Varför gör min häst såhär?

Ireland

Trådstartare
Min häst har börjat bli väldigt jobbig. Lite snabb historik: Har haft honom sen 1 års ålder och han är nu 5 år. Flyttade till ett annat stall för 1 månad sen. Han måste gå själv pga att han inte kunde gå med de andra (brunstiga stom). Allt var bra i början o så, men den senaste veckan har han börjat bete sig som2 år istället för 5. Han har dessutom visat lite aggressivitet. Beter sig som en trotsig 13 årig pojke. Han har börjat bete sig hotfullt vid matdags. Viftade med bakbenet häromdagen när jag kom in i boxen och han åt. Ska anfalla hästen bredvid, och glömmer att jag står emellan (när han har mat). Lunchfodraren kan numera inte längre gå in till honom i hagen och lägga ut höet, för att han ställer sig ivägen och ska ha maten NU på en gång! Han stegrar sig lite smått, lägger öronen bak och börjar vända rumpan till om man går för långt med hösäcken.
Han naffsar hele tiden och biter i jackan. Inte alla kelig som han var innan utan när man kommer så börjar han kolla efter mat i fickor och händer, nafsar och ibland biter till, har man inget så blir han sur.
Kastar sig i krubban när han kommer in och blir skitsur omhan inte får komma in i boxen först istället för att bindas upp i spolspiltan.

Han har förändrat beteendet helt denna veckan. Visst han har varit lite smånafsig innan, men inte så här! Det verkar som om det enda han tänker på är mat och att han ska skydda den. Han verkar inte ha ont någonstans eller så, är pigg och glad för övrigt, med en massa energi.

Min teori om varför han förändrats är väl att han har mycket överskottsenergi, ingen att leka med i hagen... Går ju inte att rida i detta vädret..

Han får inte lite mat heller så det kan inte vara för att han är hungrig. Han får 13 kg hö uppdelat på 4 fodringar (han äter inte mer) och lucern hackat strå och lite hippo basic (0,5 kg, bara för att han ska få nåt när de andra får annars sparkar han sönder väggen).

Hur ska jag göra med honom? Han har aldrig visat sig såhär agressiv vid fodringar någon gång. Vad ska man göra när han hotar en i hagen när manb kommer med höet? Det verkar på honom som att han svultit när man kommer.. Han har dessutom börjat dra iväg när man ska leda, han ska kolla om det finns gräs eller annat att äta.
Och naffsningen? Ska jag bara ignorera det? Varje gång man går förbi så puttar han på en och rotar med hela nulen på jackan och biter..
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

Utan att ha sett hästen så skulle jag säga att han är frustrerad.

Innan du flyttade honom, stog han med andra hästar då?

Flocken är inte bara sällskap, de uppfostrar och håller koll på varandra.
Om han stått i flock tidigare och nu inte längre gör det så har det som förut uppfostrat honom och hållit honom under kontroll nu försvunnit.


En blandning mellan att vara frustrerad och att han nu börjar bli lite kaxig eftersom han själv måste vara ledaren och inte har en trygg äldre häst som håller koll på honom bryter ut.
Hästen upplevs som stökig.

Han kan även fått lite extra spännande hormoner i sin kropp nu när det våras, det finns ingen som han kan rasa av sig all energi med så den omvandlas till frutration och "ilska".


Fundera även på om du bör sänka kraftfoder givan. Får han mer energi än han bör nu när han inte rids?

Inte bara det att han kan bli för energisk (kan jämföras med att trycka i sig godis hela dagarna men ha ett stillasittande liv, man blir som en tickande bomb av energi), det finns även risk för fång, och i vissa fall beroende på foder även allergier när foderämnerna inte kan tas omhand och omvandlas.
(ex är betfor som även hos en häst som arbetas hårt kan ge hästen klåda om hästen är känslig mot betfor).
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

Ja han gick med 2 andra valacker innan. En som uppfostrade och var "pappa" och en som han lekte med. han är vääldigt lekfull och barnslig av sig. Jag tror med att det du skrev är frustration. Han vet inte var han ska göra av sig själv.
Men hur ska man göra med hanteringen? Uppenbarligen är det osäkerheten som kommer fram också, och det vill man ju inte förvärra. Men man kan ju inte tillåta att bli översprungen och hotad. Värst är han vid matdags, men då har han ju också en anledning till att försöka vara boss.

Han har också svårt för att ta till sig berömm. Godis är ju uteslutet, annars blir han ohanterbar. Men klappar och ord tar han inte heller till sig.. Vet inte vad jag ska göra.

Det här med maten. Han får ju bara grovfoder, förutom 0,5 kg Hippo Basic. Den kan jag ju i o för sig ta bort, eller bara ge en näve. Jag har tyvärr ingen analys på höet, har letat som en galning. Men han får ju som sagt 3-4 kg/utfodringstillfälle 4 ggr per dag. Kan jag ge honom mindre? Han är svårfödd och har ju dessutom inget att göra i hagen. Sedan får han 2,5 liter (kg?) lucern hackat strå. Vill ju att han ska få mycket grovfoder så han har att göra. Låter också honom gå ute så länge som möjligt om dagarna, men de andra tar in vid 4-5 tiden så då måste han ju med in. Helt odräglig är han att leda..

Jag förstår honom och kan se frustrationen i hans ögon, men vad ska jag göra?

Anledningen till att han inte rids är för att jag inte har en sadel som passar. Och har inte råd till att köpa en förrän om kanske 6 månader. Eftersom han har kissing spines måste han egentligen hållas igång så han inte tappar ryggmusklerna. Men de flesta i stallet rider inte nu pga olika anledningar, annars kunde jag tömkört ut med honom. Jag kan inte tömköra honom själv i skogen för han är så flockberoende och sticker alltid hem efter 200 m. Och paddocken behöver vi ju inte ens tala om.. Där får man va när vintern är över. Någon som kan komma med lite tips om hur jag ska göra med honom?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför gör min häst såhär?

Eftersom han har kissing spines måste han egentligen hållas igång så han inte tappar ryggmusklerna.

Vad är kissing spines?
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

"Kissing spines"

Kissing spines kan enklas beskrivas med att det föreligger en onormal kontakt mellan tornutskotten i hästens bröst- och ländrygg. Tornutskotten skall normalt ej vara i kontakt med varandra. Hos en del individer föreligger kontakt mellan tornutskotten och i anslutning till detta sekundära skelettförändringar av varierande grad.
Kanske beror beteendet på smärta....?
Vet en del hästar som förvärvat det genom skada/olycka, samtliga har blivit ohanterbara/oridbara...
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

Jag tycker inte du ska dra ner på grovfodret.



har lite huvudvärk så skriver ett mer utförligt svar senare men ville säga det nu.
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

Varför skulle du inte kunna rida?:confused:
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

Jag tror också att beteende ändringen beror till stor del av att han får gå själv och även till viss del att han dessutom inte rids så mycket.
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

Men han har ju haft detta så länge, skulle han inte blivit så här innan då? Det kom ju så plötsligt. Och jag har ju inte ridit o så mer än innan (3 dagar i veckan då). Han ömmar inte i ryggen o så heller. Men man ska aldrig säga aldrig.. Usch vad jobbigt! :crazy:
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

Vet bla. Ett halvblod som hade detta, efter förvärvad skada. Hon funkade bra i ridningen fram till en viss utbildningsnivå(dressyr).
därefter var det tvärstopp. Ingen fattade först vad det handlade om,eftersom det var ett bra tag efter skadan (ca:6-12månader). Efter mycket utredningar framkom det att det berodde på skelettförändringarna. Hon valde att ta bort hästen eftersom det orsakade smärta och lidanden för både häst och ägare. :(

Vad är det som orsakat din hästs problem.?
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

Ja. Men det känns inte som at han har ont. Han har ju inte blivit riden den senaste månaden förutom 3 skrittturer.

Vi vet inte vad som har orsakat KS på honom. Vi kom på det i somras när vi röntgade honom. Veterinärerna sa att han skulle kunna ridas. Equiterapeuten ser inte hästen som en "rygghäst". Han säger att han inte tror att KS är hans problem utan bäckenet. Och det har ju blivit stor skillnad på hästen sedan eq behandlade. Jag har aldrig fått något ordentilgt svar från veterinärerna. Verkar som om de inte vet heller. Jag tror att det har uppkommit av att han gått snett (vet ju inte hur länge han varit sned). Kan ju vara ärftligt med, men jag vet inte om föräldrarna hade det.
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

Idag skulle en av de andra tjejerna i stallet ta in honom. Några hästar hade redan gått in och då blir han stökig. Han stegrade sig mot henne och slet sig sedan och sparkade bakut in mot stallet. Han har aldrig gjort såhär mot mig. Jag får åka ifrån jobbet tidigare nu för att ta in honom. Vågar inte riskera någonb annans liv och det är ju inte deras problem att uppfostra honom.

