Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?
Men hon kan ju inte gå på gräs, hon blir fet på det med, så en sådan version hade ju inte fungerat.
Foderutgiva är inget problem för mig. Det är bara att fodra som i stall. Det är gräset jag har problem med.
Jag tycker att på tok för många lösdriftshästar är väldigt överviktiga.
De jag känner som har de på lösdrift har fri tillgång på grovfoder har aldrig överviktiga hästar..
VARFÖR?
Jo det tar ca 3 månader för en häst att vänja sej vid fri tillgång på mat. De äter fort och mycket för att de är rädda att det ska ta slut för de.
Äter även vi männsikor en hel del stora portioner så blir vi tjocka för magen behöver ha den storleken för att snabbt få i sej det lilla de får äta...
Provet jag gjort har gjorts med över 200 kaniner. Kaniner har samma matsmältning som hästar och behöver samma typ av pellets, havre och grovfoder.
De som fick portioner av kraftfoder som de åt upp snabbt och även hö som bara räckte någon timme. De blev tjocka.
De kaniner som fick fri tillgång till hö och mer kraftfoder håller sej bra i kropparna och blev inte feta... Eller blir, då jag nu har 130 kaniner och ställer ut de.
Jag har mycket bättre kroppar, inte tjocka på exakt samma linjer än de som har mindre foder. De har dubbelhakor och är feta..
VARFÖR mer exakt händer det så här..
En häst i normala fall i vilt tillstånd äter när de behöver det och äter många fler timmar per dygn än de hästar som har portioner..
Många ger sina halvblod ca 1,65 ca 6-7 kg hö och kraftfoder vid normal ridning.
Alldeles för lite, de går i svält och så ökar folk på fodergovan och oj vad fet hästen blev????????
KONSTIGT???????
Kroppen tar allt som kommer in.. Det måste den för snart kan det bli svält igen. Så funkar hästarna...
Mitt halvblod på 1,65 i vanlig träning åt ca 8-10 kg om dygnet hade lite hö kvar på morgonen.. Han bildade fina muskler...
Många hästar jag ser i dag har alldeles för lite muskler till arbetet som de faktiskt gör pga av att de får för lite protein... En del är lite svankiga, dåliga bak muskler mm.
Protein brist helt enkelt..
Ger man de fri tillgång på hö så får man jätte fina muskler på de och de äter endast det de behöver och inte mer...
JAg är mer oroliga för alla för smala hästar med o utveclade muskler som har ägare som säger de blir feta av att titta på gräs...
JO FÖR ATT DE FÅR FÖR LITE MAT.
En häst som får den maten den behöver blir inte fet..
JAG har en fjording och en HAflinger plus en Shettis på fri foder och bete och de är inte tjocka utan i jätte bra hull speciellt för att bilda muskler...
Lägger gärna ut bilder på alla 3...
Tänk då på att jag har 3 ponnyer som man ofast ser som tjocka... Shettisen blev tjock i sommras när jag köpte henne för att hon var så svältfödd innan. Men i vintras blev hon i perfekt hull med fri tillgång på hö.... Även Haflinger, kommer säkert hända samma med den nya fjordingen... Men om några månader är även ahn i perfekt hull..
Så om mina ponnys som kräver så lite mat enligt många inte blir feta på fri tillgång så kan inte många skylla på att deras skulle göra det..