Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?
Förutom att röra sig hela tiden på en yta där de kan sträcka ut i samtliga gångarter med artfränder i friska luften
Rolle
IpL
Ja, men kan och gör är två skilda ting. Bara för hästar kan röra sig hela tiden gör de ju inte det, än mindre om det sas inte är födosökbeteende.
Utan minsta tvekan rör de sig mer än på box, men hur mycket? Mina skulle inte galoppera runt och busa på nätterna i mörkret bara för att de kunde. Utan gräs/strösselmat skulle de heller inte ströva och idka födosöksbeteende. De skulle helt enkelt stå och gnaga på något träd, stå och vila och vänta på nästa fodring.
Frisk luft kan de få utan lösdrift, det har mina i sina boxar nattetid med. Så det enda de skulle 'vinna' är just möjligheten att även nattetid röra sig på mindre begränsad yta - om de hade lust. Vilket de mest troligt inte skulle. Så VALET att och att de KAN 'sträcka ut i galopp' även nattetid skulle finnas. Men är det så stor vinst? En vinst är det hur man än ser det, men hur stor?
OBS att jag INTE har något emot lösdrift eller är anti det generellt. Däremot så de fördelar många framhåller med lösdrift är så sammankopplade med att 'kunna ströva runt, ÄTA när de vill, ströva lite, ÄTA lite osv'. Jmf med t ex betesgång, där är hästarna rätt nattaktiva, inte så mkt med att leka men att ströva. Just för de betar. Men tar man bort möjligheten att ha fri tillgång (oavsett om det är i kvantitet också eller just att ha tillgång till mat 24/7), så blir det en helt annan bild.
För sträcka ut i galopp med kompisarna går att ordna i en 20 * 40 meter grusad paddock med, ställ en utebox med öppen där med så voila 'lösdrift'. I meningen frisk luft, kunna galoppera med kompisen osv även nattetid. Men det är inte det jag tänker på när man tänker lösdrift/utedrift. (Även om jag gärna skulle ha så som sagt, nattuppstallat, med varsin (iom fodret) mindre, matfri hage utanför boxen, med fri access. Men då dagtid i större, roligare hage. Med munkorg om så krävs.
Jag skulle som sagt kunna ha mina på lösdrift även behovsmässigt, om jag släppte individkontrolldelen. (Det är ju pga MIG mina inte går på lösdrift). Men skillnaden mot idag skulle bli att de fick ha munkorg DYGNEt RUNT jmf med halva, och att de inte skulle få tugga 'riktiga tuggor' någon gång. Men de skulle ha möjligheten att röra sig och leta grässtrån dygnet om ja. Jag är inte helt säker på vad de skulle välja faktiskt, just det att de iaf en gång per dygn får äta en lite större mängd mat, och kunna bli mätta, samt att kunna ta ordentliga tuggor och inte peta in det genom munkorgen verkar de uppskatta. Samtidigt uppskattar de ju att ströva runt och jaga mat med)
Samtidigt ser jag ju hur inaktiva de blir vintertid, när det inte finns mat att söka (dvs den är uppäten), och de eg bara 'väntar på nästa fodring'. De använder hela hagen och går kors och tvärs i det. Men de går ungefär 1% av tiden jmf med vad de går nu (när de söker gräs).
Så, för de allra flesta hästar både passar lösdrift och går att ordna, och för alla hästar innebär det teoretiskt sett 'plus'. Men för vissa är det plusset väldigt svagt, och ibland kopplat till flera minus.