Uppenbarligen har han ju tråkigt med en massa överskottsenergi. Men vad ska jag göra för att få det bättre??? Det måste ju ändå gå att hantera honom??!!
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

Jag håller nog med åsikten om att han är frustrerad och ger utlopp för sin energi med ilska, men jag kan även tro att hans aggressivitet har med att göra att han är väldigt osäker och rädd för tillfället nu när han går ensam.

men trots detta får du ALDRIG låta din häst bete sig aggressivt mot dig. om han inte har någon äldre häst som sätter honom på plats så måste DU göra det. bråkar han så ska han få sig en känga. det är så äldre hästar uppfostrar de yngre. jag säger inte att du ska piska och slå din häst, men han måste ha tydliga gränser för vad som är okej. och att vara aggressiv är INTE okej. det får det aldrig vara.
han kan bli en fara både för dig och andra, inte minst sig själv. man har inte en chans mot så stora djur om något skulle hända.

erhåller man en FÖRTJÄNAD respekt hos en häst är man även en trygghet för den.

håll ner kraftfodret och försök hitta något annat sätt att stimulera honom på. lägg in stora grenar i hagen som han kan tugga på, köp en jollyboll etc.
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

Jo jag vet. Men hur ska jag bete mig när han stegrar sig, drar iväg, buffar på mig (ramlar nästan omkull ibland), tigger, letar i fickor, biter i jackan mm?

Just nu får han inget krafftfoder alls. Bara hö och lucern hack.

Jag ska lägga in lite grankvistar. Om snön håller i sig ska jag tömköra lite i paddocken. Är det mycket snö går det ju an och han blir lite trött av att pulsa.

Just nu kan jag inte leda honom från hagen utan kedja, då sticker han in i stallet själv. Låtsas bli rädd för nåt o hoppar upp i luften och så e han inne i ett nafs och kastar sig i krubban som om han håller på att svälta.
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

när jag uppfostrar min häst tänker jag först och främst "hur skulle en annan häst gjort?"

om min häst buffar på mig, tigger godis, rycker och drar i jackan så jag ger honom först en, kanske två varningar sen säger jag ifrån på skarpen. jag brukar säga ifrån ganska skarpt med en hård knuff eller ett ordentligt nyp i halsen då min herre är väldigt tuff och dominant. men man får naturligtvis anpassa beroende på häst och situation.

att han sticker in till stallet är svårt att råda bot på. ta hjälp av ngn vän i stallet så leder ni in honom tillsammans på varsin sida med longerlina så att han inte kan sticka.
hoppar han och bråkar han ändå, så släpp ut på linan, ställ dig i 45 graders vinkel mot honom och dra tillbaka honom. just ett drag 45 graders vinkel får hästen att tappa balans och du får lätt att få stopp på honom. men en vän som hjälper dig är guld värt.

när han stegrar sig använder man ungefär samma metod. dra hästen snett ifrån sidan ur balans (givetsvis inte så hårt att den går omkull!) så att den tvingas gå ned på alla fyra för att inte åka i backen. det är en väldigt otrevlig upplevelse för hästar.

med maten i krubban skulle jag inte låta honom äta förrän han fick tillåtelse. markera tydligt att han inte får röra maten. ha honom i grimma om det blir för stora protester eller om han blir för aggressiv. när han lugnat sig och accepterat sitationen - mkt beröm och ett varsågod.
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

Ok. Jag får ta in och ut honom själv i fortsättningen tills han lugnat ned sig så inte andra kommer till skada. Dessutom är det nog bäst för honom om det bara är EN persom som hanterar honom just nu, så inte vissa tillåter och vissa inte. Då blir han nog bara mer osäker.

Det med maten, vill du att jag ska stå och hindra honom från att äta tills jag tillåter? Han kommer bli riktigt arg... Men det är nog bra om han accepterar det, just nu så springerhan nästan över en och knuffar bort en för att komma till maten.. Jag förstår inte, han kan bara inte vara hungrig så mycket grovfoder han får!
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

inte hindra honom så han får vänta i 10 min, inte så jag menar, men han ska lugnt o sansat kunna vänta tills du tagit av grimman och gått åt sidan innan han kastar sig över krubbet.

men att komma först till maten och försvara den kan ju vara en dominansgrej också. den är den som är högst i rang som får äta först och så vidare.

tog hand om ett misshandlat halvblodssto förut som betedde sig likadant som din pålle och var oerhört aggressiv, speciellt när hon skulle få mat. men varje gång stod jag kvar lugnt och väntade ut hennes utbrott tills hon lugnat sig.

det var en lång och mödosam träning vi gick igenom för att hon skulle förstå att hon kunde lita på mig som ledare, men det var värt varenda minut =) idag är hon en väluppfostrad guldgruva.

det viktigaste hon lärt mig är att vara konsekvent och att aldrig stöta ifrån sig sin häst, hur förbannad och trött man än blir. ta istället emot den med öppna armar och erbjud trugghet. för oftast är den bara förvirrad och i behov av en säker ledare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp