Varför inte gröna papper?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare savage
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 280
S

savage

Kan någon hjälpa mig att förstå varför denna häst inte får gröna papper? Pappa är godkänd, mamma är efter Irco Mena dock tillverkad innan Irco Mena blev godkänd så att hon har vita papper kan jag förstå men varför skall hennes avkomma ha det som är tillverkad nu? Irco Mena är ju godkänd nu och därför bör väl hans avkommors avkommor (blev lite konstigt det där) få gröna papper?

Sv: Varför inte gröna papper?

Avkommor till en hingst som inte var godkänd när de tillverkades blir inte godkända bara för att hingsten blir det senare. De har för alltid grå papper och deras avkommor e godkänd hingst ska därför ha vita papper.

lånar tråden lite

min häst har vita papper men jag vet inte varför. hon är efter lane court - marino - leif protector vbl travare. är det på grund av travaren som hon har vita? har inte riktigt koll på färgerna.

Precis!

Hon är antagligen rätt gammal, för enligt det nuvarande systemet skulle hon ha grå papper.

Gröna papper = pappa, morfar och mormorsfar godkända

Vita papper = pappa godkänd, morfar eller mormorsfar ej godkänd men av ras som är godkänd av ASVH

Grå papper = ej tre led ren halvblodsstam.

Eftersom ditt sto saknar tillräckligt många led ren halvblodsstam skulle hon fått grå papper om hon registrerats idag.

okej, hon är född 92. jag har funderat på hur det kommer sig men aldrig lyckats klura ut det.
hon ska ha föl till sommaren vad blir det för färg på fölets papper då? blir dom gröna? det är efter en godkänd hingst.

Hej.

Jag sitter i ASVH´s styrelse. Detta är precis en sådan fråga som borde lyftas till ASVH. Skriv en motion till nästa årsmöte.

Vänliga hälsningar Johan

Fölet kommer att få gröna papper eftersom både Lane Court och Marino var godkända för halvblodsavel.

Däremot kommer ditt sto aldrig att kunna bli mamma till en godkänd hingst eftersom en godkänd hingst måste ha en godkänd pappa och stamboksförd mamma och för att ett sto ska bli stamboksfört måste hon ha gröna papper. Men det är ju inte hela världen (mitt eget sto har vita papper och får avkommor med gröna) bara man vet vad som gäller:)

På vilket sätt tänkte du att man skulle kunna göra en motion av den frågan? Tydligare info på ASVH's hemsida?
Eller tänker du på ursprungsfrågan, varför avkommor tillverkade då en hingst inte var godkänd inte kan få gröna papper om hingsten senare blir godkänd?

Avkommor till en hingst som inte var godkänd när de tillverkades blir inte godkända bara för att hingsten blir det senare. De har för alltid grå papper och deras avkommor e godkänd hingst ska därför ha vita papper.

Vilket då gör att det finns en unghingst med kanonstam och som verkligen skulle vara något att visa på bruksprovet MEN han har vita papper... Helt galet i min mening.....

har samma "problem" på en utav jobbets hästar...
hon är "gammal" (14 år) o har "bara" vita papper...
lite off kanske, emn skicka mig rätt om det går, men är det värt att sälja/köpa en sånt "gammalt" sto med bara vita papper för 450 000?

Hej.

Jag sitter i ASVH´s styrelse. Detta är precis en sådan fråga som borde lyftas till ASVH. Skriv en motion till nästa årsmöte.

Vänliga hälsningar Johan

Det är nog något man skall göra, var inte samma diskussion uppe förut med avkommor efter bl a Cortez?

Vilket då gör att det finns en unghingst med kanonstam och som verkligen skulle vara något att visa på bruksprovet MEN han har vita papper... Helt galet i min mening.....

Tycker också att det är synd att systemet ser ut som det gör. Vem vet hur många goda avelshästar som förloras på det sättet.

Det beror väl på vad stoet gjort i övrigt och var i stammen den icke godkände hingsten finns. Är han mormorsfar får ju hennes avkommor gröna papper även om hon inte kan bli mamma till en godkänd hingst.

Det är sånt regelsystemet är och alltid har varit. Det borde man vara medveten om redan när man tillverkar eller köper en sådan häst.
Den blir förmodligen en bra sporthäst och då spelar färgen på pappren ingen roll.

Tycker också att det är synd att systemet ser ut som det gör. Vem vet hur många goda avelshästar som förloras på det sättet.

Visst är det tråkigt, kommer du ihåg varför Irco Mena kasserades från början?

Det är sånt regelsystemet är och alltid har varit. Det borde man vara medveten om redan när man tillverkar eller köper en sådan häst.
Den blir förmodligen en bra sporthäst och då spelar färgen på pappren ingen roll.

Att han blir en bra sporthäst är jag övertygad om, det är till det han är tillverkad men... tänk vad roligt om det även skulle vara möjligt att få en sådan hingst godkänd och få in honom i aveln, det ena behöver ju inte utesluta det andra?

Hej

Ursäkta om jag var otydlig.

Om jag har förstått det hela rätt så har fölungen en fullvärdig härstamning men morfadern Irco Meno har bet innan han är godkänd.

Personligen tycker jag att det är myndighetsmissbruk att inte godkänna denna härstamning.

Om någon vill ändra på ASVH´s regelverk så skickar men en motion till årsmötet.

Vänliga hälsningar Johan

Hej

Ursäkta om jag var otydlig.

Om jag har förstått det hela rätt så har fölungen en fullvärdig härstamning men morfadern Irco Meno har bet innan han är godkänd.

Personligen tycker jag att det är myndighetsmissbruk att inte godkänna denna härstamning.

Om någon vill ändra på ASVH´s regelverk så skickar men en motion till årsmötet.

Vänliga hälsningar Johan
Hej, du har förstått precis rätt. Att stoet har gråa papper är helt okej men eftersom unghingsten är tillverkad efter att Irco Mena blev godkänd så tycker man ju att han skall få gröna papper trots att modern har grå... Det är en djungel med alla regler och det som är tråkigt är att det skall behöva ta så många generationer innan ett misstag från ASVH (i det här fallet att kassera Irco Mena) kan rättas till.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 113
Senast: Raderad medlem 147980
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 117
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 774
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka