Varför helklippning

Sv: Varför helklippning

*knapplån*

En fråga till er som helklipper era hästar och "kompenserar" hästens hår med täcke:
Hur täckar ni hästens ben??

För ni kan inte inbilla mig att hästen inte fryser om benen i kall lera/snö m.m, när ni tagit bort deras enda skydd.

det står ju i en annan tråd att då har den strumpor på sig ute i hagen :D

skämt åsido funkar det ju inte riktigt så. Hästen utsöndrar knappast ngn värme via benen.

När jag tar in mina hästar och det har varit kallt, speciellt när det är snö med minusgrader ute, då står håren ut på benen
= ett skydd för att kylan inte ska "nå in".
Så jag tror visst att benen fryser utan hår....:)

Benen finns det absolut en praktisk nytta med att klippa: Det är oerhört mycket lättare att hålla dem rena och man minskar risken för mugg. Dessutom tycker jag det är snyggare, och hästen fryser inte om benen. Huvud klipps nog mest av estetiska skäl, men om hästen inte är livrädd, så är det ju inget dem far illa av.

Själv använder jag som sagt täckesklippning på vintern, med klippta ben med oklippt huvud.

Det är ju för att de åker upp av pulsandet i snön:D

Nej det är mkt lättare att hålla rent, se ev. småsår o får bra kylning av benen.

sen är det heller inte snyggt med pudelklippning. Möjligtvis charmigt på ponnies:grin:

man kan även resonera precis tvärtom. Håret på benen är där för att skydda känsliga leder och senor samt hindrar smuts och grus från att komma in mot benet.
skulle aldrig få för mig att klippa benen på hästen såvida den inte stod i grushage vintertid tex, pga hur mkt mer exponerad mot skit och smuts och annat den blir.

Hur ska lite hår kunna skydda senor o leder:confused:

det blir äckligt o skitigt under skydd/ lindor.

Jag har missat flera sår under tjock päls- som tur är har det läkt fint ändå:o
nu går inte mina i leriga hagar- blir på sin höjd leriga på hoven:banana:

Jag måste väl be att få tillägga att om man inte rider så hårt så bör man planera o kanske bara klippa minimalt.

Senast ändrad:

det är ju självklart att pälsen skyddar mot grenar, stenar och annat i fråga om skrapsår och hur mkt dessa skrapar mot benet. säger sig självt. dessutom är pälsen till som sagt för att förhindra väta att tränga intill, och smuts och grus från att komma in mot benet.

annars hade hästar inte haft ngn päls på benen om det var funktionellt för dem att vara utan sörru :cool:

Fast hästar är inte gjorda för att gå i lera- varav man alltid har rekommenderat att låta hovskägg o övrigt vara kvar.

Ser numera kallblodiga raser med rastypiskt mkt benbehåring som måste rakas bort för svamp o bakt. infektioner som verkar att öka.

Fast då har det ju ett kliniskt syfte:angel:

Senast ändrad:

annars hade hästar inte haft ngn päls på benen om det var funktionellt för dem att vara utan sörru :cool:

Men hallå, vilket argument! Det är ju precis som att säga att hästar inte föds med skor och därför inte ska ha några, eller att hästar får vinterpäls och att man därför inte ska klippa dem (hur svettiga de än blir).

Jag har aldrig hört om någon forskning på ämnet "klippta ben", så jag tror inte det finns något facit på vad som är rätt eller fel. Var och en får väl helt enkelt göra som man själv tycker känns vettigt, och själv har jag inte på något sätt sett några negativa bieffekter av att klippa benen.

Det är inte speciellt ovanligt med långdragna muggproblem hos hästar med kraftig päls på benen, eftersom man inte kan borsta bort all lera hur gärna man än vill, och det dessutom tar ett bra tag för långhåriga ben att torka efter spolning, och det blir fuktigt och varmt; dvs perfekt tillväxtmiljö för svampinfektioner, bakterier och mugg. Men självfallet ska man göra som det passar en själv och ens häst. Det är ju inte speciellt ofta saker och ting är svarta eller vita, och det finns oftast flera alternativ som kan vara bra!

Håller helt med. Men du får tänka på att älgarna kommer tycka hästen är ful annars, om den inte är helklippt när de är ute i skogen. :angel:

Hehe precis, älgarna borde inte gilla min shettis. Han är en riktigt nalle med alls sin päls:love: Jag längtar lite tills han får den.

Men hallå, vilket argument! Det är ju precis som att säga att hästar inte föds med skor och därför inte ska ha några, eller att hästar får vinterpäls och att man därför inte ska klippa dem (hur svettiga de än blir).

Nej det är det inte. skor har att göra med hur man belastar hästen och att den inte fungerar om man inte skor. Klippning av päls har betydligt oftare att göra med hur man som människa anser att hästen ska se ut - oftast : ) det har du ju dessutom bevis på i denna tråden och alla andra trådar om samma ämne - folk säger rakt ut att de klipper benen för att det är fult att inte göra det. att påstå att det är en förutsättning för att hästen inte ska få mugg och annat är befängt. visst - om hästen HAR mugg så kan det underlätta att klippa, men inte fan får den mugg för att du INTE klipper.

Men självfallet ska man göra som det passar en själv och ens häst. Det är ju inte speciellt ofta saker och ting är svarta eller vita, och det finns oftast flera alternativ som kan vara bra!

Precis - därför bör man inte påstå att det är bäst för hästen att klippa benen. det var så jag tolkade ditt påstående om detta nämligen : )
aldrig haft problem med mugg pga icke klippta ben. Någonsin. men det är klart, är hagarna totalt oacceptabla så kan det bli ett problem, liksom det mesta i övrigt med såna hagar.

Senast ändrad:

Fast hästar är inte gjorda för att gå i lera- varav man alltid har rekommenderat att låta hovskägg o övrigt vara kvar.

Ser numera kallblodiga raser med rastypiskt mkt benbehåring som måste rakas bort för svamp o bakt. infektioner som verkar att öka.

Fast då har det ju ett kliniskt syfte:angel:

Ja - om man tycker det är okej att de står med knäna i lera förstås vilket ju verkar vara normen numera :angel:

förra vintern klippte jag min kuse så att det bara var kvar päls på huvud, ben och där sadeln ligger. det var för att hon tränades för tränare 2 gånger i veckan och svettades som en galning. nu i vinter kommer hon att ridas mindre och därför inte klippas. i england där jag jobbade klipptes all päls bort; huvud, ben, allt :eek:

KL

Sen jag började klippa min hästsben så har jag inte haft några problem med mugg osv ;) mkt lättare att hålla rent och det torkar fort och så är det lättare att smörja med tex helosan då inte massa hår är i vägen :D

Ser inte på nått sätt att det skulle skada hästen att klippa benen :)

Jag har inte någonstans sagt att det bästa är att klippa benen. Som med allt får man se till situation, häst mm mm. Däremot har jag personligen positiva erfarenheter av klippta ben, och inga negativa överhuvudtaget. Och man behöver inte har lera som går till knäna för att en häst med rejäla hovskägg ska bli svår att hålla ren om benen.

Men som sagt tidigare, man får avgöra själv efter häst och behov :)!

Jag argumenterar fortfarande att såvida man inte HAR problem med mugg och rasp är det fullständigt onödigt och ofta mer motverkande att klippa benen då det finns många nackdelar med detta också vilket jag även tidigare nämnt i tråden.

bra länk om klippning (inklusive ben) finns här:

http://www.horseway.se/klippa.htm

KL
Helklippning är för elit hästar och hästar som till största majoritet jobbas mkt hårt inomhus, i uppvärmda ridhus och står i uppvärmda stall.

jag fascineras av paradoxen av att folk i nutida sverige, oftast hobbyryttare, är så paranoit nojjiga att deras hästar ska frysa, och täckar dem upp över öronen i skräcken över detta. Men att riva av hela hästen pälsen och ta bort hela dess naturliga förmåga att själv reglera värmen, samtidigt som man har mkt lite koll på hur detta egentligen funkar, - ja DET verkar helt ok - för det ser snyggt ut.

Senast ändrad:

För att jag räknar med att det kommer räcka att klippa litegrann. :) Tränar i ridhus 1-2 ggr i veckan och han står i varmt stall om nätterna. Men helklippning känns ändå onödigt. Dels får han 100 ggr mer skav (av allt!) och han hade dåligt med hull hela förra vintern - nu går det åt mindre energi från hans sida, plus att han är rätt så känslig om ryggen - blir han kall får han ont och han har inte direkt övermkt ryggmuskler (även om jag jobbar på dom) så då håller han sig lättare varm. Åsså kommer jag slippa ha ländtäcke ibland även om det snöar, plus att det krävs mindre täcken (annars krävs dubbla, nu krävs bara ett). Det negativa är väl att det är lite fulare och han ser inte ut som en "riktig tävlingshäst", och han blir svårare att hålla ren och kommer att bli lite svettigare runt skapet och under magen och det kommer vara svårare att svampa av utan att blöta ner hela honom. Men jag tycker att det positiva överväger stort! :)

Mycket klokt resonemang som dessutom har erfarenhetskriteria bakom sig. :bow:

ser så mkt konstigt runtomring. sett annonser i ridsport där man helklippt sin knappt grundridna 3 åring. och en variant där man klippt BAKDELEN dvs hela baken och hela rygg, länd kors, men sparat halsen och bogen. Folk som helklipper sina konvalecenter. Hur i h-te tänker man då? och sen som sagt, hobby ryttare som helklipper för att det är snyggt trots att hästen är en hobby mulle häst i stort. sorgligt.

*kl*

Ponnyn är helklippt sånär som på huvud, ben och en fin fyrkant under sadeln.

Varför?
Jo för att hon lätt blir svettig och blir då trött och irriterad när man rider.
Hon tränas mycket och behöver bli av med sin tjocka päls.
Täckar bara så mycket som behövs, alltså ingen hysterisk täckning.

Den stora kommer inte klippas då hon har kort päls och är konvalecent just nu.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 561
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
420
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka