Varför inte övermogna bär till likör??

Otherside

Trådstartare
Det är ett HELT otroligt björnbärs-år i år - jag har plockat kilovis i skogen, gjort crumble, frusit in, gjort sylt, gele´... Nu vill jag göra likör - men ALLA recept på likör av bär säger att bären INTE får vara övermogna. Många av mina är nog om inte ÖVERmogna så i vart fall rejält mogna... Men det är ju då de har smak!! Varför kan jag inte använda dem till likör??? Jag har redan köpt fina flaskor och är redo.....
 
Det är ett HELT otroligt björnbärs-år i år - jag har plockat kilovis i skogen, gjort crumble, frusit in, gjort sylt, gele´... Nu vill jag göra likör - men ALLA recept på likör av bär säger att bären INTE får vara övermogna. Många av mina är nog om inte ÖVERmogna så i vart fall rejält mogna... Men det är ju då de har smak!! Varför kan jag inte använda dem till likör??? Jag har redan köpt fina flaskor och är redo.....

Jag rådfrågar min likörbok. Där står det tvärtom! Iaf när det gäller svarta vinbär så ska bären vara mogna eftersom det kan hända att likören gelear sig om bären är för omogna. När det gäller krusbär står det att man ska ha mogna krusbär. Det står tyvärr inget björnbär.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 956
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 948
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 151
Senast: mamman
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 877
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp