En annan grej jag kom på (appropå att hästen betar när man leder) att man "skulle göra" gör mig så full i skratt nu. Det är ju helt absurt haha!
Hästen fick aldrig aldrig någonsin beta/dricka/äta hötussarna jag lade ut utan att jag hade okejat det först. Jag skulle alltså stanna hästen på platsen där den skulle beta, och vänta en stund. Sedan repa av en bit gräs, som var signalen att "nu kan du äta" ... för att jag alltid skulle äta/dricka först för då var jag starkast typ.
Började hästen beta på eget bevåg var den oupfostrad/ såg sig själv som ledare och då skulle jag visa vem som var ledare genom att få upp huvudet och antingen longera den, backa den i cirklar, eller göra något av de där 7 "spelen" som finns i NH tills hästen tuggade och sänkte huvudet. För då hade den fattat. Och då kunde jag igen vänta en liten stund och sedan repa en grästuss.
Samma när man skulle släppa dem i hagen, då skulle man först repa en grästuss och sedan leda hästen till vattnet och plaska lite i det med handen innan man släppte.
Jag fattar inte varför jag höll på