Varför helklippning

Sv: Varför helklippning

Tack :laugh:

Men what?! Vem lever i en sådan tvärtomvärld att man lämnar halsen när resten är klippt? Eller klipper konvalecenter... Det finns så mkt dumt här i världen (eller bara Sverige för den delen). Att klippa unghästar kan jag dock delvis förstå, kanske, om det är för att vänja den vid att klippas. Men det känns ändå totalt onödigt att helklippa.

Vi tycker och tror olika, helt enkelt ;). Det är därför diskussionsforum är till!

Vad det gäller estetik kontra vad som är bäst för hästen, resonerar jag som så att om det estetiska alternativet känns sämre för hästen, då avstår jag. Om jag upplever det estetiska alternativet som lika bra (eller kanske t o m bättre) så väljer jag det.

Ett exempel på hur jag (helt subjektivt, och med mina egna erfarenheter som värdegrund) omsätter detta i praktiken: OK, helklippning ÄR snyggast, tycker jag. MEN jag tycker inte hästen arbetas så hårt/svettas så mycket att den behöver helklippas. Nackdelen med en helklippt häst är ju bl a att den knappt kan lufta pälsen utan täcke någon längre stund om det är kallt, och jag vill att hästen ska få göra det. Alltså väljer jag att INTE helklippa, trots att det är snyggare, FÖR HÄSTENS SKULL.

Vad det gäller klippta ben, tycker jag även att det ser estetiskt trevligt ut, och jag har heller inga som helst negativa erfarenheter av att klippa benen (däremot ser jag ju som jag tidigare skrivit en del positiva effekter av det), och därför väljer jag att göra det. Här går alltså hästens bästa och ddet estetiska inte emot varandra, vilket jag däremot upplever att det gör i fallet med helklippning.

OBS att jag nu INTE skrivit att man INTE ska helklippa sin häst!! Jag skriver BARA utifrån min egen bedömning av vad som känns lämpligt i mitt fall. Det finns skäl för att såväl inte klippa, som att spår-, täckes-, eller helklippa, och i många fall är flera alternativ lika bra för hästen :)! De DÅLIGA alternativen, om man säger så, vore väl att helklippa och släppa ut otäckad i snöstorm, eller att träna sin långpälsade häst inomhus så att svetten dryper flera gånger i veckan, men det är ju ytterligheter båda två...

Senast ändrad:

*knapplån*

Jag helklipper min häst som enbart går som skogsmulle häst, varför, jo för att hon svettas mkt. Att säga att man inte behöver helklippa hästar som enbart går som skogsmullehäst tycker jag är dumt, då vissa hästar svettas mkt.

//Diana

Om man behöver klippa hästen så ska man klippa. Jag anser däremot att man inte ska klippa ben och huvud, det gör jag aldrig.

Allt annat klipper jag på travaren. Det går verkligen inte annars, han tränar hårt och blir svettig, och duschas ofta. Han blir dessutom piggare utan all päls. Jag är inte alls för att täcka tidigt bara för att de inte ska sätta päls, låter hellre pållarna vara utan täcke tills de börjar frysa. Vad gäller travaren tills han börjar få för mkt päls, då klipper jag och täckar.

Självklart kan man inte dra alla över en kam. Det kommer alltid finnas skogsmullehästar som behöver klippas (men svettas din häst verkligen om ryggen/länden så mycket att den verkligen behöver klippas där?) och det kommer alltid finnas tävlingshästar i full träning som inte behöver klippas öht. Men generellt så....

jag fascineras av paradoxen av att folk i nutida sverige, oftast hobbyryttare, är så paranoit nojjiga att deras hästar ska frysa, och täckar dem upp över öronen i skräcken över detta. Men att riva av hela hästen pälsen och ta bort hela dess naturliga förmåga att själv reglera värmen, samtidigt som man har mkt lite koll på hur detta egentligen funkar, - ja DET verkar helt ok - för det ser snyggt ut.
[/QUOTE]

:bow::bow::bow:

Självklart kan man inte dra alla över en kam. Det kommer alltid finnas skogsmullehästar som behöver klippas (men svettas din häst verkligen om ryggen/länden så mycket att den verkligen behöver klippas där?) och det kommer alltid finnas tävlingshästar i full träning som inte behöver klippas öht. Men generellt så....

Ja faktiskt så gör hon det, vet att det inte är så vanligt men, nu t.ex svettas hon efter ca 10 min skritt, en ridtur på sommaren betyder att hon är genom våt när man kommer tillbaka.

svettas hon på korset och länden? vad gör det att hon svettas på SOMMAREN? Det är väl inte då vi pratar klippning eller hur?

KL
Helklippning är för elit hästar och hästar som till största majoritet jobbas mkt hårt inomhus, i uppvärmda ridhus och står i uppvärmda stall.

jag fascineras av paradoxen av att folk i nutida sverige, oftast hobbyryttare, är så paranoit nojjiga att deras hästar ska frysa, och täckar dem upp över öronen i skräcken över detta. Men att riva av hela hästen pälsen och ta bort hela dess naturliga förmåga att själv reglera värmen, samtidigt som man har mkt lite koll på hur detta egentligen funkar, - ja DET verkar helt ok - för det ser snyggt ut.

:bow::bow::bow:

Bra länk btw

/Lizzie

Jag helklipper min häst. Brukar klippa kropp, huvud, ben men lämnar oftast vid sadeln. Dock kommer jag klippa även där iår eftersom han förrå året fick besvär med inflammerade hårsäckar och det blir värre med svett och fukt..
Jag kan inte se någon anledning till att det skulle vara skadligt.. Min häst går med täcke och fryser absolut inte..

Sen ska jag villigt erkänna att anledningen till att jag klipper även rumpa, huvud, ben osv är för att det är snyggare. Det skäms jag inte för.

Sen om folk väljer att inte klippa så bryr jag mig inte om det, det är deras sak att avgöra.
Jag vill inte ha en massa svettig vinterpäls som tar evigheter att torka och som dessutom knappt går att få ren.

svettas hon på korset och länden? vad gör det att hon svettas på SOMMAREN? Det är väl inte då vi pratar klippning eller hur?

Ja hon svettas på korset och länden. Jag sa bara hur hon var på sommaren, för att jämföra eller vad man ska säga.

I mitt tycke är hästar FANTASTISKT vackra djur med enorm utstrålning och det är en av orsakerna till att jag hållit på med dem i 35 år. Jag har jobbat med hästar ifrån götalandstrakten upp till jämtland och alla var de vackra, hade förmåga att hantera värme och kyla i stor usträckning alldeles själva och var i mina ögon vackra och fantastiska oavsett kort eller lång päls. Synd att det är så många som inte tycker de duger som de är! Säg mig, är det många av er som tycker så som gör skönhetsoperationer på er själva också? Eller skaffar hundar eller katter med anatomiska defekter? De mår inte bra och kan inte fungera normalt, men det är ju snyggt!?:confused: Synd att världen är som den är idag, inget av naturen skapat duger utan måste förbättras, jag tycker det är ett tydligt tecken på hybris!!!:mad: (=Överdriven självuppskattning, storhetsvansinne, att vilja efterlikna och/eller överträffa gudarna).
Men det är ju något som går inom hela samhället idag så jag får väl ha överseende.
Det kan finnas praktiska orsaker att klippa hästarna, en lättsvettad häst som klipps i ett band på sidorna klarar sig i allmänhet utmärkt ur både svett/frys-synpunkt. Det kala partiet släpper ut överskottsvärme så hästen inte behöver svettas hysteriskt och samtidigt har de tillräckligt mycket päls kvar för att kunna värma upp och torka upp de partier som blivit svettiga under arbete.
När man lägger på ett täcke på pälsen kan de ju inte lyfta sina håstrån vilket är hästens naturliga sätt att täcka sig, hästens päls ställer sig upp och ger samma effekt som ett fleece eller ylleplagg, det är luften mellan stråna/fibrerna som värms upp och hålls kvar och alltså ger värme. I naturligt tillstånd kan hästen reglera detta själv utifrån hur den upplever vädret.
Har ingen funderat på om det är det överdrivna täckandet i tid och otid som skapar problemen med svettning o dyl för hästen?:confused: Förresten, Mackan! Skönt med kunniga inlägg. :bow:

Ja hon svettas på korset och länden. Jag sa bara hur hon var på sommaren, för att jämföra eller vad man ska säga.

svettas hon på korset och länden även vintertid? Helt ärligt har jag aldrig sett en häst som svettas på korset - någonsin. Jag vet inte om det ens är fysiskt möjligt faktiskt, tror inte de har ngra svettkörtlar där.

Maxmamma: TACK.
Jag blir både brydd och upprörd då jag hör det estetiska resonemanget. Folk som mullar omkring i skogen och bryr sig om detta, hellre än att se till det som faktiskt är vettigt på den nivå det rör sig om. Och sen som sagt, den paradoxala hysterin runt att hästen ska frysa samtidigt. Mycket märkligt att man då väljer att ta bort hela hästens naturliga skydd. Men visst, världen börjar ju gå in absurdum inte bara i hästvärlden, numera är det ju hundar som ska ha hela klädkollektioner också, i stylade märkes format dessutom. Tragiskt.

Senast ändrad:

svettas hon på korset och länden även vintertid? Helt ärligt har jag aldrig sett en häst som svettas på korset - någonsin. Jag vet inte om det ens är fysiskt möjligt faktiskt, tror inte de har ngra svettkörtlar där.
Det är fullt möjligt:D

De kan t o m få skum under skydden:grin:

Jag undrar fortfarande vad det är för skogsmulle som svettas så extremt, och hur den rids för att göra det? måste vara oerhört stressad för att svettas så extremt under mullearbete. aldrig hört talas om det om det inte är ett kallblod med typ 2 dm lång päls möjligen.

Självklart inte under mulle"arbete":rofl:

De mår bäst av att få vara sig själva:bow:

Fast det är ju inte säkert att "skogsmullearbete" är mindre ansträngande för hästen än "dressyrarbete" eller "hoppträning"....? Min svettas då lika mycket oavsett om jag tränar på banan eller i skogen....

Däremot så hade jag tänkt efter väldigt många ggr innan jag helklippte en häst som mestadels arbetas utomhus - jag har som sagt hellre ett "naturligt" ländtäcke av päls än ett konstgjort som jag måste tvätta och ta av och på.....

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 561
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
420
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka