Varför gör min häst såhär?

Sv: Varför gör min häst såhär?

Jag håller till stor del med bonnier, du måste tänka och handla på det sättet en häst skulle ha gjort. Tyvärr har jag ingen personlig erfarenhet av hästar som stegrar sig, då jag haft turen att jobba med flera "extremfall av den snälla änden av skalan" och jag avstår därför från att säga nåt på den punkten.

Westernmänniska som jag är, har jag även kommit i kontakt med s.k NH, en etikett jag använder av rent praktiskt skäl (när jag diskuterar med någon etc). I grund och botten är det, iaf på den nivå jag praktiserar det, att lära sig bete sig som en häst och på så sätt lösa problemen man har.

Det är här jag går ifrån bonniers idéer, in på min egen lilla väg. Visst är det absolut nödvändigt att säga åt hästen på skarpen, men det känns som om problemen ligger mkt mkt djupare än så. Det du riskerar genom att endast tillrättavisa hästen hela tiden är en ännu farligare häst, som är vääldigt sur på dig. När jag läser dina inlägg känns det tydligt att nånstans brister det i er kommunikation (vilket jag är säker på att du redan förstått)

Jag skulle istället gå tillbaka till början, och jobba honom (helst) i en rundcorrall där du inte riskerar att han kommer bakom dig och attackerar eller något sånt. Försök att få kontakt med honom; det kan ta jättelång tid, eller så är han så osäker och i behov av en ledare att han "ger" sig direkt. Vet du hur man kan jobba i en rundcorall? Min förra medryttarhäst var bara 5 år, men visade mig inte alls mkt respekt; han hotade att kicka när man borstade och träffade mig en gång. Innan dess hade jag tänkt att jamen, jag kände honom ju inte (detta var efter månad), men när han träffade fick jag nog. Jag började då jobba honom i hagen i brist på en rundcorall och de första gångerna tog det 40-50 min innan jag fick kontakt (hagen var hemskt kuperad och han kände den mkt bättre än vad jag gjorde), men till slut märkte jag skillnad. Han slappnade av mkt mer när jag höll på med honom och slutade knorra när jag borstade honom, trots att han var väldigt känslig. Från det kunde jag fortsätta med ledarövningar (han travade på mig när jag ledde honom) och även att lära honom att inte kasta sig på maten.

Det jag skulle göra för att lära honom att inte kasta sig på maten skulle vara att ta in honom i boxen OFTA utan att ha mat i krubban (efter att man fått respekten i rundcorallen). Till slut slutar han förvänta sig maten och då kan man fortsätta att jobba därifrån (slutar här, inlägget blir ju så fruktansvärt långt...)

Fråga mig gärna om det var nåt som var lite suddigt =)
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

Låter som min häst:D..Han blir helt crazy när han ska ha mat;)..hehe..Fast han är inte aggresiv mot andra..Han hingstar mot dom i stället:angel: och brummar;)
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

Tack för ditt svar! Jag är själv mkt intresserad av NH, och har läst mycket om det. Men hur jobbar du i en rundcorall? Vad ska jag göra? Jag har själv varit och gett honom mat och tagit in honom själv, och då har han varit snäll. Var lite "på" och för närgången när jag kom in med en spann vatten i morse i hagen. Ställer sig ivägen och lägger öronen mm. Så nep jag honom i halsen (varnade först givetvis, men det funkade inte) samtidigt som jag gick mot honom. Då flyttade han sig och stod kvar när jag gick in i hagen. Såg helt förvånad ut. Nästan gråtfärdig haha! Sen kallade jag på honom och han kom lugnt och drack lite vatten, jag berömmde mycket. Sen var han väldigt snäll när jag tog in honom. Gjorde samma sak när jag skulle ge mat. Lät honom inte äta förrän han lugnat sig. När han var för närgången gjorde jag samma sak, nep honom och samtidigt gick mot honom. Försökte likna en häst som föser bort en annan så mycket jag kunde. ;) Och till slut ställde han sig i hörnan och väntade.

Du får gärna berätta mer om saker jag kan göra i "rundcorallen", vilket får bli i hagen. Men den är juu ganska stor och avlång, hur gör jag då?
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

Kul att det händer grejer =). Jo, det arbete som man brukar ta hjälp av en grundcorall i har samma grundtanke som det du gjorde när du nöp/gick emot honom. Förutsatt att hästen inte är aggresiv till den grad att den ger sig på en så fort han är lös, börjar du med att släppa honom i corallen medan du själv står i mitten. Du börjar sen att mana på honom runt dig; med ditt kroppspråk föser du bort honom från dig, var tydlig och visa inga tecken på att bjuda tillbaka honom (ta gärna ett steg mot honom här också, spänn ögonen på hans bakdel och var tydlig). Börja i skritt så han värmer upp och så, men om han börjar trava/galoppera så håll igång honom i den gångart han väljer (du kan mana på honom upp i en snabbare gångart om du känner att det behövs, men låt honom inte bestämma själv och bryta av när han blir trött --> du ska visa att det är du som bestämmer, det är du som säger till när han får komma tillbaka). Om du känner för det kan du också prova att vända honom för att ytterligare påvisa på ett "hästigt" sätt att du bestämmer. Det enda du gör då är att ta ett steg emot hans framdel och på så sätt "skärma av" hans väg. (tips: börja i skritt, det krävs lite känsla och teknik). Obs: han ska vända emot staketet (inte mot dig!) för att återigen förstärka att du skjuter honom ifrån dig.

Efter ett tag (vilket kan ta hyfsat lång tid de första gångerna, jag menar, han måste ju smälta och tänka igenom vad som hänt med dig ;) ) kommer du märka att han visar dig underkastelse på flera olika sätt (alla visar inte alla tecken):
*han kommer ta det lugnare (inte nödvändigtvis bryta av, men inte inte heller springa som en vilde längre)
*han kommer fästa innerörat mot dig, vilket betyder att han är uppmärksam på dig och är villig att göra det du ber honom om
*han kommer slappna av, sänka huvudet och tugga (vilket ju t ex föl gör mot äldre hästar för att visa att de vet att de är lägre i rang)

När du märker att han börjar ändra attityd och visa några av de här tecknen, mjuknar du i din dominanta postition; tar ett steg tillbaka, slår ned blicken, böjer lite på ryggen och visar att han är välkommen in igen. Nu är det viktigt att du ger honom tid att stanna och vända sig emot dig. Han kommer troligtvis inte komma hela vägen in i början, det räcker att han bara stannar med örat fortfarande emot dig (lr på annat sätt att han fortfarande är uppmärksam på dig), men det är såklart jättebra om han t o m vänder sig och tar ett steg i rätt riktning.

Hästarna är ju alla individer med sina egna sätt att göra saker och ting på, så observera honom även efter andra saker som tyder på att han gör som han ska.

Om du bara har tillgång till en hage gör du samma sak, t ex när han tjafsar vid utfordingen: fös honom ifrån dig (och maten) och låt honom inte komma tillbaka till dig (eller maten) förrän han lyssnar. Han ska gå ifrån dig när du går emot honom; han ska respektera din personliga "space". Han kommer göra allt han kan för att komma förbi dig, till maten, och risken är att du får springa mycket för att skärma av hans vägar. Om det händer att han kommer förbi, låt honom inte vara utan börja om igen. Tids nog kommer han inse att du inte tänker ge dig och då kommer han också börja respektera dig =).

Mina pass med medryttarhästen kom ofta spontant (när han betedde sig illa...), så det jag använde för att hålla honom ifrån mig var bara grimskaftet. Det funkar faktiskt riktigt bra, annars går ju longerlinor också (om man vill ha lite mer längd/effekt), men jag skulle nog undvika spön/longerpiskor.

Lycka till =)
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

Ok. Han skulle aldrig gå till atack mot mig, det jag vill få fram är 100% respekt. Nu ligger det på gränsen..

Men hur gör jag med hagen? Den är ju ganska lång och han kommer ju att springa ner där och det kommer vara svårt att få kontakt med honom.
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

Okej, då förstår jag. Det jag skulle göra var att fodra honom på det vanliga stället (vilket jag hoppas är iaf lite i ena änden?) och sen när han beter sig dumt skicka iväg honom från den änden och därmed från maten. Han är inte häst om han inte försöker ta sig tillbaka dit, så då kommer du förhoppningsvis inte ha problem att få kontakt med honom. Försök att inte skicka fullt så långt, bara visa att du inte vill veta av honom. Om han helt glömmer bort maten ändå så antar jag att du får vänta tills han kommer tillbaka och då fösa honom ifrån dig, men det känns fruktansvärt långsökt =/ (har aldrig varit med om en häst som gjort så). Prova och se hur han beter sig, sen kan man försöka komma på en annan lösning om det behövs.
 
Sv: Varför gör min häst såhär?

Ok det ska jag göra! Får ta det nästa helg då jag kan fodra lunch.. Det jobbiga är ju att det inte är jag som fodrar på lunchen i hagen. Men lunchfodraren har nu blivit så skrämd att hon slänger det över staketet bara.. Tack för hjälpen! Återkommer..
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp