Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Är det bättre att ha barn tidigare på dagis?

Just 1-åriga barn fungerar mycket bra för att börja på dagis.
Vid 1½ blir det mycket svårare för både barnet och föräldrarna.
Jag och många med mig (t.ex. pedagogerna på min minstas dagis)anser att en dagisstart med korta dagar vid just året är att föredra framför en senare start med längre dagar på en gång.

Min äldsta började hos dagmamma som 1-åring.
Hon har aldrig gått på dagis men bytte dagmamma pga flytt vid 1½.
Nästa barn började hos dotterns andra dagmamma när han var året och den minsta började på dagis när han var året.
Han har varit på samma dagis hela tiden och börjar i höst i Förskoleklass på en annan skola.

Senast ändrad:

Det är intressant att se, både här och IRL, hur en fördelning av föräldrapenningen som är ungefär 84-16, gång på gång motiveras av folk som säger "Jo, just i VÅR familj passar det på grund av speciella omständigheter bäst att mamman är hemma mycket mer." Det är lite märkligt att alla dessa individuella fall har exakt samma lösning - nämligen att normer för könssterotypierna upprätthålls.

För övrigt: ingen har, vad jag kan se, idiotförklarat någon för att den vill vara hemma länge. Ingen har, vad jag kan se, sagt sig vara en så himla bra förälder i anslutning till att man förespråkar att föräldraförsäkringen används till det den är: ett unikt generöst sätt att möjliggöra för föräldrar att vara med sina små barn.

Studier visar att barn som börjar tidigt på dagis snarare klarar sig bättre i skolan (ämnesmässigt och socialt) än de som börjar sent eller inte går på dagis alls.

Trots detta finns det ju enorma mängder obekräftad teoribildning om motsatsen. Jag fattar inte varför.

Studier visar att barn som börjar tidigt på dagis snarare klarar sig bättre i skolan (ämnesmässigt och socialt) än de som börjar sent eller inte går på dagis alls.
Och för att skåda litet navel även jag då.
Mellansonen som fick flytta till dagis då dagmamman blev sjuk har klarat sig bättre i skolan än dottern som levde i gullig och skyddad Dagmammevärld.
Dagmamman var underbar och dottern kände det som ett andra hem där.
Men det blev ju inte lika mycket träning för skolmiljön som dagis blir.
Det blev däremot massor av träning i fina egenskaper som medkänsla, hjälpsamhet och empati.
Något som klasskamraterna senare utnyttjat.

Trots detta finns det ju enorma mängder obekräftad teoribildning om motsatsen. Jag fattar inte varför.
Men det fattar jag.
Man vill helt enkelt vara hemma för sin egen skull.
Och då så skyller man det på att det är bra för barnet.
Och visst sjutton är det gulligt att vara hemma med sin 1-åring, det är det ju.
1-åringar är underbara.

Det är intressant att se, både här och IRL, hur en fördelning av föräldrapenningen som är ungefär 84-16, gång på gång motiveras av folk som säger "Jo, just i VÅR familj passar det på grund av speciella omständigheter bäst att mamman är hemma mycket mer." Det är lite märkligt att alla dessa individuella fall har exakt samma lösning - nämligen att normer för könssterotypierna upprätthålls.

F
Liknade argument hördes garanterat när lagen om bilbälte kom till
"Men var och en måste väl få bestämma själv" "det drabbar ju ingen annan än mig själv.."
Uppenbarligen så kunde folk inte fatta rätt beslut själva, och en lag fick komma till.

Kanske skulle knepet vara att höja fppenningen. Iallfall för låginkomstagare. Då skulle ekonomiskälet falla bort.

Svenska folket har det inte så dåligt ställt, men tyvärr tjänar männen så mycket bättre än kvinnorna att de skulle få det dåligt ställt om man tog bort männens lön i många fall.

Gissa varför? Jo, för att en kvinna i fertil ålder som söker ett jobb har en röd varningslampa på skallen som skriker MAMMALEDIG - blir borta länge från jobbet.

Om pappor börjar ta ut mer ledighet försvinner den där lampan. Både män och kvinnor får istället en varningslampa som skriker FÖRÄLDRALEDIG. Alltså blir inte kvinnor bortvalda just för att de är kvinnor.

Kanske skulle knepet vara att höja fppenningen. Iallfall för låginkomstagare. Då skulle ekonomiskälet falla bort.

Nej, knepet skulle vara att beräkna föräldrapenningen på hushållets inkomst delat på två. Samma fp oavsett vem som är hemma, alltså:)

Säg att det blev så. Nån som tror att dagarna skulle delas 50/50 för det? Jag gör det inte. Men motviljan mot att vara pappaledig skulle bli tydligare när den inte kunde förklaras med ekonomin. Mäns jobb är av någon anledning nästan alltid viktigare.

Senast ändrad:

Men kan ni inte SE att det inte handlar om de enskilda familjerna utan om SAMHÄLLET i stort?
Att det är samhällseffekterna som vi talar om.

Jag har allrid i min enfald trott att föräldraledigheten var till för att barnen skulle få en bra start i livet. Inte att den var till för samhälleffekterna.

Jag har allrid i min enfald trott att föräldraledigheten var till för att barnen skulle få en bra start i livet. Inte att den var till för samhälleffekterna.
På vilket sätt skulle det vara dåligt för barnen att om det delades 50/50?

Så det ena utesluter det andra?

Det grundar för en bra start och en ännu bättre fortsättning...

Men ingen kan väl påstå att det är bättre för en 1-åring att vara på dagis.
Klart det är bättre för barnet att vara hemma.
En 1-åring har inget behov av dagis.
Det är föräldrar som är tvugna att lämna sina små som påstår det för att lätta på sitt samvete.

Nej, knepet skulle vara att beräkna föräldrapenningen på hushållets inkomst delat på två. Samma fp oavsett vem som är hemma, alltså:)

Det tror inte jag på.
För då så vill man ha den högre FP för den med lägre lön men inte den lögre FP för den med högre lön.

Jag tror att det skiter sig med den lösningsn.

Men ingen kan väl påstå att det är bättre för en 1-åring att vara på dagis.
Klart det är bättre för barnet att vara hemma.
En 1-åring har inget behov av dagis.
Det är föräldrar som är tvugna att lämna sina små som påstår det för att lätta på sitt samvete.

Jo det påstår jag och en massa experter på området.
Och det beror på att jag har haft valet.
Jag kunde välja mellan att vara hemma eller inte.
Jag konsulterade förkollärare med lång erfarenhet bl.a. av att vara Dagisföreståndare i många år.
Jag frågade på BVC.
Jag frågade på den barnomsorg som mina barn skulle gå i.
Och jag läste all tillgänglig litteratur och forskning i frågan.

Svaret var entydigt.
Barnen uvecklas possitivt av att börja på dagis vid just 1 års ålder.
Det är en naturlig ålder att söka sig andra vårdare än mamman.
För som stenåldersmänniskor så var det då som mormor och resten av flocken började att ta hand om barnet medan mamman gjorde annat.
Ofta så var dessutom redan nästa barn på väg.
Det som alla dessa utbildade experter var överens om var korta dagar från 1 år.
Komma till vid samlingen vid 9 och åka hem runt 15-16 efter en stunds lek efter middagssömnen.
En 1-åring sover dessutom 1-2 timmar på eftermiddagen så därför känns inte dagen så lång.

Jag har haft valet - jag har tagit reda på fakta.
Och jag har följt vad forskningen visar.
Jag vill mina barn det bästa.

Stora övergripande förmåner handlar ALLTID om sammhällseffekten och ALDRIG om individen.
Den politik som Sverige har haft under en lång tid är en kollektiv politik.
Och den generösa föräldraförsäkringen har varit ett stimulanspaket för att det skall födas flera barn.

En bra start i livet - javisst, men till samhällsnytta.
Det skall alltså produceras välartade och framgångsrika samhällsmedborgare.
Det handlar inte (som många tycks tro) om att föräldraledigheten skall bli en så bra upplevelse för föräldern och familljen som möjligt.
Med en maximal möjlighet till diverse nöjen.

Individuell samhällsomsorg sköts av våra socialkontor.

Hur skulle det hjälpa?
Kan jag få ett räkneexempel tack?

Alltså om man lagstadgade om 50/50 och sedan betalade ut FP efter ett genomsnitt på hushållets inkomster, då försvinner det ekonomiska argumentet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 421
Senast: WildWilma
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 813
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25