Varför gör min häst så här?

Casteloro

Trådstartare
Min häst brukar vilja lägga sig ner och rulla efter en stund av övningar tillsammans med mig. När jag backar honom med hjälp av ett rep så gör han det, men efter en stund blir han "het" och högställd, han skrapar med benet i backen, tar stora svävande steg och lägger sig sedan ner och rullar.

Har funderar vad detta beror på då han gjort det flera gånger.

Någon som har en aning?

Sv: Varför gör min häst så här?

Hej!

tycker oxå att det låter som att han är uttråkad eller frustrerad... Kanske förstår han inte vad du vill att han ska göra? Gäller det allt markarbete eller bara vissa övningar? Hur gör du när du ber honom? Om det bara gäller en viss sak ex backningen så finns det olika sätt att backa honom, ex ta marken framför honom, backa med tryck mm..

Mvh Alexandra

Ja, det förklarar ju varför... :cool: Jag vill få det till att han nonchalerar mig, blir less och uttråkad. Det ser nästan så ut i alla fall. Min häst, som jag ägt sedan i december är väldigt respektlös mot mig. Jag ber honom att backa med hjälp av ett rep, har bara gjort lite basic när han vill gå iväg med mig och inte följa med mig.

Ville bara höra vad ni andra hade för uppfattning om det.

Är det enbart när ni är på ridbanan och jobbar från marken?
Om det är så så tror jag han tycker att det är otroligt tråkigt. Ett tecken på att han är "nonchalant" är snarare att han tittar bort efter att du har bett honom om att göra något -Man kan säga att han väljer att glömma bort det du precis lärt honom (har jag fått lära mig).

Om han är respektlös mot dig, var inte på ridbanan och jobba. Min häst är jobbad så tidigare (innan vi köpte henne), hon kan allt på ridbanan, men inte ser hon mig mer som en ledare för det. Hon har ju lärt sig alla ridövningarna på banan, hon utför dem, sen är det bra.

Jobba i skogen och på promenader, fram och tillbaka från ridbanan/-huset, mellan hagen, i hagen, osv istället, speciellt ute i skogen, runt träd, i diken, osv. Mycket mer stimulerande för hästen och betydligt roligare!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 097
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 760
Senast: Askur2017
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama