Varför gör hon så?

eldione

Trådstartare
Bor hemma hos mina föräldrar över sommaren och där bor deras 14-åriga westietik Maya också. När hon var ung var hon en väldigt kaxig dam som aldrig skulle tillåta att en annan hund trotsade henne, nu väljer hon att gå undan. Detta utnyttjar min snart 2-åriga dalmatinertik som kan gå runt och "psyka" henne :crazy:
I vanliga fall har de inget utbyte av varandra, och vanligvis nonchalerar de varann. Maya går runt i sin egen lilla värld och Sally har ibland sprungit väldigt nära och nästan på henne så hon blir skrämd (hör inget). Det har bråkats ett par gånger pga att Sally vaktar sitt tuggben så numera hålls det noggrann koll när sådant äts.

Till saken: Sally har börjat gå runt och förfölja Maya, hon kan gå fram till henne om hon ligger ner och ställa sig nära med nosen nästan på henne och bara stirra. Aldrig bitit eller morrat, dock står hon ganska stelt och viftar inte på svansen. Maya hanterar detta genom att gå därifrån, då kan Sally fortsätta stirra, gå efter och förfölja henne genom halva rummet om man inte säger till. Jag tycker det är lite obehagligt eftersom jag inte ser något vänligt med vad hon gör.

Varför detta beteende egentligen? Bara för att hon kan? Maya är inte på något vis ivägen för henne, verkar inte direkt rädd heller men går som sagt undan.
Jag ser henne mest som en ouppfostrad slyngel som passar på att vara dominant när hon fått chansen.
Ser jag detta hända säger jag till henne då jag inte accepterar sådant beteende, respekt för de äldre tack ;)

Svårt att få fram vad jag tänker om det hela, kanske ni har några funderingar som kan förklara bättre?

Sv: Varför gör hon så?

Ingen som har några erfarenheter eller tankar?
Jag ser det alltså inte direkt som något problem utan mer som ett underligt beteende.

Sv: Varför gör hon så?

Jag tror hon gör det för att hon KAN.....maya är klok som inte ger sig in i en fight hon troligtvis kommer att förlora.Det är nog upp till dig att ta rollen som ledare äánnrs kommer nog Sally att göra nåt som inte är så vänligt mot maya...hundar är hundar och inte människor, dom tar oftast första bästa chans att ta över kommandot och har inte respekt för "överåldriga".

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: cassina
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 834
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 115
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010

Hästrelaterat

Tillbaka