Varför gör hon så mot medryttaren?

G

Gelsomina

Hej!

Jag har ett varmblods sto som numera rids. För tillfället står hon hos mina föräldrar och jag bor på annan ort så jag her en tjej som rider henne. Problemet är bara att hon
1. Inte får tag på henne i hagen över huvud taget!
2. Får tag på henne men sen har problem att ta henne i boxen.

Det har hänt några gånger att hon bara har struntat i henne när hon inte gått att fånga i hagen och försökt nästa dag istället (med blandat resultat).

Idag hände dock något som inte hänt tidigare. När hästen kom in i boxen och med medryttare skulle ta henne så vände mina kära dam baken till upprepade gånger. Medryttaren försökte upprepade gånger ta henne och det slutade med att hon blev upptryckt av en stor hästbak mot väggen. Hon hämtade farfar som provade (hästarna älskar farfar det är ju han som kommer med maten) inte heller han kunde ta henne och hästen var rejält uppstressad så dom lät henne vara.

Nu till min fråga. Vad kan detta bero på? Det konstiga är att jag har själv inga problem att ta henne i hagen eller boxen. Visst kan hon vara löjlig ibland med hon kommer alltid tillslut.

Min tanke är att hästen inte har någon respekt för medryttaren eftersom hon har kommit uindan så många gånger, kan det stämma!?

Kom gärna med råd och tips så blir både jag, medryttaren och hästen gladare

/Jenny
 
Sv: Varför gör hon så mot medryttaren?

Hur mycket kunskap har tjejen som rider henne? Låter hon hästen vinna för många gånger så är det väl klart att hästen fortsätter med ett fungerande koncept.. Hur mycket har du sett dem hålla på tillsammans?? Låter ju inte bra om hästen gör så som den gör..

Men berätta mer om tjejen och hennes hästkunskap.:o
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp