Varför helklippning

Sv: Varför helklippning

Jag har då aldrig hört att man ska spara lite päls över njurarna? Varför inte över blåsa, mjälte och lever? Med den blodgenomströmning njurarna har betyder lite päls inte så mkt. De sitter inte heller direkt under huden. Ursprungligen var väl kuddarna i pudelns klippning också avsedd att värma. Att det är helt onödigt har man förstått sedan 1700-talet!

Att man sparar en fläck under sadeln är också svårt att begripa. Många menar att det ska förhindra skav. Hur då? Har man en sadel som passar behöver man inte en päls-stötdämpning. Snarare blir denna pälsen svettig och ökar risken för såväl skav som infektioner som streptotrikos.

Hästar som inte arbetas svettiga tycker jag inte ska klippas alls. Klippningen är ett nödvändigt ont för arbetande hästar.

Vad jag har lärt mig, så har hästen väldigt mkt värmeutsläpp just över rygg, länd och kors, och i och med detta kyls den väldigt mkt lättare ner om den helklipps och inte håller sig varm, jmf med om den har päls kvar.

ang att spara en fläck för sadeln så stämmer det inte över huvud taget att en välpassande sadel inte ger skav om du klipper av pälsen. det blir en helt annan sak med avhuggna pälsstrån, för dessa rör sig inte med sadelns och ryttarens rörelse, på alls samma sätt som en utvuxen päls gör. Jag kan ge exempel på otaliga hästar, inklusive min egen, som får skav oerhört lätt så fort pälsen är avhuggen och klippt. Min får tex skav av tygel, av skänkel av ALLT som ligger emot den klippta pälsen. Han får även lätt vinterskav av vojlocken/schabraket precis vid sadelns bakre kant vintertid. och det är SAMMA sadel och samma filtar, som ligger under och som ALDRIG rör en milimeter av pälsen i utvuxet tillstånd. Jag får rida med renskinn under vintertid just pga att han blir så känslig i pälsen den tiden på året, och som sagt, framför allt på de avklippta delarna. Fråga vilken kunnig sadelmakare som helst, fenomenet med skav av klippning och skav under vinterpäls halvåret är mkt vanligt och har inget att göra med dåligt liggande sadlar, eftersom de ligger lika utmärkt som andra delar av året. vissa hästar är helt enkelt väldigt känsliga.

KL
Helklippning är till för hästar som svettas EXTREMT (de flesta svettas INTE över rygg, länd och kors vintertid i svala temperaturer); och som jobbas inomhus i tempererad miljö under vinterhalvåret. det är INTE till för kreti och pleti av hobby ryttare, så som är fallet nuförtiden, som helklipper sina hästar pga trend och estetiska skäl, och samtidigt saknar kunskap om hästens värme reglage. Nuförtiden klipper varenda hobby ryttare helklippning på sina hästar, och sen helgarderar man sig om man råkar veta så pass att hästen lättare blir kall med helklippning, och täckar i trippel lager istället för att dubbel gardera sig att hästen blir kall.
inte särskilt hälsosamt.

Senast ändrad:

Som sagt, mina hästar - och fler i gänget - har aldrig fått skav pga klippt under sadel. En bra sadel ligger stilla och gnussar inte runt. Men visst, jag kan förstå att rakat kan irritera huden (empirisk upptäckt) - har dock aldrig haft problem av det. På hästarna.

En helklippt häst, oavsett pälslapp på ryggen eller ej, bör inte gå otäckad. Täcket ersätter pälsen och förhindrar den värmeutstrålning du avser. Vid ridning/träning brukar man använda ett ländtäcke tills hästen har blivit lite varm av arbete. Njurarna behöver inte värmas upp något särskilt.

Något som snarare borde vara ett problem är helklippta hästar (eller halvkklippt för den delen) som går "barmagade" - på ryggen varmt täcke - under magen ingenting. Hur reglerar man temperaturen efter det?

Fö håller jag med!

Senast ändrad:

Japp, men då är det väldigt individuellt hur irriterade de blir av rakning, och du bör inte påstå att det är generellt är helt obefogat att lämna en fläck där sadeln ska vara : )

Jag har full koll på både hel klippning och halvklippning och täckesanvändande : ) Mitt argument är att många har noll koll på hur hästen reglerar sin temperatur ö.h.t, i detta landet råder ett problem där hästarna ofta täckas över vad de faktiskt mår bra av (700 gram täcken i mildgrader, trippla täcken osv, med spänningar, skav och problem som följd osv). så med det i åtanke att samma folk dessutom helklipper sina hästar, så blir problemet än mer bekymmersammt i mina ögon.

ang. halvklippt häst med täcke över ryggen men klippt mage så funkar det i regel utmärkt. hästen reglerar värmen primärt via rygg, länd och kors, inte via magen.

KL

När jag klipper min pålla till vintern så väljer jag att henne "jaktklippt" tror jag det heter. Hur som helst, klipper halva halsen, magen, upp över flankerna. Just där de svettas vid arbete.

Mer än EN veterinär har sagt till mig att det är tämligen onödigt att klippa mer, OM det inte är så att man rider i ett varmt ridhus väldigt ofta. Vilket jag inte gör. De veterinärer jag pratat med menar på att man kan dra på sig onödiga problem genom att helklippa hästarna. Just pga det Mackan påpekat - värmeutsläppet över rygg, länd och kors är rätt stort på hästar. Kalla om magen är blir de inte på samma sätt.

Eftersom en häst inte svettas där normal, så finns det egentligen ingen anledning att helklippa hästen. OM man, som sagt, inte rider i uppvärmt ridhus varje dag.

/Lizzie

*knapplån*

Såhär klippte vi en häst för någon vinter sen

Skitfult, jag vet. Men det var där hon svettades.
Hon reds utomhus, i ur och skur och i stallet där hon stod fanns det ingen som hade tid att byta eller lägga på täcken på morgonen.
Stallet var kallt så det var inget ställe man ville ställa in ullig, blöt pälsboll för att torka.

Året därpå hade hon en bra mkt finare klippning, men helklippning har aldrig varit aktuellt eftersom hästen i fråga inte rids, svettas eller är uppstallad på ett sådant sätt att det skulle fungera.

Men jag har sett folk helklipp sina hästar bara för att det ska vara så. Att det sedan har varit tunna, nästan pälslösa hästar har det inte tagits i beaktning. Att hästarna dessutom nästan gått i taket har heller ingen betydelse.

Å andra sidan hängde jag hos en amatörtränare i galopp när jag var liten, ingen av hennes hästar klipptes. Dock täckade hon dem för att de inte skulle sätta grymt med vinterpäls.

Som andra redan skrivit, så påverkas knappast njurarna av att man helklipper hästen - njurarna ligger en bit in i kroppen och det är knappast troligt att de skulle påverkas av kyla om inte hela hästen blev rejält nerkyld.

Jag delklipper min islandshäst höst- och vintertid för att försöka optimera pälsmängden så att han varken svettas för mycket vid ridning (eller bara av att stå i stallet, vilket hänt milda höstar!) eller i normalfallet måste täckas utomhus. För mig går det alltså helt bort att helklippa - jag vill alltid ha päls kvar över rygg/kors/rumpa, ben och huvud. Sedan klipper jag "lagom mycket" på hals, bog, bringa och under magen. Klipper första gången i slutet av augusti, sedan oftast i oktober och december också.

Hästen är i tävlingskondition och rids 5-6 dagar i veckan. Vinterhalvåret är ju oftast lite lugnare för oss som rider islandshäst (inga tävlingar då), men jag rider och tränar förstås då också. Rider enbart utomhus, vilket är en bidragande orsak till att jag väljer att delklippa.

Som jag ser det är helklippning bara till för de hästar som rids bara eller till övervägande del i ridhus under vinterhalvåret - personligen vill jag gärna att hästen har lite päls kvar när jag rider ut i snöglopp, blåst och andra otrevligheter!

Som andra redan skrivit, så påverkas knappast njurarna av att man helklipper hästen - njurarna ligger en bit in i kroppen och det är knappast troligt att de skulle påverkas av kyla om inte hela hästen blev rejält nerkyld.

men poängen är att eftersom hästen reglerar sin värme primärt via rygg, länd och kors, så blir hela hästen lättare nedkyld av helklippning och då påverkas bla. njurarna. En häst med det minsta lilla ryggproblem, eller korsförlamnings tendenser osv, ska av samma anledning ALDRIG helklippas.

men poängen är att eftersom hästen reglerar sin värme primärt via rygg, länd och kors, så blir hela hästen lättare nedkyld av helklippning och då påverkas bla. njurarna. En häst med det minsta lilla ryggproblem, eller korsförlamnings tendenser osv, ska av samma anledning ALDRIG helklippas.

Jo, visst är det så att hästen lättare blir kall av att vara utan sin päls. Vad jag menade var att njurarna inte påverkas av om det lokalt över ryggen finns eller inte finns päls. Självklart skall hästar som är helklippta ha täcke på sig när de är ute.

Har en fråga. Mitt halvblod har redan satt ordentligt med vinterpäls och blir helt sjöblöt av ridning. = Jag vill klippa. Tänkte bara klippa halva huvudet, hela halsen och hela boken och rakt ner för att få bort där han svettas mest. Lite klen om ryggen så där vill jag lämna och vill inte klippa "halva magen" för jag tror att han kommer se fetare ut då (än vad han faktiskt är just nu). Men hur mkt ska jag räkna med att han kommer frysa sen? Eller bättre formulerat - hur mkt täcke behöver han då när halsen/bogen försvinner?

Det beror på väderleken. Jag hade ínte börjat täcka än även om jag klippte nu. Och ja, jag HAR redan klippt min gamla ponny (24 år) som sätter päls väldigt tidigt och rids för fullt. Helklippt t o m. Vid just den här "sommarklippningen" när pälsen inte är så tjock än, men de håller på att sätta päls för fullt brukar jag helklippa - efter två veckor är pälsen som normal smmmarpäls igen. Har inte upplevt att hon har frusit (går dock in nattetid om det är ruskväder) men däremot behöver hon hjälp mot insekterna när hon är nyklippt i augusti. Alltså: Om du klipper så pass lite och vädret håller sig skapligt tror jag du kan behandla honom som en oklippt häst den här årstiden.

Vintertid klipps såväl ponnytanten som hbl valacken i täckesklippning. Det är effektivt mot svett, man håller ryggen varm och man slipper hålla på med ridtäcke i parti och minut. Jag klipper även benen, då det är mycket lättare att hålla dem rena och man minskar risken för mugg massor.

Jag tycker inte jag har behov av att helkllippa någon av mina hästar vintertid, men man får väl helt enkelt se till för och nackdelar. Detta som verkar diskuteras här på buke i många trådar just nu att det skulle vara skadligt att klippa tycker jag det verkar saknas belägg för.

Men min har redan fällt klart all sommarpäls så jag tror inte det skulle växa ut så snabbt. Sen är han en sån som får skav av ALLT när han är klippt, spec efter andra klippnignen, som jag i vinter tänkt göra efter nyår, (mitt på rumpan av att täcket ligger på tex) så jag vill lämna för sadel, gjorden och skänklarna. På dagarna så klarar han sig nog rätt bra otäckad men på morgonen är det nog bara några enstaka plusgrader och på kvällarna är det ibland minus innan dom kommer in... Tror ni att ett ofodrat regntäcke gör till eller från? Har tänkt lägga på ett fleecefodrat sådant med halvhals men det har inte kommit än (beställt) och jag vet inte vad jag ska ha sålänge... Men vill absolut klippa NU!

Benen behöver inte klippas för att hållas rena, här har vi snö så benen är nästan alltid renare än på sommrarna av sig själva.

Tror ni att en klippning nu håller till efter nyår? Om jag lägger in lite vila och lugnare träning runt jul och tills nyår?

Hoppas du inte missuppfattade :)! Jag menade inte att jag tyckte du skulee helklippa, du hade juredan en plan för frisyren. Jag bara ville berätta att min tant faktiskt klarar sig bra helklippt och otäckad nu i augusti, så att jag trodde din skulle klara sig otäckad nu med den klippning du beskriver. Men självklart måste man se till väder och vind :)!

Min personliga upfattning är dock att hellre lite för lite täcke än för mycket - om hästen blir varm och svettig under täcket är det inte skoj.

Kan tro att du har det kallare redan än vi har här - här har vi 15-20 grader fortfarande, och runt tio nattetid.

Då har vi bra mkt kallare... Ibland känns det som typ 15 grader om solen ligger på och det är vindstilla, men det är sällan nu. Det är snålblåst och mulet för det mesta :( Runt 10grader är det nog i luften ändå. Men imorgon ska det dessutom regna enligt smhi så han får nog ha ett bomullstäcke under regntäcket (alla andra i stallet har fodrade regntäcken men mitt har inte hunnit komma än, men ett bomullstäcke under borde väl fungera lika bra?)

Senast ändrad:

Har en fråga. Mitt halvblod har redan satt ordentligt med vinterpäls och blir helt sjöblöt av ridning. = Jag vill klippa. Tänkte bara klippa halva huvudet, hela halsen och hela boken och rakt ner för att få bort där han svettas mest. Lite klen om ryggen så där vill jag lämna och vill inte klippa "halva magen" för jag tror att han kommer se fetare ut då (än vad han faktiskt är just nu). Men hur mkt ska jag räkna med att han kommer frysa sen? Eller bättre formulerat - hur mkt täcke behöver han då när halsen/bogen försvinner?

inte ett dyft mer täcken än den annars behöver. Hästen släpper ut i princip ingen värme via halsen/bogen - alls.

har alltid halvklippt mina hästar, och ingen fryser eller behöver mer täcken än de annars behöver. många kan gå utan täcken helt, precis som om de var icke klippta, om det bara är halsen och bogen och magen. Fast jag har själv inte haft halvklippta hästar helt nakna under den kalla delen av höst, vinter, vår, men många har det och läser du täckes studier och annat hur hästen fungerar och vart värmeutsläpp och värmereglering primärt fungerar så är det okej i de flesta fall.

Har gjort misstaget att helklippa en av samma hästar EN gång, och jävlar vad den frös helt plötsligt. Du tar bort hela hästens egen förmåga att hålla värmen med en helklippning, för värmeutsläppet och värmereglaget sker primärt via rygg, länd och kors. som lösning överkompenseras det ofta med täcken, i och med att de fryser så mkt lättare så fastnar man i en situation där man hellre täckar för varmt än riskerar att den fryser. Och övertäckade hästar mår INTE bra.

Senast ändrad:

Jo, visst är det så att hästen lättare blir kall av att vara utan sin päls. Vad jag menade var att njurarna inte påverkas av om det lokalt över ryggen finns eller inte finns päls. Självklart skall hästar som är helklippta ha täcke på sig när de är ute.

Nja, det finns dock ett samband mellan hästens njurar och tex korsförlamning, och en korsförlamningshäst ska under inga förhållanden bli kall över rygg, länd och kors. så samband finns det, men som du säger, inte det primära utan det primära är att hästen reglerar och släpper ut och tar in värme primärt via rygg länd och kors punkt.

Jag tror att det räcker alldeles utmärkt med BARA det ofodrade regntäcket :)! Det är ju trots allt många plusgrader även om det uppenbarligen är kallare hos dig än hos mig, och hästar är inte speciellt köldkänsliga. Det är snarare att göra dem en björntjänst om man av missriktad välvilja klär på dem för mycket.

Lycka till!

läste igenom tråden snabbt, kanske någon skrivit svaret men jag missat det :angel:

Varför klipper man hästen på ben och huvud?

Jag har full förståelse för att man vill klippa hästen på halsen mm. eftersom den svettas mycket där.

Men benen t.ex.? Hur ofta svetas benen? Och dom får väl vinterpäls på benen av en anledning? Eller klipper man det för att det ska vara lättare/snabbare att borsta?

Det är inte alls så att jag tycker illa om dom som rakra HELA sin häst, utan är bara ute efter en anledning till varför.

Jag vet nämligen några som rakar hästen precis överallt, dom gör det eftersom förra ägaren gjorde det :grin:

läste igenom tråden snabbt, kanske någon skrivit svaret men jag missat det :angel:

Varför klipper man hästen på ben och huvud?

Jag har full förståelse för att man vill klippa hästen på halsen mm. eftersom den svettas mycket där.

Men benen t.ex.? Hur ofta svetas benen? Och dom får väl vinterpäls på benen av en anledning? Eller klipper man det för att det ska vara lättare/snabbare att borsta?

Det är inte alls så att jag tycker illa om dom som rakra HELA sin häst, utan är bara ute efter en anledning till varför.

Jag vet nämligen några som rakar hästen precis överallt, dom gör det eftersom förra ägaren gjorde det :grin:

Jag gör det för att jag tycker det är snyggt när man rakat resten av kroppen. Nu brukar jag inte raka huvudet då jag tycker min maskin är för stor för det men benen rakar jag. Brukar även "småraka" på sommaren. Dessutom är det ju lättare att hålla rent så man slipper skav om dom inte har så mkt hår på benen.

Jag helklipper- även huvud o ben.
Ser om jag har fuskat - blöta fläckar på huvudet.:angel:

Klart en en häst som tränas ska klippas om den är långhårig. Den svettas ju mkt mer av det. Är det dessutom en mild vinter blir de skyblöta:eek:
Klippt häst svettas mindre o är torr på nolltid.

Har inga problem med ngt skav alls-
Klipper dock helst inte efter mitten av Dec. utifall att det skulle bli smällkallt. Självklart kompenserar jag hårförlusten med rejäla täcken beroende av väderlek.

Sen har vi även fördelen med att hästen är lätt att hålla ren.

fy vad mkt skit som då lätt kan fås bort:bow:

Varför klipper vissa hela hästen? Ska det inte finnas päls kvar över njurarna och vid sadelläget? Träffade på en som verkligen rakade av sin ponnys päls, tom på ben och huvud!!!! Kan inte det vara skadligt eller är jag felinformerad? Å ni som klipper, vad anser ni om dom som aldrig klipper?

Jag helklipper min häst flera ggr om året, klipper då allt utom huvud, för det går tyvärr inte. :crazy:

Jag lämnar inge kvar vid sadeln men lämnar en liten bit 15x10 cm från manen och ner (svårt att förklara) :D

Då min häst svettas rätt mkt så klipper jag dels för att hon ska torka fort och på så sätt inte kyls ner. SEN för att jag tycker det är snyggare med en trimmad häst än en med massa vinterpäls :o Sen är det lättare att hålla en klippt häst som svettas mkt ren under vinter halvåret då man inte kan bada dom ;)

Sen vrf man klipper ben och huvud är en oftast en utseende fråga :D inte jätte snyggt att ha en klippt kropp och sen oklippta ben elelr huvud :D kan bli lite får eller pudelvarning :rofl:

Jag tycker att man får göra precis som man vill men tycker att om hästen svettas och man ändå rider den svettig så tycker jag att man ska klippa, man behöver ju inte helklippa ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 570
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
422
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka