VARFÖR i alla glödheta!?????

KungTulle

Trådstartare
Tar man en sån här valpkull överhuvudtaget?????????? Man blir ju inte förvånad att de inte hittat köpare....:devil:

Hittade detta på en svensk hemsida som omplacerar bla hundar till nya hem.

Citerar:

"3 blandrastikar, valpar söker nytt hem. 50% schäfer, 50% Kaukasisk Ovtjarka.

De 2 grå tikarna är lätthanterliga, vänliga och bra familjematerial. Sista gyllenbruna tiken är väldigt blyg, nästan lite rädd och behöver någon med erfarenhet som kan bygga upp hennes självförtroende.

Rasen Kaukasisk Orbatjov är mkt speciell, och ägaren är mycket noga med var valparna hamnar. Hon väljer hellre att avliva valparna än att de hamnar i fel händer.

Hundrasen blir mkt stor och har otroligt mycket vakt och aggresivitet i sig, trots de snälla björnlika utseendet. Den är inte som en schäfer som jagar bort en angripare utan orbatjoven attackerar direkt.
Det är en mkt stor hund som kräver mkt mat och plats och passar absolut inte i en lägnehet.
Vikt: upp mot 100 kg och mankhöjd runt 1 meter.

Känner du att du kan erbjuda dessa valpar ett bra hem så skriv ner vad du har att erbjuda så skickar jag infon vidare till ägaren så får hon ta ställning om ni överhuvudtaget passar som ägare till en sån här kraftfull ras.
"

Valparna är alltså födda 07 vad jag förstod.......

:eek::eek::eek::eek::eek:

/KT

Sv: VARFÖR i alla glödheta!?????

Var det bild på valparna ?

Jag tycker det låter som en påhittad annons på något vis ..

I annatfall så skulle jag maila och tipsa om avlivning direkt faktiskt.. Usch

Var det bild på valparna ?

Jag tycker det låter som en påhittad annons på något vis ..

I annatfall så skulle jag maila och tipsa om avlivning direkt faktiskt.. Usch

Tror inte det är påhittat eftersom det är taget från en förening som arbetar med omplaceringar av djur. Dvs inte en annons på blocket etc. Och JA det var bilder på hundarna.

/KT

Oj läste inte tillräckligt noga *sorry*

Ja då var det illa, jag hade nog mailat denna förening och givit min syn på denna blandning ...

Varför i hela friden låter man i denna kombination inte iaf den rädda och ängsliga valpen få somna in?

Usch :(

Sökte på rasen Kaukasisk Orbatjov eftersom jag aldrig hört talas om den och hittade annonsen du menar.

"Hundrasen blir mkt stor och har otroligt mycket vakt och aggresivitet i sig, trots de snälla björnlika utseendet."

För mig låter det som vansinne att behålla blandrasvalpar efter en sådan hund, tror de kommer få mycket svårt att hitta passande ägare till dessa. :crazy:

Kan ju ha varit så att schäfern och krrufujcjc hunden (stavas?) kan ha tjuvparat sig och ägarna ojar sig och vet inte om de ska avliva eller ej men beslutat sig för att försöka annonsera ut.

Kan ju ha varit så att schäfern och krrufujcjc hunden (stavas?) kan ha tjuvparat sig och ägarna ojar sig och vet inte om de ska avliva eller ej men beslutat sig för att försöka annonsera ut.

Man får ju hoppas att det är så, med tanke på vart annonsen ligger så är det nog ingen som parat för pengarnas skull.

Det har gjorts flera kullar på den kombinationen. De marknadsförs som "trevlig familjehund med lite vakt" och säljs till okunniga förstagångshundägare. Markandsförs under namnet "rysk bergsschäfer"...
Jag har träffat ett par av dem och det blir STORA inte direkt roliga hundar. En av dem bodde grannar med oss och verkade aldrig ha hört talas om vad ovtjarka är för ras men ville ha en stor hund så att matte slapp vara mörkrädd.

Här är en länk från en uppfödare som föder upp korsningen
http://bergsschafer.tripod.com/

Senast ändrad:

*f-n* vilken jobbig hemsida:D

Lät ju kanon, en stor hund som inte behöver särskilt mycket.

*harkel*

Glad som tusan att grannen har york:D

e136.gif
¨

Helt ärligt,vad tänker folk med egentligen ....

En sån där har jag träffat många gånger och dena hade inte alla trollen på plats om man säger så... Köptes som familjehund, men den var koko så jag vet inte om den lever idag.

Det är ju inte ens en speciellt ovanlig korsning, tycker man ser valpannonser på ovtjarkablandningar, oftast med schäfer, ganska ofta. Ofta marknadsförda som "bergschäfer" eller varför inte "gammaldags schäfer (långhårig och rakryggad)" gärna beskrivet som "underbar nallebjörn med lite vakt", "trygg, lämplig sällskapshund" osv... :crazy:

*kl*

Nu har jag läst hemsidan och nu flimrar det framför ögonen på mig... Vilket hemskt upplägg. :crazy:

Och vilka monsterhundar. dubbel-:crazy:

Tyvärr har det blivit populärt att korsa dessa raser och kalla hundarna för rysk bergsschäfer.
Bergshundsklubben har fått mer än en påringning från förtvivlade hundägare som vill ha hjälp att hantera sin bergsschäfer.

jag träffade en kille som hade haft "kaukasian shepherds" hemma i vitryssland. antar att det är samma ras? hur som helst verkade det knappast vara några sällskapshundar, de sålde de flesta av sina hundar till armén, resten som rena vakthundar.

Saknar ord...
Undras hur ras klubben för Kaukasisk Ovtjarka tycker om detta...
Och Schäfer klubben förstås, men de är väl så vana vid konstiga Schäfer korsningar.

Mina grannar har exakt den blandningen på sin tik som dom parade med en schäferhane förra året.
Tydligen hade deras veterinär föreslagit detta då risken för livmodersproblem skulle minska om hunden fått valpar som ung.
Ut kom det 14 valpar och dom sålde alla utom 1 så nu har dom två monster i sin inhängnade trädgård. Jag vågar knappt gå förbi längre, varesig med min hund eller ensam utan traskar hellre igenom skogen åt andra hållet. Folk i trakten har helt slutat gå förbi.
Att dom vaktar är en lätt underdrift :crazy:
Dom slänger sig mot stängslet med rest ragg, högljutt skällande, oftast ger dom sig på varandra när man väl passerat så det är inte sällsynt med trattar och bandage på hundarna.
En av dom kom lös för ett tag sen och jagade mina stallkamrater som var ute och körde, han attackerade verkligen hästarna och hängde med närmare en mil.
Detta är dessutom en småbarnsfamilj och även om det går bra med deras barn är det få barn som vågar åka dit och leka. :cool:

Finns det verkligen fortvarande veterinärer som rekomenderar en valpkull för att minska risken för livmoderproblem:confused:
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 917
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte... 2 3
Svar
41
· Visningar
8 452
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 114
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är... 23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 836
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka