Varför helklippning

Sv: Varför helklippning

Jag undrar fortfarande vad det är för skogsmulle som svettas så extremt, och hur den rids för att göra det? måste vara oerhört stressad för att svettas så extremt under mullearbete. aldrig hört talas om det om det inte är ett kallblod med typ 2 dm lång päls möjligen.

Min pålla har en gång varit totalt dygnsvettig över hela kroppen, även på korset - detta berodde dock på fruktansvärd STRESS - inte jobb.

Kommer ev spårklippa min dam till vintern... om ens det behövs. Att det inte är så himla snyggt är strunt det samma. Jag har kallstall och hon behöver sin päls på rygg, rumpa och ben.

/Lizzie

fast definitionen av en skogsmulle häst är att den tränas på mkt låg intensitet. så ja - skillnad.

Jag helklipper min häst på vintern dock ej hela ansiktet pga av att min häst får en enorm björn päls på vintern o på vinter halvåret rider vi stor del i ridhus har även träning 2-3 dagar i veckan och alternativet att ha "täckes klippning" finns nte då har man bara en stor matta på ryggen som är tok svettig..

Jag rider dock inte så mkt i skogen på vintern men de få gånger jag gör det så har jag täcke på min häst!

Om jag inte haft en häst med så gigantisk pälsväxt hade jag nog helklippt den ändå som jag gjort med mina tidigare hästar..tycker det är snyggast o det står jag för..men sen är det upp till var och en vad man vill :p

svettas hon på korset och länden även vintertid? Helt ärligt har jag aldrig sett en häst som svettas på korset - någonsin. Jag vet inte om det ens är fysiskt möjligt faktiskt, tror inte de har ngra svettkörtlar där.

Maxmamma: TACK.
Jag blir både brydd och upprörd då jag hör det estetiska resonemanget. Folk som mullar omkring i skogen och bryr sig om detta, hellre än att se till det som faktiskt är vettigt på den nivå det rör sig om. Och sen som sagt, den paradoxala hysterin runt att hästen ska frysa samtidigt. Mycket märkligt att man då väljer att ta bort hela hästens naturliga skydd. Men visst, världen börjar ju gå in absurdum inte bara i hästvärlden, numera är det ju hundar som ska ha hela klädkollektioner också, i stylade märkes format dessutom. Tragiskt.
Javisst, å barnvagnar till hundar är oxå en för mig ganska ny pryl. Själv lägger jag ju hellre mina pengar på mig själv, mitt barn eller bra foder, sadlar tränare o dyl istället för sånt som hästen inte behöver hjälp med egentligen. Men jag är ju fattig och snål förstås.
Men min kompis funderar på att göra en väska till sin hund, så hon också får "bära" sin hund. Väntar med spänning på reaktionerna när hon kommer med sin Grand Danois i en stor hockeytrunk, med 4 hål för benen så hon kan gå ändå....

fast definitionen av en skogsmulle häst är att den tränas på mkt låg intensitet. så ja - skillnad.

Det håller jag inte med om. För mig är "skogsmullehäst" en häst som används huvudsakligen för ritter i skog och mark, utan tydliga tränings- och tävlingsambitioner hos ryttaren. Det finns ett antal sådana i stallet där jag har min häst, och jag skulle nog vilja påstå att en del av dem går rätt "hårt", om än på ett annat sätt än vad min häst, som tränas för tävling, gör. Dagliga turer på 1½-2 timmar i varierande terräng och i alla gångarter, det tycker jag är betydligt mer än att "tränas på mkt låg intensitet", om jag nu skall ta exempel från "mitt eget" stall.

Men min kompis funderar på att göra en väska till sin hund, så hon också får "bära" sin hund. Väntar med spänning på reaktionerna när hon kommer med sin Grand Danois i en stor hockeytrunk, med 4 hål för benen så hon kan gå ändå....

:rofl: :rofl: :rofl:
Väntar med spänning på bilderna!!!

den traditionella definitionen av en mulle innebär även lägre intensitet ja, då skogsridning oftast är lägre intensitet än dressyr och hoppträning, även om passen är lite längre.

Kommer ev spårklippa min dam till vintern... om ens det behövs. Att det inte är så himla snyggt är strunt det samma. Jag har kallstall och hon behöver sin päls på rygg, rumpa och ben.

Jag tycker spårklippning är betydligt snyggare än helklippning! Helklippta hästar tycker jag får en grå, trist ton i pälsen, och ser liksom nakna ut... Speciellt illa är det med islandshästar som helklipps, men får behålla pälsen på huvudet och nedanför knän och haser. De ser ut som kinesiska nakenhundar!!!:eek: ryyyyys....

svettas hon på korset och länden även vintertid? Helt ärligt har jag aldrig sett en häst som svettas på korset - någonsin. Jag vet inte om det ens är fysiskt möjligt faktiskt, tror inte de har ngra svettkörtlar där.

Maxmamma: TACK.
Jag blir både brydd och upprörd då jag hör det estetiska resonemanget. Folk som mullar omkring i skogen och bryr sig om detta, hellre än att se till det som faktiskt är vettigt på den nivå det rör sig om. Och sen som sagt, den paradoxala hysterin runt att hästen ska frysa samtidigt. Mycket märkligt att man då väljer att ta bort hela hästens naturliga skydd. Men visst, världen börjar ju gå in absurdum inte bara i hästvärlden, numera är det ju hundar som ska ha hela klädkollektioner också, i stylade märkes format dessutom. Tragiskt.

Ja hon svettas på korset och länden vintertid.

Jag undrar fortfarande vad det är för skogsmulle som svettas så extremt, och hur den rids för att göra det? måste vara oerhört stressad för att svettas så extremt under mullearbete. aldrig hört talas om det om det inte är ett kallblod med typ 2 dm lång päls möjligen.

Jag vet inte vad du tänker på när du hör skogsmullehäst, du kanske menar en som bara lullar runt i skritt? Jag menar att jag hästen tränas, alltså skritt, trav & galopp, backträning och sånt. Och hon blir otroligt svettig väldigt fort, hon har alltid gjort det och sen är hon lite stressad ja.

Skogsmulle för mig är en häst/ponny som mullar runt i skogen utan några större krav på någonting speciellt. Formen kan såklart vara viktig (för hållbarhetens skull) men det är inte så himla noga med perfekta byten/skänkelvikningar och det absolut viktigaste är att ha det lugnt och skönt och inte så ansträngande.

En icke tävlings-tränings-häst som ändå "tränas" hårt kallar jag för fritidshäst/motionskompis eller nästan vad som helst utom skogsmulle och tävlingshäst.

Då ändrar jag mig från säga att jag helklipper min skogmullehäst till att jag helklipper min fritidshäst, han lullas inte runt med utan tränas rätt hårt :)

Jag har alltid kallat hästar som inte tävlas för skogsmullar så när ni beskriver vad ni menar med skogsmulle kan jag bättre förstå att det kan vara obegripligt varför man helklipper, isynnerhet om man som jag inte rider i ridhus alls och kan ha ner mot -30 grader på vintern.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 561
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
420
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka