Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Om man inte kan rida mer då? Om det behövs 4-5 timmars hårdträning per dag för att hästen ska hålla hullet om den får gå på gräs.
Att ha en fet häst är mycket värre än att ha en mager häst, då fetma ofta ger betydligt större skador på hästen.

Så JA det är bättre för hästen att få lagom med mat för hästens behov och ridas så mycket som är möjligt för att hålla den i bra hull.
Feta hästar får mig att må riktigt, riktigt dåligt då ägarna ofta inte bryr sig ett smack om att hästarna är feta.

Liten fundering btw. Som LIA säger så många hästar står i ligghallen från morgon till kväll under insektsperioden. Är det egentligen så stor skillnad om man tar in dessa hästar på box samma tid?

Njae..det kan jag inte hålla med om. Morgon och kväll är de gärna där och ibland mitt på dagen men sammanlagt i snitt på sommaren så står de 2-3 timmar i lästallet.
På sen kväll och under natten är det full rulle i hagen. Det kan vara kolmörkt i naturhagen full med sten och en träddunge på nästan 1 ha. Det enda man uppfattar är ljudet av många hästar i galopp och bus :eek:

Rolle
IpL

SÄkert olika pga insektstryck, här gör bromsen att ingen häst frivilligt är ute mellan 8 - 9 på morgonen och 20 - 21 på kvällen. De är rent vidriga bromsjävlarna. Så, med ligghall så står de där hela den tiden, och då ser jag inte skillnaden med box rent så, men nyfiken på hur andra såg på det?

Nä, att ha dem i box 08.00-09.00 och 20.00-21.00 är väl ingen fara, då kan de vara ute på natten som oftast är den behagligaste tiden att vara ute på sommaren.

Rolle
IpL

Nu tror jag du missförstod med flit ;) FRÅN 8 - 9 tiden på morgonen, TILL 20 - 21 tiden på kvällen. Dvs 12 h. I sträck.

Absolut, det var det, syftningsfel alltså. Men jag tror du valde att med flit tolka det som att du förstod det som det blev med felsyftningen ;)

Men jag är fortfarande intresserad av svaret. Om hästarna väljer att stå i ligghallen 12 h i sträck dagtid pga insekterna, är det då någon skillnad/fel i att de istället står i box samma tid (i kallstall/utebox så de får frisk luft).

Jag är mest nyfiken på hur andra ser det. Personligen tycker jag inte det generellt gör minsta skillnad. Däremot den där dagen då det börjar blåsa och blåser frisk - eller för den delen regnar - på em däremot, då är det skillnad såvida inte hästarna då släpps ut ur boxen. Men en 'normal dag' - nä där ser jag ingen skillnad.

Om hästarna väljer att stå i ligghallen 12 h i sträck dagtid pga insekterna, är det då någon skillnad/fel i att de istället står i box samma tid (i kallstall/utebox så de får frisk luft).
För min del finns skillnader. Inte beträffande att hästarna står inne, för det gör dom ju oavsett just då, men är dom i "ligghallen" så bestämmer dom ju själva när dom vill vara där. Våra går också ut och gödslar och pinkar vilket dom ju inte kan, instängda i en box.
I "ligghallen" är dom tillsammans vilket dom ju inte är i boxen, etc.

Man kan ju också vända på det. Om hästarna självmant väljer att vara i "ligghallen", varför bry sig om att stänga in dom i boxar?

LIA

Frågan var som sagt av nyfikenhet, inte rent 'praktisk' så. Anledningen att ta in dem för MIG skulle dock vara att då har jag den där individkollen, som är generellt största anledningen att jag inte vill ha lösdrift.

Men var mer nyfiken om att just den där skillnaden att kunna gå ut OM de vill (fast de inte vill) jmf med att varken vilja eller kunna skulle spela någon roll rent allmänt för de som har/föredrar lösdrift.

Men sällskapsaspekten är ju en till aspekt, även om mina kan umgås över boxkanten osv, så de kan ju inte ha exakt samma kontakt som om de stod i en ligghall, där är en poäng.

Tycker vintern biter lite väl mycket här, även för en minis... Detta år har den varit pisskall, var inte många dagar man fick uppleva utan -30 eller kallare, och det var dagtemperaturen:crazy:

Under den varmare tiden på året (vår, sommar, höst) skulle jag mer än gärna se honom på lösdrift, sålänge jag också kan få en dräglig arbetsmiljö samt att det finns möjlighet att stalla upp helt i nödfall.

Men du behöver in mocka varje dag som du behöver i boxen, en del ligghallar behöver man det men inte den ligghallen jag planerar att anlägga. Jag har ändrat åsikt lite nu när jag har hört era åsikter :)

Men det skiljer vad för hästar man har. Jag som ej rider mina har ju inte då rid ompysslingen.

Ochg återigen med omvårdnad (som jag skrev i början) menar jag hantering. Vissa hanterar ej sina lösdrift hästar genom att gå till en uppstallningsplats utan binder dem inne i ligghallen och liknande.

Men du behöver in mocka varje dag som du behöver i boxen, en del ligghallar behöver man det men inte den ligghallen jag planerar att anlägga. Jag har ändrat åsikt lite nu när jag har hört era åsikter :)

Självfallet inte, men ju mindre marker desto oftare krävs mockning.

kl.
Jag kom på en fråga angående avvänjningsbiten, jag brukar använda "naturlig" avvänjning fölet diar tills det att stoet ej vill mer. Det är väl det bästa alternativet? Eller ni har något annat förslag (jag vill mest troligen ha bägge på lösdrift, ni har ändrat min åsikt om det :)) som funkar bättre i lösdrifts sammanhang? :)

Tack för era svar allihop!

Jag är dock lite förvånad över att ingen har svarat "Jag har mina hästar på stall av hävd och vana"! Att våra hästar står på box är faktiskt normen, det är ju det vi sedan vi varit små har sett på alla (ja jag vet att det självklart finns ngt undantag) ridskolor och det är det de allra flesta av oss möter i typ 19 av de 20 stall man har besökt! Trots era svar här i tråden så ÄR min hypotes att många av de som inreder stall med fina boxar gör det för att 'man gör så' - att istället göra en permanent lösdrift är inte ett alternativ många ens reflekterar över...

Jag är däremot inte förvånad över att många kommer med klassiska argument som
- hästen väljer ändå att gå in kl x och gå ut kl y
- hästen kommer att bli fet/tappa hull/frysa/bli långhårig/få fler skador
- hästen kommer inte få tillräcklig tillsyn
- hagen kommer att bli sliten
- den ranglägsta kommer inte att få gå in eller få mat
- hästen vet inte sitt eget bästa (och står inne 'för mkt' eller 'för lite')
- 'jag har provat och min häst trivdes inte för [ngt av ovanstående]'
och hävdar här att man i de allra flesta fall kan bemöta den sortens argument med att sådana nackdelar GÅR att bygga bort med en BRA lösdrift!

Oavsett hur man väljer att ha sin häst så tycker jag det är viktigt att inte glömma bort att det betesgående djuret hästen faktiskt inte fungerar som människan. Den äter inte ett mål mat då och då för att sedan krypa in i en lya under natten där den sover i 8 timmar! Vårt behov av att kura ihop på en varm liten yta när mörkret faller tycker jag inte att vi ska föra över på hästarna!

Däremot så tycker jag inte att det är konstigt eller ens dumt att vi alla gör inskränkningar på hästens naturliga väsen t ex genom att stänga in den på liten yta ett visst antal timmar per dygn. Vi må vara djurvänner allihopa, men vi har ju trots allt djuren för vår skull...!

Men till er som ska bygga /om/ stall: Think outside the box!

Om hästarna väljer att stå i ligghallen 12 h i sträck dagtid pga insekterna, är det då någon skillnad/fel i att de istället står i box samma tid (i kallstall/utebox så de får frisk luft).

Nu var det visserligen inte i diskussion med mig, men jag väljer att svara på det här iaf då jag har erfarenhet av frågan. Mina hästar HATAR när det blir för varm och för mkt insekter - men de står ändå ALDRIG 12 h i sträck i ligghallen. De går dit - vilar en stund - går ut. Går tillbaka till ligghallen - vilar en stund - går ut. Och så rullar det på. Det är STOR skillnad på att kunna välja själv när de inte står ut längre och när de är redo att gå ut igen - jämfört med när vi människor bestämmer att nu ska du stå där i din 9-10 kvm box i 12 h i sträck eller tvärtom - 12 h i sträck i insektskhärjad hage utan möjlighet att komma undan (om man inte bäddar in hästen i insektstäcken, huvor, medel osv som åtminstone lindrar en del).

Som jag skrivit tidigare väljer mina hästar att stå MER i ligghallen sommartid än vintertid (vilket jag tycker visar tydligt på att det är vi människor som förmänskligar hästar och deras behov när vi tycker synd om dem att de får vara ute i mörker och kyla) - men det betyder ju inte att jag för den sakens skulle vill stänga in dem i box så pass många timmar som det blir per dag om man ska skydda dem från insekter. Är man inte hemma 24 h om dygnet så har man ju inte möjlighet att springa och släppa in - släppa ut - släppa in - släppa ut i takt med hästens vilja (som jag bevittnat när hur de väljer att göra när de KAN - dvs när man har en bra, fungerande ligghall som de kan gå in o ut ur när de själva vill).

Men återigen så är jag INTE ANTI vanlig uppstallning - det finns hästar som av en eller annan anledning måste stå på box, åtminstone en period. Men jag tycker det är synd om man inte ens är villig att ärligt prova en annan lösning - för det ÄR ju (och ja, jag är helt övertygad) bäst för hästen om den själv kan välja när den vill vara inne resp ute, kunna busa m kompisarna osv. :)

Mina hästar mår mkt bättre både fysiskt o psykiskt nu jämfört med när jag hade dem på box och det skulle vara jättehärligt om fler hästar kunde få den positiva ändringen i sina liv. :banana:

Men det skiljer vad för hästar man har. Jag som ej rider mina har ju inte då rid ompysslingen.

Ochg återigen med omvårdnad (som jag skrev i början) menar jag hantering. Vissa hanterar ej sina lösdrift hästar genom att gå till en uppstallningsplats utan binder dem inne i ligghallen och liknande.

Jag är av den åsikten att hästen ska tas precis lika väl om hand vare sig det är en ridhäst, körhäst, sällskapshäst, unghäst osv. Vanligt sunt förnuft att hästen ska borstas, hovar kratsas ur och kontrollera skador, insektsbett, fästingar osv. DAGLIGEN! Tycker inte det finns någon ursäkt till att inte ta hand om sin häst varje dag.

Och även om det är så att hästen binds upp i ligghallen så behöver du ju likväl gå fram till din häst, sätta på den grimma - leda den till ligghallen och binda upp den. Är inte det hantering tycker du? :confused:

Det är ju helt upp till dig som hästägare hur mkt eller lite du hanterar din häst - oavsett uppstallningsform. Du kan ju ta ut den ur hagen, ledträna på gårdsplan eller gå ut o gå en sväng. Det uppskattar säkert din häst oavsett vad det är för ålder eller ras.

Senast ändrad av en moderator:

Du får gärna svara, det var 'allas' åsikt jag ville ha.

Mina väljer dock att verkligen parkera där, punkt, i ca 12 h under perioden när bromsen är aktiv. Börjar det regna/blåsa/annat som sänker insektstrycket så går de såklart ut, men en sån där 'solig, varm, fin sommardag' och de står där och ugglar. Och jag begriper dem. Det är fruktansvärt att vara ute, går inte ens att rida. Jag slog (och då hann jag inte slå alla) över 100 broms på 10 minuter under ett ridtursförsök en gång, jag brukar lyckas förtränga hur illa det är från gång till gång.

Nu har ju givetvis inte alla samma insektstryck etc, därför jag tryckte just på om de ändå väljer att parkera där ca 12 h. Och det är själva förutsättningen för frågan, inte att 'här går de in och ut'. För här gör de tyvärr inte det, oavsett om de har ligghall eller 'öppen box'.

Jag tycker synd om dem att de måste 'stå inne' hela dagarna sommartid, men det är för bromsen jag tycker synd om dem, just för de står inne (i ligghall) likfullt. Och mest nyfiken på hur lösdriftsmänniskorna såg på att ersätta det med box som sagt.

Jag tycker synd om dem att de måste 'stå inne' hela dagarna sommartid, men det är för bromsen jag tycker synd om dem, just för de står inne (i ligghall) likfullt. Och mest nyfiken på hur lösdriftsmänniskorna såg på att ersätta det med box som sagt.

Den stora skillnaden är väl att de är de som är bäst på att känna efter hur illa inektstrycket är som sköter in- och utsläpp: Dvs hästarna!!

Jag som har hästarna på lösdrift behöver inte bevaka väder och vind och insekter 24/7 utan jag kan ägna mig åt annat eller åka hemifrån med gott samvete =)

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 256
Senast: EZMK
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 201
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama