Varför gungar han när han galopperar?

Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Tack för tips och lugnande ord mackan:)

Har fortfarande inte hunnit pröva galoppen ute, skulle göra det i måndags men på uppvärmnings spåret kom det en älg och förstörde:mad:
Lilla killen tyckte det var obehagligt och vart lite svår stoppad, han travade på olämpliga ställen och det kändes som att han vrickade till ena frambenet. Så vi gick hem igen, men det var ingen fara med honom utan bara jag som oroat mig i onödan(igen).

Så nu ska jag göra ett nytt försök, utan älgar;)
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Igår var jag ut och galopperade:) Stod i korta läder och lät honom rulla på i ett friskt tempo. Han var helt överlycklig över att få sträcka ut!:)

Han "gungade" faktiskt mycket mindre! Ska nog galoppera mest ute nu ett tag så att han får kläm på det här med att gå framåt. Nu känns det lite bättre när jag vet att det finns en bättre galopp att hämta:bump:
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

va roligt att läsa! :) som sagt, jag tror inte du behöver oroa dig alls av redan nämda resonemang. Kul att det känns som du "hittat" honom lite! rapportera gärna framöver i tråden, vore kul att fortsätta läsa om hur det går!
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Jag ska absolut rapportera hur det går:)
Ska försöka filma lite så att man får se före och efter. Slänger upp "före filmen" så fort jag kan och sedan får vi se när "efter filmen" kommer, några veckor blir det i alla fall.
Jag tog ut en duktig eqiuterapeut igår för en "check" för att lägga oroligheter om att det kanske är något som är tok, trots att det gick så bra att galoppera ute..

Men jag kan vara lugn han tyckte han var mjuk och fin i musklerna och att han han hade bra rörlighet i haserna.
Dessutom sa han att det var en väldigt snygg häst som kroppsligen har bra förutsättningar:love: Sånt gillar vi:d
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

En liten uppdatering!

Filmerna kommer att dröja ett bra tag! Pga många tappskor, en sträckning och nu oren i ett bakben efter att ha sparkat ordentligt i boxväggen när han fick en ny granne :( Käkar nu metacam och vilar, han har stått mycket så det tar ett par veckor innan han är uppe i galoppkondis igen.
 
Sv: Varför gungar han när han galopperar?

Hade glömt denna tråd, skriver om någon mot all förmodan kollar;)

Tänkte att jag i alla fall skulle skriva att det ordnat sig med galoppen! Nu har han istället en riktigt bra galopp:)

Har ridit väldigt mycket ute och bara låtit honom rulla på i ett bra tempo och ridit i skogen, skrittat ute på grusvägar flera km.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
36 930
Senast: Toxid
·
A
Hästvård Vet inte om denna ska postas under ridning, flytta iså fall. Obs, långt! Skulle verkligen uppskatta om ni orkar läsa igenom detta :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 110
Senast: EgoGirl
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863
M
Hästvård Hejsan! Köpte min första häst nu i mars. En gammal travar vallack på 13år(nu 14år). HAn hade vart hos fodervärd ett år innan jag köpt...
Svar
12
· Visningar
1 665
Senast: MartinaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp