Varför helklippning

Sv: Varför helklippning

Håller med du, och använder mig av galoppklippning istället för helklippning. Då klipps bara halsen, bogen och under magen (och ganascherna om man vill), medan ryggen och hela bakdelen samt benen lämnas ifred. Inget skav under sadeln, inget behov av ridtäcke om det inte är väldigt kallt och isande regn, samt att man kan ha tunnare täcke på hästen i stallet och hagen än om den är helklippt. Samt att det går fortare att göra en galoppklippning än en helklippning - there is no end to the fördelar! :D

Klippte inte magen så jag räknar med att han kommer klara sig rätt bra :) Han kommer aldrig att behöva innetäcke (varmt och ofuktigt stall med bra vent) och jag lär klara mig med de utetäcken jag har som jag hade förra året när han var helklippt. Då hade han dom + innetäcke, nu har han päls + täckena :) Tror han blir glad över att lite päls är borta.

Senast ändrad:

Jag har funderat på att klippa även benen på min häst. Förra året var det jättelerigt I våra hagar en lång period (plusgrader och regnigt), min häst fick mugg, som tom började bli rasp, och det var hopplöst att hålla rent och torrt när han nästan alltid var "blötlerig" om benen. Duschade dem när han kom in men då tog det ju sån tid för dem att torka så jag har faktiskt funderat på att klippa även benen om det blir likadant väder I år!
Han är annars helklippt förutom huvud, ben och under sadeln. Han svettas mycket men skulle nog egentligen klara sig med t ex filtklippning. Men jag måste erkänna att jag tycker det är så fult! Så då helklipper jag hellre och använder täcken. Sedan är min häst inte speciellt frusen så han klarar sig med ett "vanligt" vintertäcke och ländtäcke när jag skrittar fram- och av+ oftast när jag rider ut. På vintern alltså, inte nu...:)
Tycker det är lättare att hålla dem rena också när de är klippta för man får ju aldrig bort smutsen om de har lång päls.

Nu när jag lämnat hela ryggen/magen/rumpan så har jag räknat med att behöva duscha honom rätt ofta just för att det är svårt att få en björnpäls helt ren. Ryktborsten når ju som inte ner i pälsen :p

Nu när jag lämnat hela ryggen/magen/rumpan så har jag räknat med att behöva duscha honom rätt ofta just för att det är svårt att få en björnpäls helt ren. Ryktborsten når ju som inte ner i pälsen :p

Piggborste och rotviska rekommenderas om vi pratar någorlunda rejäl vinterpäls! Som islandshästägare kan jag väl använda ryktborste i tre månader om året, ungefär - från mitten av maj till mitten av augusti..... Resten av tiden blir det som sagt piggborste och rotviska. Utom på de klippta partierna, förstås (just nu hals, bog och halva magen).

Däremot duschar jag aldrig min häst på vintern - det tar för lång tid för all pälsen att torka!!!

Men av piggborste och rotviska så blir ju inte hästen blank va? Rotviskan har jag alltid använt bara som "första varvet" för att sedan ta en ryktborste.

Min häst mår nog bättre av att kunna vara nakenfis om nätterna inne och slippa ha dubbla täcken/ridtäcke ute och istället bli duschad varannan/var tredje vecka ungefär. Ryggproblem kan alla hästar få om de blir kalla - inte roligt...

Man får väl anpassa sig efter hästen antar jag. Min är inte speciellt frusen och så tycker jag att pälsen växer ut ganska fort så det är inte lång tid han är jättekorthårig.
Skulle han behöva jättemycket täcken skulle jag aldrig helklippa för det verkar så obekvämt för hästarna att ha för tunga och klumpiga täcken på sig!
Inte heller om jag hade en häst med känslig rygg.
Men som sagt- man får nog anpassa sig efter hästen.

Klippte inte magen så jag räknar med att han kommer klara sig rätt bra :) Han kommer aldrig att behöva innetäcke (varmt och ofuktigt stall med bra vent) och jag lär klara mig med de utetäcken jag har som jag hade förra året när han var helklippt. Då hade han dom + innetäcke, nu har han päls + täckena :) Tror han blir glad över att lite päls är borta.

Varför helklipper du inte i år ?

Frågar bara av nyfickenhet och tycker inte det är negativt ;)

Min häst klipps inte särskilt ofta.
Och han rids ordentligt.
Men han har sommarpäls året om.
I år tänkte jag nog klippa en del om det behövs, för i år verkar det som att pälsen kommer bli tätare och då blir det ju lite varmare. Björnpäls däremot har han aldrig haft, utan pälsen är sommarlång året runt, men blir tätare vissa år.
Sen har han grym kondition så han blir sällan svettig.

Men av piggborste och rotviska så blir ju inte hästen blank va? Rotviskan har jag alltid använt bara som "första varvet" för att sedan ta en ryktborste.

Nu känner ju inte jag att det är högprioriterat att hästen blir BLANK - jag är nöjd om den blir REN.... men en ren häst som mår bra har ju glans i pälsen alldeles oavsett ryktborste! Men självklart blir kort sommarpäls mycket blankare än lång vinterpäls. (Jag tycker för övrigt inte att helklippta hästar blir riktigt blanka heller - de ser mest ut som damgrå nakenråttor, tycker jag...)

I år kommer jag att helklippa, fast lämna lite vid sadel + ben och huvud.
Jag fritidsrider bara min häst, men han blir ändå fruktansvärt svettig, och med hans björnpäls tar det en evighet att bli torr!
Dessutom så är det jobbigt vid fällningen, den tar aldrig slut, det ser ut som att det har snöat efter vi stått i stallgången, alla täcken, schabrak och kläder är helvita efter att varit nära honom, och man märker att han också tycker att det är obekvämt vid fällningen!
Dessutom är han skimmel, och en riktigt skitgris, så det är ju betydligt lättare att hålla honom ren i kort päls än lång.

Jag täckar hellre efter väder, för varje år står jag och knyter näven i fickan och undrar varför jag inte helklippte. :p

Jag förstår helt de som tävlar och tränar sina hästar mycket, men varför helklippa sina skogsmullar.

Håller helt med. Men du får tänka på att älgarna kommer tycka hästen är ful annars, om den inte är helklippt när de är ute i skogen. :angel:

Nu känner ju inte jag att det är högprioriterat att hästen blir BLANK - jag är nöjd om den blir REN.... men en ren häst som mår bra har ju glans i pälsen alldeles oavsett ryktborste! Men självklart blir kort sommarpäls mycket blankare än lång vinterpäls. (Jag tycker för övrigt inte att helklippta hästar blir riktigt blanka heller - de ser mest ut som damgrå nakenråttor, tycker jag...)
De blir faktiskt blankare- om de mår bra överlag o blir renare.
Om man däremot inte sen täcker, så reser sig stubben o de blir matta.

Håller inte med om att en klippt häst blir blankare. päls strået blir avhugget, istället för att vara ett långt mjukt strå som även innehar en viss fettmängd vilket gör glansen. ett avhugget/avrakat strå står rakt ut och förefaller därmed mattare.

Då ska du se mina- blankast i stan.

Vet ju om dammråttefenomenet o blir lika förvånad varje gång:banana:

Den enda helklippta jag haft var en foderhäst som var helklippt när hon kom. Tycker bara det var extrajobb. Hästen var en sån som svettades rätt mycket, men det var från hals till ljumskar som på de flesta så en spårklippning hade varit tillräckligt. Nu fick jag täcka både inne och ute och byta täcken hej vilt efter vädret. Och även täcka vid ridning. Nej fy vilket jobb det innebar och jag såg ingen mening med det för hästen heller.
Tycker inte man ska klippa mer än nödvändigt och jag kan inte heller se viltsen med helklippning om det inte gäller ohyra eller liknande.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 570
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
422
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hur köper man en hund?