Jag tycker det här är väldigt intressant.
När jag tog upp hästintresset igen träffade jag en hästägare som sa att hon inte kunde sälja hästar för att ”alla bråkade” med hästarna. Det fick mig att fundera för jag förstår ju att hon inte menade att folk slår sina hästar. Hon syftade på ett annat sorts bråk och när jag började ta reda på hur hästhållningen förändrats på de 30 jag varit borta sprang jag in i NH, och nu kliar jag mig i skallen..
Menar ni alltså att trots att det är fler hästar och hästägare nu, så sjunker kunskapsnivån?
Vi har ju avlat fram hästar som på en del sätt är svårare än dåtidens hästar. De är större, rörligare, känsligare och vi har fått mer munproblematik och kissing spines etc. Överrörliga hästar kräver mer av sin ryttare för att hålla. Det är ju inte sällan de bökiga hästarna har en icke upptäckt smärtproblematik.
Idag köper folk häst efter ambitioner och inte alltid efter vad de klarar av här och nu. Det känns också väldigt mycket läskigare att sitta på en häst på 170 som är väldigt rörlig, snabb och explosiv om man nu känner att den far iväg/går av hjälperna. Vissa blir då rädda och måste då ta till ngt för att få kontroll, om det så blir betsla upp, graman, nh eller annat..
Och de känsliga hästarna kan ju triggas mer av en dålig hand, kass balans etc hos ryttaren. Det kan ju också vara så att hästarna skulle må bra av att bara få galoppera av sig mer än tex många dressyrryttares hästar får.
Nu sista året eller så upplever ju jag att elitryttare visat att de tar hjälp av folk som är bra på problemlösning, miljöträning, hästars psyke etc. Det tror och hoppas jag kommer göra så att gemene man fattar att det kan vara riktigt bra att ta lektioner även i det.
Det ses ju forrtfarande som ngt fult i många kretsar.Man tycker att man vet nog och det är pinsamt att erkänna att man behöver såna lektioner. Det är prestige att inte ta såna. När man samtidigt inte skäms det minsta över att man inte kan rida avancerat utan lektioner.
Och ja, kunskapen sjunker. Och är på för tok låg nivå i många fall. Jag känner inte någon som jobbar med häst alt rider på högre nivå som inte anser det. Det pratar vi om som ett stort problem. Även försäkringsbolag har uttryckt den åsikten.
Jättetråkigt!
Jag tror det finns så mkt av grund kunskap idag att folk plockar hej vilt av det grunda och ska få någon helhet av det på egen hand. Det blir inte bra när man inte har ett system och erfarenheter i ryggen. Det blir varken hackat eller malet. Det finns så mkt möjliga inputs för folk att det bara blir en sörja av det.