Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???
Par där en studerar och är hemma mycket behöver inte ta ut nån fp kanske. I såna fall är det väl bättre att den förälder som jobbar kan ta över dagarna så båda kan vara hemma.
Det är just detta jag har sagt flera gånger i tråden redan. ALLA människor som skaffar barn har inte 8-17 anställningar. De lever olika liv där de har olika förutsättningar.
Silverkedjan har ett högavlönat jobb som gjort det möjligt för henne att på mindre än heltid försörja familjen, vilket bevisar att man inte behöver ha ett heltidsjobb för att må bra.
Men det bevisar också att människor kan planera sina liv när de får barn att båda kan vara hemma mycket trots att bara en får FP. Som jag sagt tidigare hade det varit superbra om jag och sambon fick barn NU, då hade jag som studerar varit hemma massor med bebisen, och sambon skulle kunna ta ut de flesta FP dagarna. Han tjänar bra med pengar, jag får studiemedel, och vi hade klarat oss ypperligt! Hade jag varit tvungen att ta ut 50% av föräldraledigheten hade jag behövt ta uppehåll i mina studier, trots att det inte alls är nödvändigt. Det hade inneburit att jag hade behövt plugga ännu längre tid, jag hade blivit ännu äldre än vad jag är och jag hade blivit mindre attraktiv på arbetsmarknaden! DET hade varit ett steg åt fel håll när det gäller jämlikhet mellan könen! Helt plötsligt blir ju jag som kvinna den straffade för att jag skaffade barn under omständigheter som annars hade varit ypperliga!
Genom lagstiftning producerar man inte bättre pappor, genom lagstiftning producerar man inte fram en mer älskvärd kärnfamilj. Genom lagstiftning om föräldraledighet sätter man upp gränser för vad människor själva tycker är bäst, genom lagstiftning sätter man upp gränser för hur människor vill leva och man sätter stopp för människors egna planer och drömmar.
So what om en kvinna tar ut mer FP än vad pappan gör, so what om hon tar ut fler VAB dagar.....det bevisar fortfarande inte hur många effektiva timmar som varje förälder har med sina barn. Det bevisar inte hur barnen mår, det bevisar inte vem som gör mest i hemmet.
Min mamma var hemmafru när jag var liten, hon började jobba för att hon ville när jag var ca 15 år gammal. Men jag ska säga att min pappa gjorde dubbelt så mycket som min mamma i hemmet. Han fick upp mej och min bror till skolan varje morgon, fixade frukost när vi var små, han städade etc. Det enda min mamma egentligen gjorde var att laga middag, och inte ens det gjorde hon varje dag. Min pappa hade eget företag med kontoret precis brevid huset, så han fanns alltid till hands i alla fall när man kom hem från skolan, när man behövde skjuts till stallet etc.
Min pappa tjänade mycket mer än vad min mamma hade gjort i samma situation. Nu fick vi barn tillgång till både mamma och pappa, trots att min pappa inte tagit ut en enda dag i FP på två barn. Både jag och min bror har en jättebra relation till våra båda föräldrar...så inte beror det på vem som tar ut statistiskt mest i föräldraledighet.
Mina föräldrar har varit gifta sedan 1972 och håller fortfarande varandra i handen när de går på stan...så jag tror inte att människors lycka sitter i vem som tog ut mest av föräldraledigheten!