Varför håller man på med avel !?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall lilla heda
  • Startdatum Startdatum
S

Stall lilla heda

I dag är det ingen rolig dag...

Som en del säkert vet så fick ett av mina ston ett avslaget höftben i januari, hon hängde på repet först men boxvila flöt rätt bra, trots en kolik.
Hon har mått bra under dräktigheten , luffsat runt och haft det helt Ok.

Nu gick hon några veckor över tiden och i går kväll var det dags. ( gick 351 dagar)
Tro fan att fölungen låg så in åt helvete fel att jag inte lyckades rätta till den trots att jag kämpade länge , tills veterinären kom och försökte lika dant.
Den kom m pann bjudn och bakslagna framben och kom inte ens över bäcken kanten. Dessutom kändes det som en stor fölis.
Allt slutade med att det smällde till inne i stoet och nåt hände antagligen med den gamla skadan, så det blev akut avlivning i stället.

Kan ju säga att det är INTE mitt år i år , då ett av stona dessutom kastade i månad 7.

Nu är det 3 fölningar kvar och jag känner mig JÄTTE orolig.

Här har jag haft stenkoll på min häst, kamera övervakning och verkligen inte missat nåt och så går det åt helvete i alla fall.

Jag har fött upp så många föl så jag vet att det kan gå åt skogen men usch detta är det värsta...

//Suck , TINA

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför håller man på med avel !?!

Vad hemskt, sådant borde inte få hända. Jag skcikar en bunke kramar och hoppas innerligt att de andra fölningarna går precis som de ska, och att fölen blir välskapta och friska.
U

Usch, vilket jäkla skräckscenario. När man har passerat all hinder på vägen så händer en sån grej. Jag är så ledsen för din skull.

Fråga - hur svårt är det att rätta ett felläge ? Jag antar att det beror på vilken sort.
Om man upptäcker ett felläge, när skall man rätta det - jag antar att det är mellan värkarna.

Usch, jag är lite struts med detta märker jag. Jag vill inte veta av något felläge eller andra problem.

De andra tre fölningar går nog bra ska du se. Jag håller tummar och tår.

Suck..så trist. Jag började gråta av ditt inlägg o inser vad orolig jag är att något liknade ska hända.
Vilken otrolig mardröm.
En fundering som kommer upp... kan man i sådant läge öppna stoet o ta ut fölis? Om man skjuter stoet först?
Förstår att frågan kan uppröra men jag tror att jag själv velat försöka om man ändå måste avliva stoet, o om möjligheten finns.
Hoppas innerligt för din skull att de andra 3 fölningarna går bra.

Fy för f-n vad du känna dig ledsen, arg och maktlös:crazy: :( . När sorg och ilska rinner undan, kan du nog svara på din egen fråga.

Min man sade lite filosofiskt efter att sak efter sak hänt, ju längre man håller på desstå närmare kommer katastrofen. Nu har du din bakom dig.

Vet ju inte vem du är Irl med känner med dig och hoppas du slipper uppleva ngt liknande igen

Suck..så trist. Jag började gråta av ditt inlägg o inser vad orolig jag är att något liknade ska hända.
Vilken otrolig mardröm.
En fundering som kommer upp... kan man i sådant läge öppna stoet o ta ut fölis? Om man skjuter stoet först?
Förstår att frågan kan uppröra men jag tror att jag själv velat försöka om man ändå måste avliva stoet, o om möjligheten finns.
Hoppas innerligt för din skull att de andra 3 fölningarna går bra.

Det har hänt många ggr att man valt att ta ut fölet. Men det är under väldigt speciella omständigheter.

Jag TROR att det är så att fölet dör om man skjuter stoet - det var i alla fall så det beskrevs för mig när vi fick skjuta en tacka förra året, att hennes lamm dog samtidigt. (de öppnade henne dock och kollade för säkerhets skull, 3 döda lamm var det där)
Man kanske kan snitta stoet innan man skjuter henne i så fall??

till ts:
USCH vilken mardröm! :(
Jag har ju själv fått 20 föl och varit med vid några till fölningar. En normal bakdelsbjudning, utan krystvärkar, är det värsta jag varit med om hittills - vi fick dra ut fölet med handkraft, jag och veterinären, men det gick bra.
Jag väntar på min första katastroffölning och inser ju att ju fler man har så går bra, desto närmare kommer katastrofen... :eek:

Jag TROR att det är så att fölet dör om man skjuter stoet - det var i alla fall så det beskrevs för mig när vi fick skjuta en tacka förra året, att hennes lamm dog samtidigt. (de öppnade henne dock och kollade för säkerhets skull, 3 döda lamm var det där)
Man kanske kan snitta stoet innan man skjuter henne i så fall??
QUOTE]
Man måste använda bultpistol (bedövar) och vänta med avblodning, annars dör fölet samtidigt som stoets hjärta slutar slå.

Usch, jag beklagar att det blev sånna här utlägg i din tråd.

jag kan bara beklaga sorgen så mkt :cry: det är FRUKTANSVÄRT när ngt sådant händer.

Usch och fy! :cry:
Jag gråter för dig, ditt sto och föl. Maximal otur och jag håller alla tummar för att det flyter på bättre resten av säsongen...

Ush vad trist :cry: Förstår inte varför en del ska ha sådan maximal otur :crazy:
Håller tummar o tår för de andra fölningarna

Usch :cry: , stackars er, skickar massor av tröstkramar!

Jag har varit med om 2 kastningar och ett sto och föl som dött pga felläge, på endast nio fölningar (också med maximal bevakning). Men för mig känns det som att det inte borde kunna hända mer nu, allt har redan hänt. Försök att tänka så du också, även om det känns enormt tungt just nu.

Usch, detta var inte kul att läsa! Det var ju inte ditt fel! Jag vet att du har stenkoll och är jätteduktig.

Jag önskar dig alla lycka till med de återstående bäbisarna!

*Kram Isabel*

Nej, vad tråkigt! :cry: Din stackare, hoppas verkligen du haft ditt av elände nu för en lååång tid framöver.

Jovisst kan vi diskutera fel lägen och är det sedan någon som lyckas rätta till sin fölis efter att ha läst ...så är det ju JÄTTE bra.

Jag har fött upp ett 40 tal föl och har flera gånger fått rätta till men då har det mest varit ett framben som legat fel eller huvudet på snedden eller dyl,omvridet föl en gång... men detta gick bara inte fast jag försökte för fölisen låg så djupt att jag inte fick den över bäcken kanten.
Det enda jag kände när jag gick in var ett huvud som låg fel, det kunde jag ändra men jag fick liksom inget tag i benen. Veterinären fick tag på ett ben när hon kom men varje gång hon försökte räta det kom andra knäet i vägen och det gick inte att få med det.

Annars brukar man faktiskt kunna rätta till ganska mkt när stoet står upp.

Att skjuta Loppan hade nog inte varit ett alternativ för att rädda bäbis , för jag förstod tidigt att den inte längre levde...

Det känns bara så jäkla konstigt att när jag var klar i stallet vid 20.30 tiden stod hon lungt i boxen och käkade, fölisen pötade runt i magen som vanligt och bara 1½ timme senare är det rena rama kaoset.
Hade kamera övervakningen på så jag var med från första kryst taget så hon har ju inte kämpat nåt utan min hjälp.
att fölningen gick fel anade jag ju direkt då inte ens fostervattnet gick och ingen fosterblåsa kom ut trots värkar...det var ju tvär stopp!

Som sagt ju fler föl och hästar man har ju mer elände kan hända.
Fast jäkligt trist när man verkligen försöker ha koll ...
Men alla , ha övervakning på era hästar, kameran på osv så kanske någon annan av er lyckas rädda era dyrbara småttingar i alla fall.

//Tina

Tack Tina för att du delar med dig om hur man praktiskt kan gå till väga.

Kramar om - och bestämmer att du har haft nog med otur för många år framöver

Ibland går allt åt h-vete hur mycket man än försöker. Jag beklagar verkligen din förlust och kan bara föreställa mig den vanmakt och smärta du kände. :cry:

Jag flyttade flickorna nyss för att jag kände att jag inte vågade riskera att något skulle hända utan att jag kunde göra något eller närvara när de ska föla, men jag är ändå orolig att något ska hända trots att jag har expertis på plats. Jag känner en uppfödare som förlorat två av sina dräktiga ston med föl nu i vår varav det ena var pga felläge. :(

Hur resonerar de som inte ens försöker övervaka fölningarna, när så mycket kan gå fel även när man är på plats? :confused:

Beklagar verkligen din otur! Man tycker ju att man ska var rätt "skyddad" när man övervakar och har vetrinär till hands men ibland går det snett ändå. Jag håller tummarna för resten av fölningarna!

Trist, tro mig jag vet hur det är, på 8 fölungar sedan 2003 så har 2 föl fått avlivats, en fötts svag som vi fått nappa den första månaden. Okså lite smågrejer som rättat till sig, 3 ggr har 1 sto resoberat med.

Mvh Hanna

*K-L*

Skickar fullt av styrkekramar till dig:smirk:

Ibland är det bara som förgjort...hur mkt man än gör allt rätt så händer sådant här emellanåt när man håller på med djur.

Dålig tröst just nu, jag vet det...
men vi tänker på dig:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 018
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 731
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 337
Senast: QueenLilith
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 383
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar