Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?
Fast hon skriver ju att de bara är två och den ena 'kontrollfreak'. Så är det inte naturligt. De turas om att vakta men är fler än två, och det kontrollfreakas inte.
Mina två kan ligga ner båda två och sova, både ute och inne. Dvs ingen är eg utkik. Men jag har sett 'kontrollfreakshästar', som inte slappnar av på bete. De låter ingen annan ta vakten, och får för lite vila. Däremot inne i sin box kan de slappna av, och lägger sig då och sover.
Vi får inte glömma att vi erbjuder begränsad yta, där de inte som i det vilda kan söka upp en trygg viloplats med god utkik/översyn osv. Vissa hästar skiter i det, andra reagerar mer instinktivt och betecknar hela hagen som osäker, och kan helt enkelt inte släppa på kontrollen.
Vi kan inte ha domesticerade tamdjur och plocka valda delar ur hur det fungerar naturligt för att tycka att 'ja men i dte vilda så..'. I det vilda svälter de vintertid med, det finns inga veterinärer eller vaccinationer, de som skadas svårt/blir gamla självdör eller blir lejonmat osv osv.
Däremot kan vi ta hänsyn till dess instinktiva beteenden och behov. Vilket inkluderar möjligheten att iaf en gång per dygn känna sig så trygg att de lägger sig ner. Känner hästen inte den tryggheten i hagen men i boxen, så är det bästa vi kan göra för hästen ge den boxen del av dygn. Även om röra sig på större yta är mer naturligt så är den aktuella hagen uppenbart inte det som ger just den individen möjlighet att få sina behov tillgodosedda.
Sen ang lösdrift, min V, som var uppvuxen på lösdrift, han blev som ett jäkla hjon när han frös. Han gick inte i skydd, varken skog eller ligghall, han åt inte, rörde inte på sig etc. Han stod på samma plats i hagen och skakade frenetiskt tills någon kom och räddade honom och tog in honom. Han kom inte ens till grinden, man fick hämta honom. Han passade dåligt på lösdrift..
Lika inhumant som det hade varit att släppa honom på lösdrift, hade det varit att stalla upp hans kompis 24/7. Hon som reagerade med stress på begränsad yta annat än ett mycket begränsat antal timmar, och helt enkelt vandrade, runt, runt, runt.
Ta hänsyn till instinktivt beteende och försök så långt det någonsin går att ge hästen möjlighet att utföra det. Men låt individen avgöra var den mår bäst/är tryggast osv.