Eller vem som helst som har det minsta hum om hur man leder bara för att de är snälla och hyfsat uppfostrade.Hästarna kan följa dig dom en hund med hjälp av klicker och morötter också
Skillnaden är målet. I vissa inriktningar inom NH är målet det jag uppfattar som avtrubbade hästar som lyder blint. Jag ogillar när man hanteringsmässigt "lobotomerar" hästar oavsett om det är med psykiskt eller fysiskt våld.Vad är skillnaden i att de inte funkat enligt NH-metoder eller andra metoder? Det finns ju ett rätt stort antal farliga hästar idag som blivit det pga oss människor. Och det är iom antalet nh-folk respektive folk som inte sysslar med nh inte fler hästar som blivit farliga pga nh utan annat.
De möter ju samma öde oavsett. Förhoppningsvs får de hjälp av en duktig problemlösare. Eller så får de fortsätta härja runt och må dåligt eller avlivas. NH eller icke..
Vissa oavsett inriktning har inte mål alls utan verkar mest lösa allt ad hoc och med "våld" såsom kedjor, spö, linor och här räknar jag inte in de som är medvetet grymma mot hästarna.
Alla som har målet att få tillitsfulla lätthanterliga hästar som trivs är okej ( om de lycka hyfsat) oavsett vad de kallar sin metod, så länge metoden är hästvänlig.