-ryttare och beridare är väl endå 2 olika ting :smirk:

Är som att jämföra en Fiat och en Mercedes... Två helt olika förutsättningar!

Knapplån

Kan inte folk få göra som de vill? Varför måste andra lägga sig i om man har hjälm eller inte?

Montéryttare skrev:

Så du menar att beridare inte råkar ut för olyckor?
Jag minns ännu när man hittade en beridare död i ett dike här i våra trakter. Hon hade av okänd anledning fallit av hästen ("trygg" häst, i känd omgivning) och slagit huvudet i backen. Hon bar naturligtvis inte hjälm vid tillfället.

Immer

Caligrate xx skrev:
Jag tror att keps är vanligt i proffsstall därför att de inte rider med hjälm helt enkelt, :mad: ...
vilket är riktigt korkat. ungefär som om proffs hockeylirare spelade utan hjälm och skydd....
eller yrkesförare inte har bilbälte.
tycker det är extremt dåligt av proffsryttare att inte ta farorisken på allvar. känner några och de brukar banne mig inte slarva med varken hjäm eller väst om så krävs, mest pga av att de inte har råd att vara skadade.
det tråkiga är att många sämre ryttare gärna tar efter.

räcker ju att se en hopptävling och så kommer någon efter banan och tar lätt av sig hjämen och tackar publiken, så att alla ser att den bara låg på huvudet. då kan de lika gärna vara utan.

hjälm skall användas då man rider, oavsett kunskapsnivå.

och keps är väl ok! fast mössa är skönare...

Immer skrev:
Jag startade inte tråden. Däremot skrev jag vad jag anser om detta att rida utan hjälm, och det ser jag inte som något påhopp.

Självklart får man välja om man ska ha hjälm eller ej och den som har något att skydda väljer att ha hjälm vid all ridning.

Immer
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :angel:

Rumpnissen skrev:
Lag på hjälm? Var snäll och leta upp den lagtexten.
någon ren lag för det tror jg inte finns, och straffet får man nog själv när man skadas, men det är mer eller mindre uttalad praxis.

skall man ha hjälm på cykel, moped och andra fordon, så skall man ha det vid ritt och körning med häst också, sunt förnuft helt enkelt.

men det är ingen ide att argumentera med folk som anser att det inte behöver hjälm, de kommer inte köpa argumenten ändå. tyvärr så ser andra dem och apar efter.

'argumentera aldrig med idioter. De tar ner dig på sin nivå och vinner med erfarenhet.' -okänd

Fast förutsättningarna i det här fallet bör väl isf jämföras med hästen och det finns många fritidsryttare som sitter i en Mercedes och vice versa.

Om nån väljer att rida utan hjälm då och då så fine, däremot reagerar jag mot dem som a l d r i g bär hjälm - det känns inte särskilt genomtänkt. Eller att rida i cowboyhatt för den delen.

Montéryttare skrev:

Är som att jämföra en Fiat och en Mercedes... Två helt olika förutsättningar!

Som frittids ryttare räknar jag inte de som tävlar höga dressyrklasser och ska enligt TR bära hatt.
Fast jag tycker egentligen att de oxå borde använda hjälm då de är föreblider för så otroligt många ryttare, men men...

Även en beridares/toppryttares häst är ett flykt djur, som jag har påpekat tidigare.

Både en Fiat och en Mercedes kan råka ut för olyckor... Och det är väl därför som man använder hjälm, för att inte huvudet ska gå sönder om en olycka sker... Även om man är en "Mercedes"

har alltid keps i stallet, ser hemsk ut i håret annars...
rider alltid med hjälm och efter det är ju inte frisyren mycket att hurra för

Montéryttare skrev:
Ohhh yes. Äntligen en till tråd om varför vissa väljer att ha keps(mössa/ingenting) ist för hjälm... Låt människan få ha valfrihet! Tänk om man skulle hoppa på alla m hjälm.

(jag rider till 99% med hjälm JA!)

Fast de stackarna som rider utan hjälm, och inte har så mycket "där uppe" borde kanske få hjälp att förstå varför de ska ha hjälm.;)
Egentligen är det ju inte valfrihet... eftersom de inte förstår att de behöver ha hjälm och skydda det lilla de har. :idea:

frolic skrev:
Fast de stackarna som rider utan hjälm, och inte har så mycket "där uppe" borde kanske få hjälp att förstå varför de ska ha hjälm.;)
Egentligen är det ju inte valfrihet... eftersom de inte förstår att de behöver ha hjälm och skydda det lilla de har. :idea:

Jag tackar för att du kan dela med dig om din insikt! ;)

Du kanske skulle skriva en lagbok för vad man ska ha på sig när man rider :angel:

EmmaJo skrev:
Både en Fiat och en Mercedes kan råka ut för olyckor... Och det är väl därför som man använder hjälm, för att inte huvudet ska gå sönder om en olycka sker... Även om man är en "Mercedes"

Härligt att du tar allt bokstavligt ;)

EmmaJo skrev:
Som frittids ryttare räknar jag inte de som tävlar höga dressyrklasser och ska enligt TR bära hatt.
Fast jag tycker egentligen att de oxå borde använda hjälm då de är föreblider för så otroligt många ryttare, men men...

Även en beridares/toppryttares häst är ett flykt djur, som jag har påpekat tidigare.

Borde?? Börjar du tvivla nu :rofl:

Elektron skrev:
Om nån väljer att rida utan hjälm då och då så fine, däremot reagerar jag mot dem som a l d r i g bär hjälm - det känns inte särskilt genomtänkt. Eller att rida i cowboyhatt för den delen.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Håller med helt o fullt!

Immer skrev:
Så du menar att beridare inte råkar ut för olyckor?
Jag minns ännu när man hittade en beridare död i ett dike här i våra trakter. Hon hade av okänd anledning fallit av hästen ("trygg" häst, i känd omgivning) och slagit huvudet i backen. Hon bar naturligtvis inte hjälm vid tillfället.

Immer

Jo men rider du okända, unghästar, utomhus får man inte mer än skylla sig själv. Har själv vart med om många olyckor MED hjälm ute som jag hade vart död utan...

Rockriddaren skrev:
någon ren lag för det tror jg inte finns, och straffet får man nog själv när man skadas, men det är mer eller mindre uttalad praxis.

skall man ha hjälm på cykel, moped och andra fordon, så skall man ha det vid ritt och körning med häst också, sunt förnuft helt enkelt.

men det är ingen ide att argumentera med folk som anser att det inte behöver hjälm, de kommer inte köpa argumenten ändå. tyvärr så ser andra dem och apar efter.

'argumentera aldrig med idioter. De tar ner dig på sin nivå och vinner med erfarenhet.' -okänd

Att ha med lögner i en argumentation är att sjunka till botten. Sunt förnuft varierar. Det jag tycker är sunt förnuft tycker inte du, det finns alltså inget rätt och fel. Så jag håller med dig om det sista citatet.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 049
Senast: shia
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 909
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 266
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar